رشد ۳ درصدی بورس / راهکاری‌های تعمیق بازار سرمایه برای ایجاد تعادل چیست؟

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل رشد ۳.۱۲ درصدی و شاخص کل هم وزن رشد ۶.۸۵ درصدی را تجربه کردند، اما با توجه به استقبال سهامداران از بازار سرمایه، مسئولان بورس باید با تعمیق بازار به حفظ سرمایه‌ مردم کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بورس اوراق بهادار در روز اول هفته _نهم اردیبهشت ۱۴۰۲_ کار خود را با قرارگیری در پله ۲,۴۳۸,۵۵۳ به پایان رساند و روز بعد با رشد ۱.۶۷ درصدی به ۲,۴۷۹,۳۳۹.۷ واحد رسید، در مجموع شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت روند صعودی داشت و ۳.۱۲ درصد رشد کرد.

رشد ۳درصدی بورس / راهکاری‌های تعمیق بازار سرمایه برای ایجاد تعادل چیست؟

اما شاخص کل هم وزن در هفته‌ای که گذشت روند به مراتب صعودی‌تر را تجربه کرد و با ۶.۸۵ درصد رشد به ۸۵۵,۸۸۷ واحد رسید، این روند صعودی نشان از برتری سهام کوچک نسبت سهام بزرگ بازار را دارد.

رشد ۳درصدی بورس / راهکاری‌های تعمیق بازار سرمایه برای ایجاد تعادل چیست؟

راهکارهای تعمیق بازار سرمایه چیست؟

اما اکنون که پول به سمت بازار سرمایه آمده و بورس رشد قابل توجهی را تجربه کرده است، بهتر است برای مراقبت از سرمایه سهامداران اقداماتی انجام شود تا مانند سال ۹۹ بازار سرمایه با ریزش دچار نشود. اما چه باید کرد؟ یکی از بهترین اقداماتی که برای جلوگیری از رشد و ریزش شارپی انجام داد بزرگ کردن و عمق بخشی به آن است، ساده‌ترین اقدام برای بزرگ کردن بازار نیز تسهیل ورود شرکت‌ها به بورس و افزایش تعداد عرضه اولیه است.

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان انجام داد افزایش شناوری سهام است و برای این اقدام به‌خصوص شرکت‌های بزرگ، باید ملزم به افزایش شناوری سهام شوند، البته افزایش شناوری سهام ممکن است حرکت سهم را با مشکل مواجه کند و این یکی از معایب افزایش شناوری سهام است، اما از طرف دیگر با افزایش شناوری دیگر شاهد صف‌های مکرر خرید و فروش در سهام نخواهیم بود و سهام روند متعادل‌تری را تجربه می‌کنند.

همچنین با افزایش شناوری، نقدشوندگی افزایش پیدا خواهد کرد و در صورت ریزش و فشار فروش هیجانی، سهام راحت‌تر به فروش خواهد رسید، در نهایت با افزایش عرضه شرکت‌ها در بورس و شناوری سهام، به مرور می‌توان دامنه نوسان را حذف کرد، با اقدامات گفته شده هم می‌توان پول را در بازار سرمایه حفظ و از ورود آن به بازارهای غیرمولد جلوگیری کرد.

کد خبر 658978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.