بومی‌سازی علوم شهری برای رهایی از آلودگی‌های بصری

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان گفت: برگزاری نشست‌های راهبردهای شهرسازی و معماری با هدف بومی‌سازی علوم شهری و انتقال تجربیات نوین در حوزه شهرسازی، معماری و برنامه‌ریزی شهری است که به‌منظور بسترسازی اجرایی آن و رهایی از آلودگی‌های بصری مورد توجه قرار می‌گیرد.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آلودگی‌های بصری شهر اظهار کرد: امروزه گسترش شهرنشینی و ماشینی شدن زندگی انسان، انواع آلودگی‌های محیطی را وارد فضای شهری کرده است که یکی از انواع آلودگی‌های محیطی که اثرات نامطلوبی بر سیما و منظر شهری دارد، آلودگی‌های بصری است.

وی افزود: آلودگی‌های بصری که مفهوم آن وجود هر نوع کیفیت بصری نامطلوب در سیمای شهر است، مانع لذت بردن افراد از مناظر می‌شود و بیشتر در منظر شهری از جمله مبلمان شهری، کف‌سازی‌ها، نمای ساختمان‌ها، احجام و الحاقات نازیبا و فضاهای رها شده و مخروبه مشاهده می‌شود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: آلودگی‌هایی همچون آلودگی‌های نمادین از جمله وجود اطلاعات مبهم در شهر که غیرقابل درک یا نامربوط با مکان است، آلودگی نوری یعنی انعکاس و وجود نور در محدوده خصوصی، کاهش قابلیت نور در شب یا شدت زیاد آن، آلودگی و کاربرد ناهمگون رنگ‌ها بدین معنی که اگر اصولی استفاده نشود، شرایط نامطلوب و تأثیرات بصری ناخوشایندی ایجاد می‌کند، منجر به نازیبایی‌ها در شهر می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌هایی در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به‌منظور ایجاد زمینه‌های دانشی طی سال‌های اخیر گفت: سه نشست راهبردهای شهرسازی و معماری با هدف بومی‌سازی علوم شهری و انتقال تجربیات نوین در حوزه شهرسازی، معماری و برنامه‌ریزی شهری برگزار شده که بسترسازی اجرایی آن در شهر اصفهان است.

پرهیز با اشاره به هشتادوسومین نشست از راهکارهای پیشگیری از آلودگی‌های بصری در کلان‌شهرها اضافه کرد: پس از این نشست‌ها کمیته‌ای تخصصی در معاونت شهرسازی برای بومی‌سازی این تجربیات در حوزه زیباسازی، همچنین کمیته سیما و منظر شهری را در این معاونت خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از المان‌ها و جانمایی و مکان‌یابی آن‌ها در شهر باید بر اساس ضوابط خاص زیبایی منظر شهری انجام گیرد.

کد خبر 659428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.