فعالیت ۶۸ مرکز جامع سلامت روستایی در چهارمحال و بختیاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: ۶۸ مرکز جامع سلامت روستایی، چهار مرکز تسهیلات زایمانی و ۳۰۸ خانه بهداشت با هدف تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی جمعیت شهری، روستایی و عشایری استان فعال شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارسلان خالدی‌فر امروز _چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه_ در نشست هفته سلامت با اشاره به ارائه خدمات شبانه و ایام تعطیلات، اظهار کرد: در تعطیلات نوروز بیش از ۸۱۰۰ بیمار توسط پزشکان فوق تخصص، متخصص و عمومی در پلی‌کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امام علی (ع) شهرکرد ویزیت شدند، همچنین تعداد کل بازدیدهای صورت گرفته از مطب‌ها، مؤسسه‌ها، مراکز، دفاتر کار، بیمارستان‌ها و مراکز جراحی در ۱۸ ماه اخیر بیش از ۱۶۰۰ مورد بود.

وی افزود: در حال حاضر تعداد کل مطب‌های پزشکی و دندانپزشکی متخصص و عمومی ۴۶۰ مورد در استان چهارمحال و بختیاری است، همچنین به تعداد درمانگاه (عمومی و تخصصی، دولتی، خصوصی و خیریه) در ۱۸ ماه اخیر، دو مورد افزوده شده و تعداد کل این درمانگاه‌ها به ۳۵ مورد رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به کمبود پزشک در استان چهارمحال‌وبختیاری، تصریح کرد: تعداد پزشکان اعلام نیاز شده به وزارت متبوع ۳۱۸ نفر بود که ۱۳۰ پزشک از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان معرفی و پزشکان معرفی شده به مناطق محروم اعزام شدند.

وی گفت: ۱۸ پزشک به بروجن، ۳۷ پزشک به لردگان، ۲۱ پزشک به فارسان، ۱۹ پزشک به اردل و ناغان و دو روانپزشک به بیمارستان سینا جونقان اعزام شدند.

خالدی‌فر در خصوص اقدامات بهداشتی، اضافه کرد: با هدف تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی جمعیت شهری، روستایی و عشایری استان چهارمحال و بختیاری، اکنون ۱۰ مرکز بهداشت، ۲۲ مرکز جامع سلامت شبانه‌روزی، ۶۲ مرکز جامع سلامت شهری، ۹۶ پایگاه بهداشتی، ۶۸ مرکز جامع سلامت روستایی، چهار مرکز تسهیلات زایمانی و ۳۰۸ خانه بهداشت فعال است که ۷۰۱ روستا و ۴۵ شهر را تحت پوشش دارد و حدود یک میلیون جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی افزود: در فرودین‌ماه سال جاری بیش از ۱۸ تن (معادل ۱۸ هزار و ۶۶۳ کیلوگرم) مواد غذایی غیربهداشتی معدوم و از ورود به چرخه مصرف جلوگیری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال‌وبختیاری در خصوص حمایت از قانون جوانی جمعیت، گفت: راه‌اندازی قرارگاه جمعیت، طراحی و انتشار رایگان نرم‌افزار جوانی جمعیت و نصب این برنامه توسط ۱۵ هزار آی‌پی، راه‌اندازی سایت جبهه جمعیت، برگزاری جشنواره کشوری با رویکرد ترویج فرزندآوری، راه‌اندازی کلینیک‌های ناباروری در استان و ارائه مشاوره و اطلاع‌رسانی در مراکز بهداشتی و درمانی روستاها و شهرها صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در یک سال گذشته تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شد از ۲۰۰ روستا به ۵۰ روستا کاهش یافت، همچنین در این مدت حتی یک مورد بیماری ناشی از آلودگی آب در استان گزارش نشد.

خالدی‌فر افزود: سال گذشته ۱۱۰ هزار واکسن کرونا در استان چهارمحال و بختیاری تزریق شد و اکنون میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در استان به صورت تقریبی به صفر رسیده است.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۵۰ پروژه عمرانی با مساحتی بالغ بر صد هزار مترمربع زیربنا با کاربری‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی و اداری در سطح استان فعال است.

کد خبر 658808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.