رونق گردشگری در گرو احیای هویت شهر است / موفقیت شهرهای هوشمند در جذب گردشگر

امروزه گردشگری نقش مهمی در رونق اقتصادی مناطق شهری و روستایی دارد، با این وجود به منظور حفظ پایداری محیط اتخاذ تدابیری لازم است تا بهره‌وری این صنعت پرسود افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری نیازمند درک تعامل میان عرضه و تقاضا و تأثیر و تأثر هریک در ارتباط با دیگری است، از این‌رو برنامه‌ریزی برای گردشگری از شاخص‌های مهم برنامه‌ریزی توسعه پایدار است، با توجه به ضعف قدرت جاذبه و پراکندگی بسیاری از مقاصد گردشگری، ساماندهی آن‌ها به هم‌افزایی و ارتقای ظرفیت این مقاصد کمک می‌کند.

مدیریت شهری با توجه به امکان جذب نیروی انسانی و با اتکا بر دانش، این امکان را خواهد داشت که از توانمندی فناورانه بهره‌مند شود؛ بنابراین تلاش می‌شود ارتباط میان فرآیند هوشمندی، توانمندی و تجاری‌سازی فناوری مورد بررسی قرار گیرد.

صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و اشتغال‌زا طی سال‌های اخیر جزو درآمدزاترین صنایع جهان بوده و همواره مورد توجه سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌گرایانه است. دولت‌ها و بخش‌های خصوصی از سطوح کلان تا خُرد جهت توسعه و بقا در بخش گردشگری نیازمند پیش‎‌بینی تقاضا در این بخش هستند. لازم است به منظور تدوین برنامه متناسب گردشگری میزان تقاضای ورودی به شهرها پیش‌‎بینی شود، پس از آن تعیین و اولویت‌بندی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ورودی به شهرها می‌تواند نتایج ارزشمندی به همراه داشته باشد و در نهایت طی یک بازه زمانی به رونق گردشگری شهر کمک زیاد کند.

خبرنگار ایمنا در گفت‌وگو با زهرا مهدوی، کارشناس شهرسازی عوامل مؤثر بر رونق گردشگری شهری و موانع پیش رو را جویا شده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

عوامل مؤثر بر شکل‌گیری گردشگری شهری چیست؟

امروزه در شهرهای بزرگ اقداماتی برای ارائه نمایی زیبا از شهر انجام و این اقدامات در درجه نخست برای جلب توجه و تأمین نیازهای ساکنان شهرها انجام می‌شود، در درجه دوم علایق روزافزون افراد نسبت به میراث فرهنگی و ملی، بناهای تاریخی و سبک‌های معماری در ادوار تاریخی مختلف است، اهمیت این امر در بازسازی مجدد مناسبات میان محیط انسان‌ساخت، محیط طبیعی و ارائه رویکردهای جدید برای حفاظت از عناصر جغرافیا، شهرسازی، معماری و گردشگری است.

رونق گردشگری در حوزه شهر تحت تأثیر چه عواملی است؟

در گسترش شهرهای امروزی نبود برنامه‌ریزی و تدابیر لازم نسبت به محورهای گردشگری و شهرها مشهود است که منجر به ایجاد فضاهای شلوغ شهری شده است، سوال این است که آیا فضاهای باز عمومی شهر در عین حالی که از مهم‌ترین عناصر شهری است، می‌تواند با هدف احیای هویت شهرها موجب جذب گردشگر شود یا خیر؛ برای دستیابی به حوزه معماری پایدار با انتخاب روش‌های نوین و با استفاده از فناوری‌های جدید در پایداری شهرک‌های هوشمند، نخستین گام علمی مؤثر در این زمینه برداشته می‌شود.

نقش معماری سبز در رونق گردشگری شهرها چیست؟

به منظور دستیابی به هدف اصلی توسعه شهرسازی با توجه به فرهنگ اسلامی ایرانی و بهره‌مندی صحیح از شرایط آب و هوای منطقه‌ای بر اساس تغییرات اقلیمی اخیر در مقابله با چالش‌های ناشی از آن در معماری و شهرسازی، مناطق گردشگری مدنظر قرار می‌گیرد. توسعه معماری سبز و پایدار امروز ماحصل دستاوردهای جدید توسعه شهری است که متدلوژی‌های ویژه در بهینه‌سازی و استفاده از امکانات موجود جامعه در معماری ایرانی را سرلوحه کار قرار داده است؛ لذا با مبنا قرار دادن انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از فناوری پیشرفته، مواد و مصالح نوین برای ساخت سریع‌تر، باکیفیت بالاتر و نوآوری‌های خاص در مقایسه با روش‌های موجود ساخت‌وساز، به منظور رونق گردشگری شهر مدنظر قرار گرفته است‌.

روش‌های بومی، سیستم گرمایش و تهویه طبیعی، بازیافت و استفاده مجدد از مصالح، بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر و زباله‌های انسانی، کاهش مستمر مصرف انرژی‌های فسیلی و تجدیدناپذیر، صدمات محیط‌زیستی ناشی از گردشگری شهری را کاهش می‌دهد؛ بر اساس یافته‌های پژوهشی وجود منابع مناسب انرژی‌های پایدار و هوشمندسازی شهرها نیازهای مکان توسعه گردشگری را برطرف می‌کند.

چه راهکارهایی به منظور توسعه پایدار گردشگری وجود دارد؟

به منظور خروج از رکود اقتصادی در توسعه گردشگری راهکارهای مناسبی وجود دارد که بیشترین سهم آن زمینه‌های زیست‌محیطی است؛ بنابراین در خروج از رکود اقتصادی باید مواردی همچون استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، ارتقا و ارتباط دادن فرهنگ‌های مردمی، ارتقای تجربیات مدنی-اجتماعی، شناساندن فرهنگ بومی و اسلامی به سایر کشورها، حفاظت و نگهداری از میراث طبیعی، زیست‌محیطی و مکان‌های تاریخی در مناطق مختلف ایران، افزایش مکان‌های عمومی و توسعه شهرهای پایدار به منظور کاهش آسیب‌ها و زیان‌های ناشی از بلایای طبیعی مورد توجه قرار گیرد.

هدف اصلی در عرصه گردشگری، رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است، برای رسیدن به این هدف باید مواردی شامل آگاهی‌سازی، آموزش، تعلیم و تربیت، انجام مطالعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، از موارد مهم دیگر تثبیت معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی در ایجاد مناطق توریستی هوشمند است،

شهر هوشمند، شهری است که می‌تواند خود را از خطرات محافظت کند و با هماهنگی با طبیعت و تأمین احتیاجات خود از منابع تجدیدپذیر، با بهره‌گیری از حسگرها و سیستم انتقال اطلاعات پیشرفته، تمام نیازهای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن تأمین کند.

این حسگرها از طریق تجهیزات پیشرفته، مدیریت هوشمند منابع تأمین انرژی را بر عهده دارند، برای استفاده از منابع ذکرشده به منابع انسانی متخصص و کارآمد نیاز است. شهر هوشمند به معنای عبور کردن یک شهر جدید از وضعیت فعلی یا موجود به شهری با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین ابزارهای مدیریت هوشمند و تجهیزات الکترونیکی در تمام عرصه‌ها است.

کد خبر 659211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.