حرکت معماری شهرهای ایران به سمت متحدالشکل و تهی شدن از هویت‌های بومی و محلی

مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان گفت:با سفر به تمام شهرهای ایران شاهد هستیم به سمتی در حال حرکت هستیم که تمام معماری‌ها، متحدالشکل می‌شود و اقلیم، اصول فرهنگی و تمدنی و حتی جغرافیای آن شهر در آن وجود ندارد، این در حالی است که تمام طراحان به سمت نماهای رومی پیش می‌روند که تهی از هویت‌های بومی و محلی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ایزدی امروز _چهاردهم اردیبهشت ماه_ در آئین اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر با اشاره به دغدغه‌ای که در حوزه فرهنگ در معنای عام آن وجود دارد، اظهار کرد: هویت سرزمین من چیست و چه فردی باید فکری به حال این بخش‌ها با این حوزه‌های هویت ساز بکند؟

وی افزود: مفهوم درستی از هویت و حداقل انتقال درستی از مبانی هویتی در جامعه ما شکل نگرفته است و ریشه‌های بسیاری دارد اما آنچه که امروز شاید دلیلی از نگاه من برای این گردهمایی و این تلاش چند ماهه است، بحث معماری است.

مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه شاید این موضوع برای افرادی که در این حوزه فعال هستند تلخ باشد، تصریح کرد: عملکرد قابل دفاعی در حوزه معماری برای ما طی این دهه‌های اخیر وجود نداشته است

وی خاطرنشان کرد: دلیل اینکه شکل گیری انجمن آثار ملی ایرانیان در آن زمان چه بود و چگونه شکل گرفت و منجر به خلق چه آثاری شد، امروز ضمن آموزنده بودن آن تلخ هم است.

ایزدی ادامه داد: با سفر به تمام شهرهای ایران شاهد هستیم به سمتی در حال حرکت هستیم که تمام معماری‌ها، متحد الشکل می‌شود و اقلیم، اصول فرهنگی و تمدنی و حتی جغرافیای آن شهر در آن وجود ندارد، این در حالی است که تمام طراحان به سمت نماهای رومی پیش می‌روند که تهی از هویت‌های بومی و محلی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: این هشدار بزرگی برای معماران و طراحان شهری است تا آنچه را امروز ما از معماری عصری که در آن حضور داریم به امانت گرفتیم برای آیندگان چه چیزی را به امانت خواهیم گذاشت

وی اضافه کرد: آنچه که در معماری برای نسل‌های آینده به امانت می‌گذاریم باید آموزنده باشد و آنچه که از پیشینیان برای ما باقی مانده است پر از زیبایی‌ها و مفاهیمی است که به عنوان مفاهیم هویت ساز از آن نام می‌بریم.

ایزدی تصریح کرد: گسترش‌های عجیب و غریب شهری لطمه‌ای برای پایه‌های هویتی معماری است و باید به دنبال راهی برای فرار از نسیانی باشیم که می‌تواند ویران‌گر پایه‌های تاریخی و هویتی کشور باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: ایران سرزمینی است که طلایه دار تمدنی در اعصار مختلف بوده و آنچه که امروز اتفاق افتاده، قطره‌ای است از دریای وظایف ما در قالب یک شخص حقیقی یا حقوقی برای ساختن ایران و اصفهانی آبادتر و با هویت‌تر از گذشته با شهر، محله، کوچه و خانه‌ای که پر از المان‌های هویتی اصیل و ارزشمند ایرانی و اسلامی باشد.

کد خبر 659112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.