قضات از ظرفیت مردمی برای صلح و سازش استفاده کنند

رئیس قوه قضائیه صبح امروز در بیستمین سفر استانی خود و در صدر یک هیئت عالی قضائی وارد استان کردستان شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، صبح امروز در بیستمین سفر استانی خود و در صدر یک هیئت عالی قضائی وارد استان کردستان شد.

دیدار با اقشار مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری، دیدار با علما، دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان و همچنین بررسی مشکلات قضائی کردستان و تصویب مصوبات برای رفع این مشکلات، از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رئیس قوه قضائیه به استان کردستان است.

سایر مسئولان عالی قضائی که در سفر به استان کردستان رئیس عدلیه را همراهی می‌کنند، هر کدام به نقاط مختلف این استان خواهند رفت تا ضمن دیدار مستقیم و بدون واسطه با مردم، از نزدیک با مشکلات آن‌ها آشنا شوند و برای برطرف کردن مسائل قضائی و سایر مشکلات آن‌ها در حد مقدورات، اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.

تلاش می‌کنیم با همکاری دولت و مجلس، در راستای رفع مسائل و مشکلات اقتصادی استان کردستان گام برداریم

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در بدو ورود به فرودگاه سنندج، اظهار کرد: مردم استان کردستان مردمانی مهربان، رئوف، باوفا، باصفا و اهل ادب و فرهنگ و هنر هستند که در طول چهار دهه گذشته با صمیمیت و روحیه عطوفتی که دارند، خدمات زیادی به انقلاب و کشور ارائه کرده‌اند.

وی افزود: در جریان سفر به استان کردستان با سرکشی از بخش‌های مختلف قضائی این استان درصدد رفع مسائل و مشکلات آن‌ها برخواهیم آمد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در جریان این سفر تلاش خواهیم کرد با همکاری دولت و مجلس، در راستای رفع مسائل و مشکلات اقتصادی استان کردستان گام برداریم و به جنبه‌های مختلف موضوع از جمله اشتغال مردم، توسعه اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری در استان بپردازیم.

وی با اشاره به رفع مشکلات ناظر بر واگذاری اراضی فاز دو شهرک وحدت سنندج پس از ۲۵ سال اختلاف بین ادارات و سازمان‌های مختلف در مورد مالکیت آن و بلاتکلیفی برخی از شهروندان، با پیگیری و حکمیت سازمان قضائی نیروهای مسلح، گفت: تاکید داشتم که قبل از سفر هیئت عالی قضائی به استان کردستان، اقدامات مقتضی در راستای رفع مسائل و مشکلات شهرک مزبور و شهروندان مرتبط با آن انجام گیرد و مراتب به‌صورت عمومی اعلام شود تا این‌گونه تلقی نشود که سفر هیئت عالی قضائی به استان کردستان تنها به منظور رفع این مشکل بوده است.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در استان کردستان ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی قابل توجهی به‌لحاظ معدنی و سایر جنبه‌ها وجود دارد که امید است بتوانیم با همکاری مسئولان استانی، در این راستا نیز اقدامات مثبتی را در جهت منافع مردم استان کردستان انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان قضائی در جریان سفر به استان کردستان به‌صورت مستقیم و چهره به چهره با مردم این استان و مراجعان به دستگاه قضائی دیدار می‌کنند و ضمن استماع مسائل و مشکلات آن‌ها در راستای رفع این مسائل و مشکلات اقدام خواهند کرد.

رئیس دستگاه قضا در دیدار با اقشار مختلف مردم استان کردستان، با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح‌شده از جانب نمایندگان قشرهای مختلف مردمی این استان، اظهار کرد: به عنوان رئیس قوه قضائیه در راستای رفع مسائل و مشکلات مردم استان کردستان هر اختیاری را که لازم باشد، به رئیس کل دادگستری استان تفویض خواهم کرد.

وی با اشاره به سخنان نماینده جامعه ایثارگران و مشکلاتی که این قشر با آن مواجه است، افزود: شما به عنوان نماینده جامعه ایثارگری، نامه‌ای را تنظیم کنید و در آن قوانین اجرا نشده حوزه ایثارگری را مکتوب و به‌صورت مصداقی مسائل خود را درج کنید تا من پیگیری‌های لازم را از مراجع و دستگاه‌های ذی‌ربط به عمل آورم.

