لبیک به رهبر معظم انقلاب با برگزاری نمایشگاه «حمل‌ونقل دانش‌بنیان» در اصفهان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: برگزاری «نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان» لبیکی به دعوت مقام معظم رهبری است تا حرکت نخبگان در راستای حل مسائل واقعی، ترافیک و آلودگی هوا در کشور فعال باشد.

حسین حق‌شناس در حاشیه برگزاری اولین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به‌منظور دست‌یابی به‌راهکارهای توسعه حمل‌ونقل انسان‌محور در شهر اصفهان به عنوان پایلوت کشوری، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته و شهرداری اصفهان در سال گذشته منعقد شد.

وی افزود: محورهایی همچون برنامه اصلاح، افزایش بهره‌وری و جذابیت حمل‌ونقل همگانی در شهر اصفهان بر مبنای روش‌های خلاقانه و نوآورانه علمی، برنامه جامع ارتقای مطلوبیت حمل‌ونقل پاک در سطح شهر، برنامه هوشمند و شهروندمحور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارتقای ایمنی حمل‌ونقل و آرام‌سازی ترافیک شهر با همکاری سایر نهادها مورد توجه قرار گرفت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برنامه روان‌سازی، رفع گلوگاه‌های ترافیکی و مدیریت هوشمند ترافیک بر مبنای روش‌های نوین علمی و توسعه نرم‌افزارهای بومی تخصیص و شبیه‌سازی ترافیک در نصف‌جهان مورد تفاهم و نیازمندی‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در اختیار طرفین تفاهم‌نامه قرار گرفت.

وی گفت: پس از معرفی نمایندگان و تشکیل شورای راهبری، با شرکت‌های مختلف دانش‌بنیان جهت توسعه حمل‌ونقل هوشمند شهر، جلساتی برگزار شد و برخی از محصولات مانند سامانه‌های مرصاد و به‌همراه، به مرحله انعقاد قرارداد و همکاری مشترک رسید و در حال انجام است که چندین پروژه دیگر نیز در حال انعقاد قرارداد است.

حق‌شناس افزود: در کشور ما تمام شرکت‌های فعال در زمینه حمل‌ونقل دانش‌بنیان همچون حوزه‌های موتور سیکلت، دوچرخه، اتوبوس و خودروی برقی و وسایل نقلیه اشتراکی را شناسایی کردیم و با ارتباط با آنها، ویژگی‌های این رویداد فناورانه را توضیح دادیم.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های خاص این نمایشگاه باعث شد که شرکت‌های دانش‌بنیان جذب شوند و در این رویداد فناورانه شرکت کنند، گفت: تخصصی بودن اولین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان، از جمله ویژگی‌های آن است زیرا در کشور رویدادهایی برگزار می‌شود که به‌صورت کلی فناوری را بررسی می‌کند که مخاطبان عام دارد، اما نمایشگاهی که حوزه‌های فناوری و حمل‌ونقل را کنار یکدیگر داشته باشد، برگزار نشده بود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: برگزار شدن این نمایشگاه در دانشگاه صنعتی باعث شد رویکرد علمی دانشجویان و اساتید وجود داشته باشد تا آنها با حضور خود، نظراتی را ارائه کنند.

وی اضافه کرد: همزمانی با سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور نیز از جمله دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه است تا مسئولانی از سایر کلان‌شهرها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت کشور حضور یابند و بازاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشته باشد.

در برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان، درآمدزایی مدنظر نبود

