راهکارهای پنجگانه گمرک برای تسهیل ترانزیت کالا

گمرک جمهوری اسلامی ایران در نامه به وزرای اقتصاد، راه و شهرسازی و امور خارجه، پنج راهکار برای تسهیل ترانزیت کالا از کشور ارائه داد.

به گزارش ایمنا، آمار ترانزیت خارجی کالا در سال گذشته ۱۲ میلیون و ۹۱۲ هزار تن کالا بوده که در مقایسه با سال پیش از آن ۲.۲۱ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، برای تسهیل ترانزیت محمد رضوانی فر؛ رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به وزرای امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه، پنج راهکار پیشنهاد کرد.

راهکارهای پیشنهادی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک به شرح زیر است:

۱- کاهش زمان صدور مجوز از سوی دستگاه‌های صادرکننده مجوز موضوع مواد ۷ و ۸ آئین‌نامه اجرایی قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو کشور، حداکثر ظرف دو ساعت از اعلام گمرک

۲- اصلاح و توسعه زیرساخت‌ها و متناسب با حجم فعالیت هر مرز از سوی وزارت راه و شهرسازی

۳- بازنگری در بخش ترانزیت دستورالعمل اصلاح و بهبود (ساماندهی) فرآیندهای صادرات، واردات، عبور و معاوضه نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌ها و مشتقات نفتی صادره از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به گونه‌ای که امکان ادامه مسیر واگن‌های حامل فرآورده‌های نفتی قبل از وصول پاسخ آزمایشگاه تا گمرک مقصد فراهم شود.

۴- استفاده از ظرفیت دیپلماسی وزارت امور خارجه در راستای افزایش پذیرش کامیون‌ها از سوی کشورهای همسایه به‌ویژه جمهوری آذربایجان و ترکمنستان

۵- بازنگری در فهرست کالاهای مشمول اخذ مجوز از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان حفظ نباتات بر اساس این گزارش در نامه یاد شده، اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل و تسریع در عبور کالا تشریح شده است.

کد خبر 658927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.