برای رفع آلودگی هوا راهی جز فعالیت ناوگان حمل‌ونقل پاک نداریم/ لزوم توجه به فرهنگ ترافیک

سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل دانش‌بنیان کلان‌شهرهای کشور امروز (چهارشنبه) در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل دانش‌بنیان کلان‌شهرهای کشور امروز _چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه_ برگزار شد.

در این نشست معاونان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌های کشور در اصفهان حضور داشتند تا آخرین رویدادهای این حوزه را بررسی کنند.

شهرداری باید به‌طور کامل حوزه سرویس مدارس را پوشش دهد

پوریا محمدیان‌یزدی، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور، اظهار کرد: سال گذشته پس از اعلام شعار سال از سوی مقام رهبری که مرتبط با حوزه دانش‌بنیان بود، تصور می‌کردیم بیشتر شهرداری‌ها حضور جدی داشته باشند، اما شهری که به صورت برجسته به این موضوع ورود، تفاهم‌نامه امضا و شعار سال را عملیاتی کرد، شهرداری اصفهان بوده است.

وی با اشاره به مدیریت چندگانه در بحث سرویس مدارس افزود: در این راستا پیش‌نویس آئین‌نامه سرویس مدارس آماده شده است و در حال نهایی کردن آن با آموزش و پرورش هستیم تا پس از آن برای دولت ارسال شود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خاطرنشان کرد: بر اساس این آئین‌نامه، شهرداری باید به طور کامل حوزه سرویس مدارس را پوشش دهد و هیچ حوزه دیگری حق ورود ندارد و شهرداری پاسخگوی همه موارد خواهد بود.

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه باید روی فرهنگ ترافیک کار شود، تاکید کرد: برای نخستین‌بار پس از ۴۰ سال بر اساس قانون احکام دائمی، آئین‌نامه انضباط اجتماعی و ارتقای فرهنگ ترافیکی مصوب شد، به استناد آئین‌نامه حوزه ایمنی فرهنگ ترافیک و انضباط اجتماعی موارد متعددی بیان شده است که شهرداری‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی گفت: سال ۱۴۰۰ دستورالعمل ویژه شهرداری ذیل این آئین‌نامه تدوین و ابلاغ شد، اما پس از دو سال بازخوردی از شهرها ندیده‌ایم.

مجلس به موضوع حمل‌ونقل پاک وارد شده است

احسان متولیان، دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران در نشست معاونان حمل‌ونقل ترافیک کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: این نشست به‌منظور بررسی ظرفیت‌های بودجه ۱۴۰۲ در حوزه حمل‌ونقل که شهرداری‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، برگزار شده است.

وی با بیان اینکه به‌تازگی درباره ماده ۱۰۰ جلسه‌ای با معاونان شهرسازی، حقوقی و مالی کلان‌شهرها برگزار شده است، افزود: از زمان ابلاغ قانون ابهاماتی وجود داشت با این وجود دستورالعمل و شیوه‌نامه‌ای ابلاغ شده است، اما مشورتی از شهرداری‌ها گرفته نشد تا نواقص این آئین‌نامه رفع شود.

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران خاطرنشان کرد: در بحث‌های جرایم رانندگی در تبصره ۱۱ و ماده ۶۴ قانون ابهاماتی وجود داشت که مقرر شد رفع شود، البته درآمد کل حاصل از این حوزه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۹۰ درصد آن به کلان‌شهرها اختصاص دارد.

متولیان با بیان اینکه شهرداری‌هایی که مترو دارند، تسهیلات ارزی خوبی برای آنها دیده شده است، تصریح کرد: نخستین مصوبه در این زمینه برای تهران اجرایی شده و به مرحله قرارداد رسیده است، سایر شهرها نیز باید از این فرصت استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در این جلسه باید عهد ببندیم و با تمام توان به سمت حمل‌ونقل پاک حرکت کنیم.

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با بیان اینکه نقش شهرداری‌ها ایجاد زیرساخت‌های استفاده از حمل‌ونقل پاک است، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون صنایع معادن مجلس به موضوع حمل‌ونقل پاک وارد شده و بر این اساس قرار است تغییری در بودجه ایجاد شود تا خرید اتوبوس، تاکسی برقی و در مرحله بعد خودرو برقی در دستور کار قرار گیرد.

متولیان افزود: در حال حاضر مجبور به واردات خودرو برقی هستیم، البته شرکت مپنا نقشه راه برقی‌سازی خودرو و ایجاد زیرساخت مورد نیاز شهرداری‌ها را دارد.

وی ادامه داد: از طریق مجلس این مهم را پیگیری می‌کنیم تا مصوبه و قانونی در کمیسیون صنایع داشته باشیم، زیرا برای رفع آلودگی هوا هیچ راهی جز فعالیت ناوگان حمل‌ونقل پاک نداریم.

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران گفت: اگر آلاینده‌های متحرک کنترل نشود، وضعیت بدتر از این می‌شود و مردم آسیب می‌بینند؛ بنابراین باید همه همدل شویم تا بتوانیم امسال دستاورد خوبی را به یادگار بگذاریم.

استفاده از ظرفیت‌های بودجه ۱۴۰۲ برای کمک به حمل‌ونقل پاک

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۲ ظرفیت‌های خوبی برای کمک به حمل‌ونقل عمومی پاک دیده شده است.

وی افزود: در معاونت علمی ریاست جمهوری نیز ظرفیت‌هایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که در این نشست تشریح می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: اصفهان در مدیریت حمل‌ونقل بار، بهینه‌سازی و ITC تجربیات خوبی دارد و در این نشست نیز تجربیات شهرداری مشهد به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد در همکاری و به مشارکت گذاشتن تجربیات خود فعال عمل کرده است، لذا می‌طلبد سایر کلان‌شهرها نیز تجربیات خود را تبادل کنند.

کد خبر 658846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.