برای مستقل و مولد بودن کشور باید تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت داشته باشیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حکمرانی صحیح زمانی شکل می‌گیرد که تشخیص علمی با تصمیم سیاسی همراه باشد، گفت: برای این هدف باید قدرت حل مسئله را پیدا کنیم و راهکار و راه‌حل برای مشکلات داشته باشیم.

به گزارش ایمنا، محمدباقر قالیباف در نشست جمعی از استادان علم جغرافیای دانشگاه‌های کشور که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، جغرافیا، را علم کشورداری و حکمرانی دانست و اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشوری مستقل و مولد باشیم، بی‌شک باید تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت داشته باشیم و معتقدم علم جغرافیا در کنار نقشی که به عنوان تأثیرات انسان و مکان در بستر زمان دارد، با نگاه سایبرنتیکی و نه نگاه مکانیکی و داینامیکی، در حوزه فردی، محلی، منطقه‌ای و جهانی می‌تواند در تولید قدرت و ثروت اثرگذار باشد.

وی افزودن تحلیل علمی به تمام تصمیم‌ها و عملکردهای گذشته را یک ضرورت خواند و افزود: عمده مشکلات ما زمانی بوده که به تشخیص علمی توجه نکرده‌ایم یا تشخیص علمی داشته‌ایم، اما تصمیم سیاسی خود را در آن دخیل نکرده‌ایم، بنابراین برای حکمرانی باید بدانیم که برآیند تشخیص علمی و تصمیم سیاسی در زمان درست است که ما را موفق می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع تحول که رهبر معظم انقلاب از سال ۹۹ به آن تأکید داشتند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانات ابتدای امسال خود نیز بر این موضوع خطاب به استادان، نخبگان و دانشجویان تأکید کردند تا به حوزه تحول توجه شود.

در این نشست استادان و نخبگان جغرافیا نیز دغدغه‌های خود را بیان و تأکید کردند که با توجه به ابعاد مختلف علم جغرافیا در سیاست‌های داخلی و خارجی، می‌توان کشور را به شکل بسیار بهتری اداره کرد. در پی بیان این نکات، با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس مکلف به برگزاری نشست‌های پژوهشی برای تعیین جایگاه علم جغرافیا در کشور و ارائه راهکار برای حل مشکلات کشور از نگاه این علم و متخصصان آن شد.

کد خبر 658909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.