سند تحول بنیادین، نقشه راه آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در سند تحول بنیادین که نقشه راه و قانون اساسی آموزش و پرورش محسوب می‌شود، مدرسه، کانون محله و محلی امن برای حضور مردم در آن است که تا رسیدن به این هدف فاصله داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا ابراهیمی امروز _جمعه پانزدهم اردیبهشت‌ماه_ در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه اصفهان، ضمن تبریک هفته معلم، اظهار کرد: افتخار ما این است که همکارانی برای پیامبران الهی هستیم. معلمان بشریت، پیامبران الهی و خداوند سبحان، نخستین معلم‌های انسان هستند. روز معلم مصادف با شهادت معلمی کامل، فرهیخته، متفکر، اندیشمندی تاریخ‌ساز و فیلسوفی گران‌مایه، به نام استاد مطهری است.

وی افزود: امام راحل ایشان را پاره تن و حاصل عمر خود نامیده و فرموده‌اند: «مطهری با کج‌روی‌ها و انحرافات، مبارزه‌ای سرسختانه داشت، در انسان شناسی و قرآن کم‌نظیر بود، فرزندی بسیار عزیز برای من بود و من فرزند عزیزی را از دست داده‌ام و در سوگ او می نشینم‌».

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: شهید مطهری موجب شکل‌گیری جریان اصیل انقلاب اسلامی شد، سازماندهی مؤثر بین نیروهای مبارز از گروه‌های مختلف با محوریت اسلام را شکل داد و ارتباط مؤثری بین دو نهاد حوزه‌های علمیه و دانشگاه ایجاد کرد. شهید مطهری نقطه اتصال جوانان انقلابی و مبارز بود، گفتمان مشترکی بین مبارزان با محوریت اسلام ناب محمدی را شکل داد و موجب تحکیم فکری شد.

وی ادامه داد: شهید مطهری، بزرگ‌ترین مبارز با افکار انحرافی، ارتباطی و جریان نفاق بود و ارتباط مستمری با حضرت امام و شخصیت‌های تراز اول علمی داشت. ایشان گروه‌های تندرو و گروه‌هایی که شاید بر اساس احساس تصمیم می‌گرفتند را نیز کنترل کرد. شهید مطهری انسانی بود که در تمام دوره‌ها می‌توان به او اتکا کرد، زیرا همواره الگویی مناسب برای معلمان بوده و امام (ره) در این راستا فرمودند: «آثار شهید مطهری بدون استثنا مفید است»

ابراهیمی گفت: برای مدیریت بخشی از مشکلات فرهنگی و انحرافات جوانان باید به آثار شهید مطهری باز گردیم، آموزش و پرورش از منظر دین اسلام، مهم‌ترین، اساسی‌ترین و اصلی‌ترین نهاد فراگیر و از ابتدای خلقت انسان تا قیام قیامت به آن نیاز است. همواره در فرمایشات حضرت آقا، توجهی ویژه به آموزش و پرورش، نقش محوری و اساسی آن یعنی معلمان، وجود دارد.

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب نقشه راه و الگویی مناسب را ترسیم کردند و اگر تنها صحبت‌های ایشان را نقشه راه قرار دهیم، به تمام اهداف خود خواهیم رسید؛ همچنین ایشان فرمودند «در زنده نگه داشتن هویت ایرانی اسلامی و شخصیت کودکان کوشا باشید و بر زبان، ملیت و پرچم که از مسائل مهم کشور است، اهتمام ورزید و در آموزش و پرورش این مفاهیم را به کودکان و نوجوانان آموزش دهید.»

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: جایگاه معلم و مربی بسیار والا و محل تحصیل و درس، محلی مقدس و مکانی برای برنامه‌ریزی آموزشی و تربیتی و میدان عمل بدون مانع حضور است. در سند تحول بنیادین که نقشه راه و قانون اساسی آموزش و پرورش محسوب می‌شود، مدرسه، کانون محله و محلی امن برای حضور مردم در آن است که تا رسیدن به این هدف فاصله داریم.

وی افزود: ارتباط مدرسه با مساجد، کانون‌های فرهنگی و خانواده از اهداف تعریف شده‌ای هستند که باید دنبال شود. در صورتی که ارتباط خانواده و مدرسه تعریف‌شده، عملیاتی و حساب‌شده و دارای مدیریت کافی باشد، به طور قطع تربیت به سامان بهتری خواهد رسد. آموزش و پرورش، رکن اصلی جامعه، سرمایه‌ای ملی و متعلق به تمام افراد است و در صورتی که مسیری درست باشد، افراد به سلامت از آن عبور می‌کنند، اما در صورت وجود بی‌توجهی و سالم نبودن مسیر، افرادی که از آن عبور می‌کنند به رستگاری نمی‌رسند.

