رونق گردشگری شهر در گرو افزایش سطح رقابت‌پذیری است

یک کارشناس شهرسازی گفت: رونق گردشگری در یک شهر یا منطقه شهری به بهبود کسب‌وکارها و توسعه پایدار کمک زیادی می‌کند؛ لذا تعیین جایگاه شهر در سطح ملی و بین‌المللی و افزایش سطح رقابت‌پذیری با شهرهای دیگر اهمیت دارد و به توسعه گردشگری شهری کمک زیادی می‌کند.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رقابت‌پذیری در گردشگری به برندسازی و رونق اقتصاد شهر کمک زیادی می‌کند؛ رقابت مفهومی نسبی است، اما می‌توان رقابت را تلاش برای پیشی‌گرفتن تعریف کرد.

وی افزود: رقابت‌پذیری قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی است که یک شهر در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی دارد و می‌تواند آن‌ها را حفظ و در عرصه ملی و بین‌المللی مطرح کند که در نهایت منجر به برند شدن شهر در یک حوزه مشخص می‌شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: رقابت‌پذیری در حوزه‌های مختلف معانی متفاوتی دارد؛ توانایی افزایش سهم بازار، سوددهی، رشد ارزش افزوده و ماندن در صحنه رقابت بین‌المللی برای دوره‌های طولانی یکی از مفاهیم رقابت‌پذیری است.

مهدوی ادامه داد: به طور کلی رقابت‌پذیری شهری مجموعه‌ای از سیاست‌ها، نهادها، راهبردها و فرایندهایی است که مشخص‌کننده سطح بهره‌وری پایدار شهر در موضوعات اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی است.

وی تصریح کرد: رقابت‌پذیری شهری براساس تحولات اقتصاد جهانی و افزایش گردش سرمایه در جهان در دهه‌های گذشته شکل گرفت، طی دو دهه اخیر رقابت روزافزون سرمایه‌های در گردش میان شهرهای جهان شدت یافته است که به‌دلیل توجه به سرمایه‌گذاری‌های جدید چشم‌اندازهای جغرافیایی کلان مقیاس است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: گردشگری شهری نوعی از فعالیت‌های گردشگری است که در یک فضای شهری انجام می‌شود؛ گردشگری شهری از امن‌ترین انواع گردشگری است و مقاصد گردشگری شهر انواع مختلفی از تجربیات فرهنگی، معماری، اجتماعی و فناوری را ارائه می‌دهد.

مهدوی گفت: گردشگری شهری می‌تواند به عنوان نیروی محرکه بسیاری از شهرها به ویژه شهرهای کمتر شناخته شده باشد و رونق گردشگری با چگونگی توسعه یک شهر و فراهم‌کردن شرایط زندگی بیشتر و بهتر برای ساکنان و بازدیدکنندگان مرتبط است.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: رونق گردشگری در یک شهر یا منطقه شهری به بهبود کسب‌وکارها و توسعه پایدار کمک زیادی می‌کند؛ لذا تعیین جایگاه شهر در سطح ملی و بین‌المللی و افزایش سطح رقابت‌پذیری با شهرهای دیگر اهمیت زیادی دارد و به توسعه گردشگری شهری کمک زیادی می‌کند.

کد خبر 658856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.