برگزاری اکسپو ۲۰۲۳ با هدف افزایش صادرات غیرنفتی / هیئت تجاری عربستان در ایران حضور می‌یابد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: آغاز برگزاری مجدد ایران اکسپو ۲۰۲۳ پس از سال‌ها توقف، می‌تواند کشور را در صادرات غیرنفتی به موفقیت برساند.

به گزارش ایمنا، «مهدی صفری» در نشست خبری پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۳) با بیان اینکه این نمایشگاه برای عرضه کالای صادراتی پس از چند سال بار دیگر برگزار می‌شود، اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه، آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین است و بر صادرات محور بودن کالاهای غیر نفتی این نمایشگاه تاکید شده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته بر مسائل تجارت خارجی، صادرات غیرنفتی و دیپلماسی اقتصادی تاکید داشتند، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه از مهر ماه پارسال در جهت برگزاری این نمایشگاه برنامه‌ریزی ها را آغاز کرد و تقریباً همه نمایندگی‌ها در این راستا فعال شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت حمایت خود را در زمینه‌های مختلف برای صادرات بیشتر از طریق این نمایشگاه داشته است، اظهار امیدواری کرد: سال آینده بتوان توسعه بیشتری در برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۳ داد، زیرا نتایج این اقدام بزرگ با تداوم آن ثمربخش خواهد بود.

صفری با تاکید بر اینکه باید در جهت توسعه صادرات غیرنفتی اقدام کنیم، تصریح کرد: در این نمایشگاه ۷۵۰ شرکت داخلی حضور دارند که هر یک عملکرد موفقیت‌آمیزی در بخش تجارت داشته‌اند و نشان از استقبال فعالان اقتصادی کشور دارد.

وی با بیان اینکه ۶۰ کشور خارجی برای حضور در این نمایشگاه پاسخ داده‌اند، تاکید کرد: ۱۵ کشور در سطح وزیر و مشاور رئیس جمهور حضور خواهند داشت، کشورهای زیادی معاونان تجارت خارجی خود را به نمایشگاه اعزام خواهند کرد و همچنین چین در کنار حضور معاونان تجارت خارجی خود ۸۰ تاجر اعزام خواهد کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اگر توانایی در اسکان بازدیدکنندگان داشتیم تا دو هزار میهمان را پذیرایی می‌کردیم اما تاکنون برای حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر برنامه‌ریزی شده است که به دلیل استقبال خوب فعالان اقتصادی احتمال افزایش بیشتر وجود دارد.

صفری با بیان اینکه تجّاری از کشورهای امارات، پاکستان، روسیه، ترکیه، چین، آفریقا و آمریکای لاتین برای حضور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ درخواست داشته‌اند، تصریح‌کرد: دولت در برگزاری نمایشگاه حمایت اقتصادی و سیاسی داشته است و برنامه‌ریزی شده تا در سال آینده وسیع‌تر و با پشتیبانی بیشتر اقدام به برپایی این رویداد بزرگ کنیم.

وی گفت: برای دستیابی به بازارهای جدید و توسعه مقاصد تجاری موجود نیازمند نمایشگاهی بزرگ به‌منظور عرضه دستاوردهای داخلی هستیم تا توانمندی‌های تولیدات ایران را در یک بسته آماده به جهان عرضه کنیم؛ زیرا امکان ارائه همه محصولات در نمایشگاه‌های تخصصی و شرکت در رویدادهای خارجی وجود ندارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران اکس پو۲۰۲۳ آغاز خوبی برای ارائه توانمندی‌های ایران به جهان است، تاکید کرد: تداوم در برگزاری این رویداد اهمیت بسیاری دارد تا به دستاوردهای بزرگ دست یابیم و صادرات غیر نفتی کشور را افزایش دهیم.

صفری با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم تا در دولت سیزدهم خدمات لجستیکی بهبود پیدا کند، گفت: به عنوان مثال تا دو ماه آینده بندر انزلی توانایی پهلوگیری کشتی‌های «رورو» را خواهد داشت و خطوط کشتیرانی نیز بهبود یافته است.

توسعه روابط با عربستان

وی درباره توسعه روابط با عربستان نیز گفت: شرایط برای تسهیل ارتباطات با این کشور در حال آماده سازی است، اما فعالیت‌ها به طور دقیق از زمان استقرار سفیران در دو کشور به رسمی انجام خواهد شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی عربستان در نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۳ شرکت خواهند کرد، افزود: با بخش بازرگانی این کشور ارتباطاتی برقرار شده و هیأت‌ها در حال تردد هستند و برنامه‌ریزی های برای حضور تجار نیز انجام شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 658857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.