ابراهیمی تصریح کرد: بیشترین ارتباطات مردمی با آموزش و پرورش است و در شهرهای کوچک، پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی بر فراز مدرسه بر افراشته می‌شود. رکن اصلی مدارس، معلم محسوب می‌شود و تعریف مدرسه با وجود وی معنی می‌یابد. معلم کارآمد می‌تواند مدرسه را محل فرماندهی فرهنگی قرار دهد و از آن بهره بگیرد؛ چراکه امانت‌دار بهترین خلقت است.

وی ادامه داد: وجه تمایز انسان و سایر موجودات، فکر و اندیشه است و والدین فکر و اندیشه فرزند خود را به معلم به امانت می‌سپارند؛ بنابراین گزینش معلم باید بالاترین و مهم‌ترین گزینش باشد. در دوره‌ای، ورود به آموزش و پرورش از مسیر خود منحرف وکانال ورودی معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان محدود و محدودتر شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: دانشگاه فرهنگیان در سالی که قرار بود بیش از ۲۵ هزار ورودی در کل کشور داشته باشد، ۳۳۰۰ نفر ورودی داشت. ترک فعل اتفاق افتاده در چند سال گذشته، چالش مهمی به نام کمبود نیروی انسانی در کل کشور ایجاد کرد و برای رفع آن، تامین شتاب‌زده و از مسیرهای غیراستاندارد، گزینش‌های بسیار سهل‌اندیش و آسان یا نبود گزینش، راهکارهای جبران بودند و در پی آنها، ویژگی‌های معلم تنزل یافت.

وی اضافه کرد: دولت مردمی سیزدهم، توجهی ویژه به ارتقای کیفیت معلمان دارد و سال گذشته بیش از ۱۵ هزار معلم در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شد و سهم استان به ۲۳۰۰ نفر رسید که نسبت به بالاترین آمار سال گذشته دو برابر شده بود، اما هنوز شاهد چالش نیروی انسانی هستیم. گزینش معلمان به شیوه گذشته، مورد پسند نیست و جامعه انقلابی کشور و استان را قانع نمی‌کند؛ بنابراین روش گزینش نیازمند تغییر است. در این مسیر تغییراتی اتفاق افتاده، اما کافی نیست.

ابراهیمی اظهار کرد: در یک سال و چهار ماه گذشته، اقدامات بسیار خوبی انجام شد که بعضی برای نخستین بار بود. دشمن تلاش کرد تا مدارس را تعطیل کند؛ چراکه دشمن به دنبال تسخیر فکر، اندیشه و خرد دانش‌آموزان است. مدارس هیچ جامعه‌ای به اندازه ایران غیرحضوری نبود و دشمن از آن بهره برد و اکنون نیز به دنبال تعطیل کردن مدارس به بهانه‌های متعدد است.

وی با تاکید بر تلاش برای افزایش زیرساخت‌های فروریخته آموزش و پرورش، افزود: به طور متوسط در طول روز بیش از ۲.۵ کلاس درسته ساخته یا کلنگ‌زنی می‌شود، تفاهم‌نامه ۳۲ هنرستان بسته شده است، سهم فنی‌وحرفه‌ای از ۴۲.۳ به ۴۶ رسیده، تجهیز مدارس در دستور کار و رتبه استان اصفهان در مقوله ورزش از ۱۲ به رتبه دوم ارتقا یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: توجه به مدارس دولتی مورد توجه است و مدارس دولتی عادی تقویت خواهند شد. هیئت‌های مذهبی و فرهنگی، همکاری بسیاری خوبی با آموزش و پرورش دارند و سال جاری ۱۵ هزار دانش‌آموز در اعتکاف دانش‌آموزی شرکت کردند؛ همچنین پویش هر کلاس یک سرود، اجرا و در ۵۶۰۰ مدرسه عملیاتی شده است.

وی ضمن تشکر از تمام معلمان، مدیران، معاونان و عوامل اجرایی مدارس که در راستای تربیت دینی اقدام می‌کنند، خاطرنشان کرد: مفاهیم انقلابی و مذهبی در سرودها موج می‌زد و با وجود آنها توانستیم بعضی از آثار مخرب دشمن را کاهش دهیم. پویش سلام فرمانده از ناحیه چهار استان اصفهان ناشی شد که به آن افتخار می‌کنیم؛ همچنین برگزاری طرح‌های مختلف، راهیان نور و پیشرفت در دستور کار بود.

کد خبر 659198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.