۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۸
سراب؛ حیات‌بخش فریدونشهر

سراب از فضاهای ناب و دلچسب فریدونشهر است که بخشی از هویت این شهر محسوب می‌شود و هرسال گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی را به خود جذب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون‌شهر از شهرهای زاگرس‌نشین است و بخشی از آن در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. این شهر با داشتن ۲۵۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا به «بام ایران» معروف است. قرار گرفتن این شهر در رشته‌کوه‌های زاگرس زمینه را برای داشتن آب و هوای کوهستانی و سرد منطقه و در نتیجه ایجاد آبشارها و چشمه‌ها فراهم کرده است.

«چشمه سراب» یکی از این جاذبه‌های دیدنی است؛ چشمه‌ای زلال و پرآب که از دل کوه می‌خروشد، زمین‌ها و طبیعت این دیار را سیراب می‌کند و نماد بخشندگی است؛ کوه‌های منتهی به پارک سراب به ویژه کوه «دیدزری»، محل رویش انواع گیاهان دارویی و خوراکی بوده و سراب دروازه ورود به این کوه‌ها است.

آب این چشمه از زیر تخته‌سنگ‌های بزرگ با فشار زیاد خارج می‌شود و بخشی از آن با استفاده از سه ایستگاه پمپاژ از طریق خط لوله ۱۴ کیلومتری، آب آشامیدنی فریدون‌شهر و روستاهای مجاور آن را تأمین می‌کند.

متوسط دبی آب این چشمه ۳۰۰ تا ۳۵۰۰ لیتر بر ثانیه است که این حجم آب به وسیله تونلی حدود ۱۴ کیلومتر به ورودی شهر فریدون‌شهر هدایت و پس از آن به وسیله رودخانه پلاسجان به سد زاینده‌رود منتقل می‌شود.

با احداث سد و تونل چشمه‌لنگان، سالانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از این طریق به حوضه زاینده‌رود منتقل می‌شود. این چشمه و محدوده خروجی تونل چشمه‌لنگان که در محدوده شهر فریدون‌شهر قرار دارد یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌ها و مکان‌های دیدنی فریدون‌شهر است.

این چشمه داخل شهر قرار دارد و در کنار آن پارک کوهستانی احداث شده است. پارک سراب با وجود چشمه‌، درختان، حوضچه‌ها، آبی که از میان آن می‌گذرد و نمای کوهستانی خود محلی جذاب و خوش آب و هوا برای گردشگران است.

سراب از پرآب‌ترین چشمه‌های منطقه است

چشمه سراب و پارکی که در مسیر این چشمه قرار دارد، محل تفریح و تفرج گردشگران شهری و طبیعت‌گردان محسوب می‌شود و شب‌های تابستان فریدون‌شهر با این مکان سرشته شده است. پارک سراب به سبب وجود سراب و چشمه در این منطقه به این نام معروف شده است.

چشمه سراب در شمال‌غرب شهر قرار دارد و از پرآب‌ترین چشمه‌های منطقه محسوب می‌شود. این چشمه از دل کوه‌های شمال فریدون‌شهر می‌جوشد و با گذر از میان کوچه‌های شهر در نهایت به سد زاینده‌رود می‌ریزد. آب چشمه از ذخیره آب‌های زیرزمینی است که به سبب بارش برف و باران جاری می‌شود و میزان آب چشمه به میزان بارش باران و برف بستگی دارد؛ به‌طور میانگین میزان دبی خروجی چشمه صفر تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است.

سراب از قسمت شمال‌غربی تا جنوب‌شرقی فریدون‌شهر جاری می‌شود و در فصل بهار، بخشی از آب برای فضای سبز شهری و بخشی برای استفاده کشاورزان مصرف می‌شود و بخش باقی‌مانده آب به سد زاینده‌رود می‌ریزد، در شمالی‌ترین قسمت سراب، مسیری برای کوهنوردی فراهم شده و غار بالای چشمه نیز بر زیبایی و جذابیت آن افزوده است.

فریدون‌شهر چشمه‌های فصلی زیادی داخل شهر دارد که آن‌ها نیز پس از بارندگی از حیاط خانه‌ها تا حاشیه جداول امروزی خیابان به سمت بیرون جاری می‌شوند، اما مهم‌ترین چشمه فصلی فریدون‌شهر، «سراب» است. امروزه این چشمه در مجاورت پارک کوهستانی معلم قرار گرفته است، آب چشمه از میان فضای پارک می‌گذرد و در مسیر خود فضاهای زیبایی ایجاد می‌کند.