محسنی اژه‌ای با اشاره به مقوله ترک‌فعل‌ها و درخواست یکی از نمایندگان اقشار مردم استان کردستان برای تعقیب قضائی مسئولان ترک فعل کرده، گفت: باید توجه داشت که ترک فعل‌های مسئولان، انواع و اقسام مختلفی دارد. در برخی موارد مجری قانون نه اینکه نخواهد، بلکه نمی‌تواند قانون را اجرایی سازد. این قبیل موارد قابلیت تعقیب و مجازات ندارد، اما اگر شما به عنوان نمایندگان اقشار، ادله و مدارکی ناظر بر سوء‌نیت مسئولی در ترک فعلی دارید، مراتب را برای پیگیری به ما و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی منتقل کنید و اطمینان داشته باشید که رسیدگی‌های لازم و قاطعانه صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به سخنان نماینده فرهنگیان مبنی بر ضرب و جرح یکی از معلمان شهر کرج توسط فردی که گفته می‌شود اولیا یکی از دانش‌آموزان بود، افزود: آن ضارب در کرج، متواری بود. نام‌برده در حال حاضر شناسایی و دستگیر شده و مطابق با قانون و فعلی که انجام داده، برخوردهای لازم با او صورت خواهد گرفت.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت رسیدگی خارج از نوبت به برخی موضوعات و پرونده‌های مهم، تصریح کرد: لازم است تلاش کنیم برخی مسائل مهم امنیتی، اقتصادی و اجتماعی را هرچه سریع‌تر و خارج از نوبت، مورد رسیدگی قرار دهیم چرا که اگر زمان رسیدگی به برخی از این مسائل بگذرد و طولانی شود، آن نتایج و اثرات بازدارنده، مترتب نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر کسی در این مقوله انتقاداتی را به قوه قضائیه وارد کند، من به عنوان رئیس قوه قضائیه این انتقادات را می‌پذیرم اگرچه ممکن است دلایلی برای این موضوع که چرا به همه پرونده‌های مهم، خارج از نوبت رسیدگی نمی‌شود، داشته باشم.

تأکید رئیس قوه قضائیه به قضات برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی جهت صلح و سازش

محسنی اژه‌ای در دیدار با قضات و کارکنان قضائی استان کردستان اظهار کرد: مردم استان کردستان مردمانی غیور و فرهیخته و مهربان هستند که از آغاز انقلاب تا امروز خدمات برجسته‌ای به کشور ارائه کرده‌اند و در عرصه دفاع از میهن و مرزهای کشور و خنثی کردن توطئه‌های دشمن، پیشگام بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مسئله اصلی کشور مسئله رشد تولید و رفع مسائل معیشتی مردم است، افزود: موضوعات مرتبط با امنیت مردم از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است، مقولات فرهنگی نیز بسیار حائز اهمیت است، اما امروز اقتصاد و معیشت مردم و رشد تولید، مسئله اصلی و مهم ما است. دستگاه قضائی باید در راستای تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و رشد تولید، اقدامات مقتضی را با تمام توان ترتیب دهد و در این زمینه به دولت و مجلس مساعدت‌های همه‌جانبه داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ما مسئولان و کارکنان دستگاه قضائی باید بدانیم که مردم، ولی نعمتان ما هستند و به‌رغم همه مشکلات و کمبودهای تجهیزاتی و مالی که داریم، باید تمام توان و تمرکز خود را در راستای رفع مسائل و مشکلات مردم بگذاریم و نباید به واسطه مشکلات موجود، انگیزه کافی در خدمت‌رسانی به مردم یا حُسن رفتار با ارباب رجوع نداشته باشیم.

وی خطاب به مسئولان و کارکنان قضائی استان کردستان، گفت: حُسن رفتار ما با مردم، بسیار اهمیت دارد و این موضوع تنها به ما مسئولان و کارکنان دستگاه قضائی منحصر نمی‌شود، بلکه مربوط به همه مسئولان و کارگزاران دستگاه‌های حاکمیتی است. در راستای رفع خصومات و مشکلات مردم به‌ویژه مسائل خانوادگی، با تمام توان از ظرفیت‌های مردمی در جهت صلح و سازش بهره بگیرید و بدانید برکتی که در صلح و سازش است، در حکم صادره نیست.