حق‌شناس با بیان اینکه بعد تجاری و درآمدزایی برای این نمایشگاه مد نظر نبود و سعی کردیم نهادهایی همچون مجتمع فولاد مبارکه و شهرداری‌های اصفهان و مشهد که توانمندتر بودند از نمایشگاه حمایت کنند تا در کنار آنها، دانش‌بنیان‌ها نیز حضور یابند، گفت: ارائه محصولاتی همچون وسایل نقلیه برقی، هوشمندسازی حمل‌ونقل، مدیریت ترافیک و تصادفات و مدیریت کنترل ترافیک به‌صورت هوشمند، تجهیزات ترافیکی و ایده‌های نوآورانه این حوزه، پارکینگ‌های طبقاتی و هوشمند و نحوه کنترل آن، ناوگان حمل‌ونقل همگانی و نحوه تأمین و تعمیرات این ناوگان و قطار شهری از جمله محورها و محصولات ارائه شده در اولین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان کشور است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه برای معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرها جذابیت داشت و دنبال کننده برگزاری این رویداد در سال‌های آینده بودند، ادامه داد: کلان‌شهرها، ارتباط‌هایی با شرکت‌ها برقرار کردند و ارتباط داخلی بین شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار شد تا به‌صورت هم‌افزا، بتوانند یکدیگر را تقویت کنند؛ به‌عنوان نمونه در این نمایشگاه دو کارخانه تولید باتری حضور داشتند و با توجه به اینکه یکی از معضلات تولیدکننده‌های وسایل نقلیه برقی، تأمین باتری به‌دلیل قیمت بالا و فناوری ساخت آن است، تبادل داخلی شکل گرفت و باتری‌سازان می‌دانند که چگونه نیاز بازار را برطرف کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های دانشگاه، امیدآفرینی است و مقام معظم رهبری تاکید داشتند که نسل‌های آینده بدانند در کشور جای کار کردن و ایده‌هایی وجود دارد و همه‌چیز منحصر به مهاجرت نخبگان به خارج از کشور نیست که سعی کردیم این موضوع را به دانشجویان منتقل کنیم تا بدانند تلاش‌هایی برای حل مسائل وجود دارد و آینده کشور روشن است.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم سال‌های آینده نیز این رویداد فناورانه را ادامه دهیم، افزود: امیدواریم شرکت‌ها هر سال بهتر از گذشته محصولاتی را ارائه کنند و با استفاده از ارتباطی که برقرار می‌شود، این نمایشگاه که همچون برندی برای اصفهان مطرح شد، بتواند با کیفیت بهتر ادامه‌دار باشد.

برگزاری نمایشگاه «گوئینگ» با هدف تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری

حق‌شناس گفت: با توجه به اینکه اردیبهشت‌ماه، اوج زمان گردشگر پذیری اصفهان است، برخی افراد برای تهیه بلیت و اسکان، دچار محدودیت بودند و اگر بتوانیم سال آینده با برنامه‌ریزی، زودتر این نمایشگاه را آغاز کنیم، می‌توانیم مخاطبان بیشتری از کل کشور داشته باشیم و مقامات دیگری را نیز دعوت کنیم.

وی گفت: هدف اصلی برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری بود تا برای امیدآفرینی، حل مسائل، مشارکت دادن نخبگان، داشتن اصفهانی پاک و بدون آلودگی و رفع مشکلات اصلی شهروندان گام برداریم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: معاونان حمل‌ونقل ۹ کلان‌شهر و ۱۰ شهری که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند نیز در این رویداد حضور داشتند که حدود ۵۰ درصد شهروندان کشور ساکن این شهرها هستند و مهم‌ترین موارد مدنظر آنها، ترافیک، ایمنی و آلودگی هوا است.

وی گفت: برای استفاده از مشارکت اقشار فرهیخته شهروندان در شناسایی و حل مسائل مختلف حمل‌ونقل شهری، توجه به توان و انگیزه موجود در قشر فرهیخته دانش‌آموزان و دانشجویان «رویداد ملی ایده شوی حمل‌ونقل دانش بنیان و پاک» تعریف شد.

حق‌شناس اضافه کرد: این رویداد در محورهایی شامل مدیریت هوشمند و دانش‌بنیان ترافیک، افزایش مطلوبیت استفاده از حمل‌ونقل عمومی، کاهش نیاز به سفر و خودروی تک سرنشین، توسعه و تجاری‌سازی وسایل نقلیه پاک، کاهش تصادفات درون شهری، الگوی مناسب شهرسازی و تأثیر آن بر ترافیک، بهبود فرایندها و محل‌های پارک، رعایت قوانین و بهبود رفتارهای ترافیکی و مشارکت شهروندان و بخش خصوصی در مدیریت ترافیک در دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی تا هفتم خرداد در حال برگزاری است که علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در این رویداد به نشانی https: / /goingevent.com مراجعه کنند.

وی ادامه داد: از دانشگاه صنعتی اصفهان با رویکرد مثبت خود برای برگزاری این نمایشگاه، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرداری اصفهان، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، شهرداری مشهد، مجتمع فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از حامیان و تمام شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگانی که در این رویداد شرکت داشتند، قدردانی می‌کنم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: برگزاری «نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان» لبیکی به دعوت مقام معظم رهبری است تا حرکت نخبگان در راستای حل مسائل واقعی، ترافیک و آلودگی هوا در کشور فعال باشد.

کد خبر 659126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.