آب چشمه داخل حوضچه‌هایی در پارک سراب جاری می‌شود و فضای اطراف حوضچه‌ها در فصل تابستان برای شب‌نشینی‌ها مطبوع است. این پارک در شمال شهر فریدون‌شهر واقع شده و مکان تفریحی و گردشگری مناسبی برای گذران اوقات فراغت است.

سراب؛ حیات‌بخش فریدونشهر

سراب تنها پارک منطقه فریدونشهر است

ابراهیم باتوانی، شهردار فریدون‌شهر اظهار می‌کند: پارک سراب از زیباترین پارک‌های طبیعی استان اصفهان به لحاظ سرچشمه‌های خروشان و کوه‌های سر به فلک کشیده است؛ این پارک با وسعت ۱۸ هکتار جزو فضای سبز شهری به‌شمار می‌آید و هرسال تعداد زیادی از گردشگران از آن بازدید می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: پارک سراب، هر سال میلیون‌ها مترمکعب آب را در فصل بهار تحویل زاینده‌رود و فلات مرکزی می‌دهد، در حالی که در تابستان با کم‌آبی مواجه است.

شهردار فریدون‌شهر خاطرنشان می‌کند: کفپوش‌های بتنی به مساحت ۲۴۸۰ مترمربع، زیرسازی به مساحت ۱۷۷۲ مترمربع، نصب روشنایی شامل برج‌های روشنایی، پروژکتور و کابل‌کشی برای پارک سراب اجرا شده است.

وی با بیان پارک سراب تنها پارک منطقه فریدون‌شهر است، می‌افزاید: با توجه به ویلاها و سایر زیرساخت‌های اولیه که برای این پارک فراهم شده است می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

شهردار فریدون‌شهر اضافه می‌کند: در فصل زمستان با توجه به مسافت کم پارک سراب تا پیست اسکی شهر، گردشگران در مسیر رفتن به پیست برای استراحتگاه از این پارک استفاده می‌کنند.

شهرداری برای اجرای طرح تله‌کابین به دنبال سرمایه‌گذار است

باتوانی اظهار می‌کند: پارک سراب به نحوی طراحی شده است که امکان جذب گردشگر برای ویلاسازی بیشتر و نصب تله‌کابین وجود دارد، نصب تله‌کابین در توان بودجه شهرداری نیست و به دنبال سرمایه‌گذار برای اجرای این طرح هستیم.

وی با بیان اینکه وجود ویلاها در پارک سراب کمک زیادی به درآمدزایی شهرداری می‌کند، ادامه می‌دهد: شهرداری به‌تازگی با تملک دو قطعه زمین در تدارک ساخت هتل، رستوران سنتی، توسعه شهربازی و تله‌کابین است، سال جاری یک سرمایه‌گذار برای ساخت خانه‌های اسکیمویی اعلام آمادگی کرده است.

شهردار فریدون‌شهر با بیان اینکه سال گذشته به منظور پیاده‌راه‌سازی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و به منظور نصب تجهیزات ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است، خاطرنشان می‌کند: اردیبهشت‌ماه سال جاری هزار اصله نهال بومی منطقه در پارک سراب کاشته شد.

باتوانی با اشاره به تخصیص یک میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه ۱۴۰۲ برای پیاده‌راه سازی پارک سراب، می‌افزاید: یک میلیارد تومان برای کاشت نهال و سایر اقدامات تخصیص داده‌ایم.

شهردار فریدون‌شهر با بیان اینکه پارک سراب هویت فریدون‌شهر است، تصریح می‌کند: روستاها همواره در کنار چشمه‌ها شکل می‌گیرد، فریدون‌شهر نیز زمانی یک روستا بود که در کنار چشمه لنگان توسعه پیدا کرد و در حال حاضر به شهر تبدیل شده است و ساکنان و گردشگران از موقعیت چشمه استفاده بهینه می‌برند.

باتوانی تاکید می‌کند: فریدون‌شهر تنها شهری است که چشمه بالادست دارد و آب آن هیچ‌گونه آلودگی ندارد و قابل مصرف است.

وی اضافه می‌کند: دبی آب چشمه‌لنگان یک لیتر تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است و در فصل پاییز با آغاز بارندگی‌ها در چشمه جاری می‌شود و به ۳۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسد، تا تیرماه که آب به یک لیتر بر ثانیه می‌رسد و به تدریج خشک می‌شود.

شهردار فریدون‌شهر می‌گوید: آب چشمه از میانه شهر می‌گذرد، آن را به دو بخش تقسیم می‌کند، به تونل خروجی چشمه‌لنگان ختم می‌شود و به سد زاینده‌رود انتقال پیدا می‌کند.

باتوانی اضافه می‌کند: سالانه حدود شش میلیون مترمکعب آب از محل چشمه‌لنگان به سد زاینده‌رود تزریق می‌شود.

کد خبر 659235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.