هرگونه هزینه‌کرد برای آموزش‌وپرورش یک سرمایه‌گذاری اثربخش است

حجت‌الاسلام اژه‌ای همچنین در جریان سفر به استان کردستان، در دانشگاه کردستان حاضر شد تا با دانشجویان و جوانان به‌صورت مستقیم و بدون‌واسطه به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازد.

وی با اشاره به سخنان و نقطه‌نظرات مطرح‌شده از سوی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کردستان اظهار کرد: ای کاش شرایطی باشد که تمام سخنان مطرح‌شده از جانب اساتید و دانشجویان استان کردستان از طریق رسانه ملی پخش شود چرا که تمامی این مطالب مطرح شده دارای اهمیت و اولویت است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: باید نگاه و رویکرد این باشد که هرگونه هزینه‌کرد برای آموزش‌وپرورش و دانشگاه و مراکز تربیت نیروی انسانی، یک سرمایه‌گذاری اثربخش محسوب می‌شود، اما هنوز این نگاه و رویکرد در کشور غالب نیست؛ باید ترتیباتی اتخاذ شود که دانشجویان با فراغت و تمرکز به تحصیل بپردازند.

وی خطاب به دانشجویان، گفت: امروز شما از تبعیض و کم‌کاری و انفعال مسئولان گلایه دارید؛ این سخنان شما مهم و قابل تأمل است، اما نکته بااهمیت‌تر آن است که شما خود را به‌گونه‌ای به علم و حلم و همه جوانب مدیریتی مجهز کنید تا وقتی به مراتب مدیریتی رسیدید، اینگونه انتقادات به شما در مقام مدیریت وارد نباشد.

امروز وظیفه روحانیت سنگین‌تر از مقاطع گذشته است

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در راستای تجلی وحدت بین شیعه و سنی و فریضه قرآنی اتحاد، با علما و ائمه جمعه و جماعات استان کردستان نیز دیدار کرد و طی سخنانی با اشاره به اهمیت نقش روحانیون در زندگی اجتماعی مردم، اظهار کرد: امروز وظیفه روحانیت سنگین‌تر از مقاطع گذشته است و مردم توقع به حقی از روحانیون دارند تا به‌طور کامل عامل به احکام و آموزه‌ها و اخلاق اسلامی باشند.

وی افزود: ما روحانیون نباید در روش و منش زندگی از مردم فاصله بگیریم، اگر به واسطه تفاوت در قول و عمل ما، مردم دچار شبهات و تردیدهایی شدند و به راه‌های دیگری رانده شدند ما مسئول هستیم؛ کسانی که به واسطه تفاوت در قول و عمل ما به اسلام و نظام بدبین می‌شوند، مظلمه این موضوع بر گردن ما است، لذا باید هر چه بیشتر خود را به تقوا و حلم و علم مجهز کنیم.

حضور رئیس عدلیه در شورای اداری استان کردستان

رئیس قوه قضائیه سخنانی در جلسه شورای اداری استان کردستان، اظهار کرد: دشمن برای برخی استان‌های مرزی از جمله استان کردستان توطئه‌های پیچیده‌ای را طراحی کرده بود و وقتی انسان مسائل پنهان و آشکار را ملاحظه می‌کند متوجه می‌شود که دشمنان در قضایای اخیر چه می‌خواستند و چه اتفاقی رخ داد.

وی افزود: با هوشیاری مردم و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و قضائی، توطئه خصمانه دشمن در قضایای اخیر خنثی شد. باید مجدانه تلاش کرد و نسبت به مردم توجه همه‌جانبه داشت تا مسائلی نظیر قضایای اخیر از جایی دیگر سر در نیاورد. به عنوان رئیس قوه قضائیه در جهت تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در استان کردستان و حمایت از فعالان سالم اقتصادی و مبارزه همه جانبه با فساد، اختیارات لازم را به رئیس کل دادگستری استان کردستان تفویض می‌کنم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: لازم است نسبت به عملیاتی‌سازی آنچه را که در جریان سفرهای استانی مصوب می‌کنیم، مصمم باشیم و من همین جا به رئیس کل دادگستری استان کردستان دستور می‌دهم چنانچه مقامات و مسئولان قوه قضائیه در جریان سفرهای قبلی به این استان مصوباتی داشته‌اند، مراتب را در اسرع وقت برای پیگیری به حوزه ریاست قوه قضائیه اعلام کنند.

کد خبر 658983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.