ظرفیت استان البرز برای میزبانی از منطقه ویژه نوآوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور گفت: استان البرز دارای بزرگ‌ترین فعالان صنعتی است و در پیوند با فناوری دانش‌بنیان‌ها می‌تواند به قطب نوآوری و فناوری در غرب استان تهران تبدیل شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی با بیان اینکه در منطقه ویژه اقتصادی پیام باید زمینه ایجاد یک منطقه ویژه نوآوری در البرز فراهم شود، اظهار کرد: اگر بزرگان اقتصاد با حوزه دانش بنیان ممزوج شوند زنجیره ارزش کامل خواهد شد. استان البرز دارای بزرگ‌ترین فعالان صنعتی است و در پیوند با فناوری دانش‌بنیان‌ها می‌تواند به قطب نوآوری و فناوری در غرب استان تهران تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد یک منطقه ویژه نوآوری در البرز آمادگی داریم، خاطرنشان کرد: از جمله ویژگی‌های منطقه ویژه نوآوری اختصاص بستر فعالیت فناورانه ویژه و آزاد بدون محدودیت است. ما در کشور از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای بهره‌مندی از خدمات با کیفیت را داریم چرا که توانمندی فناورانه آن وجود دارد و تنها لازم است سازوکار تخصیص این امکانات به فعالان فناوری و دانش‌بنیان در یک منطقه ویژه، ایجاد شود.

وی با اشاره به تحول در ساختار ارزیابی و تایید شرکت‌های دانش بنیان گفت: این نوید را می‌دهم که تغییرات قانون در ارزیابی شرکت‌ها به تحول در حمایت و رشد آن‌ها منجر می‌شود و این فرآیند در حال انجام است. با مشارکت و هم اندیشی تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و شناخته شده، قوانین و نظام ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان متحول شده و در این ساختار جدید، میزان رشد، اثرگذاری و پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان ملاک ارزیابی است. در رویکرد جدید ارزیابی، ملاک ارزش گذاری بر شرکت‌ها ورودی، فرآیند و خروجی‌ها خواهد بود و بر اساس مکانیزم‌های جدید دانش بنیان‌ها به سه دسته نوپا، فناور و نوآور دسته بندی خواهند شد.

وی توضیح داد: در این روند تازه، شرکت‌های دانش بنیان نوپا که عمر کم‌تر از پنج سال دارند و هنوز به یک شرکت بزرگ تبدیل نشده‌اند و نیاز به حمایت‌های گلخانه‌ای دارند. شرکت‌هایی که از فناوری بهره می‌برند و به سطحی از بلوغ و بزرگی رسیده‌اند به عنوان شرکت‌های فناور و دانش بنیان‌هایی که از فناوری شرکت‌های نوپا نوآور بهره می‌بردند و شاید خودشان الزاماً فناور نباشند، اما از فناوری و نوآوری دانش بنیان‌ها بهره می‌برند را به عنوان دانش بنیان نوآور می‌شناسیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در یک ساختار نوآورانه، پیوستن شرکت‌های جدید و رشد آن‌ها به صنعت منجر به توانمندتر و بزرگ‌تر شدن شرکت‌های بزرگ می‌شود، افزود: در معاونت علمی به عنوان نماینده بخش فناوری و نوآوری تلاش می‌کنیم تا حمایت‌های واقعی را متناسب با ماهیت بلوغ و نیاز هر شرکت از بدنه بگیریم و به شرکت‌ها تحویل دهیم.

کد خبر 659412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.