برای جبران نقدینگی شرکت‌های دارویی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های دارویی و پخش از جمله چالش‌های مهم این حوزه بوده، این در حالی است که تا قبل از آزادسازی نرخ ارز، مشکل تأمین ارز ترجیحی وجود داشت اما اکنون و پس از آزادسازی نرخ ارز، مشکل اساسی‌ نقدینگی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدحیدر محمدی از انعقاد توافق نامه با بانک مرکزی به‌منظور تخصیص ارز دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک در اولویت و طی حداکثر ۷۲ ساعت خبر داد و اظهار کرد: بر اساس توافق امضا شده با رئیس کل بانک مرکزی، از این پس تأمین و تخصیص ارز حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، شیر خشک و تمام اقلام حوزه سلامت با اولویت اول و طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های دارویی و پخش از جمله چالش‌های مهم این حوزه است، افزود: بر مبنای توافق صورت گرفته ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مازاد بر تسهیلات دریافتی حوزه سلامت در سال ۱۴۰۱ به شرکت‌های دارویی تعلق می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: تسهیلات ارزی پنج ماه نیز به تمام شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی توسط کارگزارهای موجود تخصیص خواهد یافت.

آمادگی سازمان غذا و دارو برای تخصیص ارز داروهای خارجی

در روزهای گذشته نیز محمدی با اشاره به مشکلات واردات داروهای خارجی بیماران تالاسمی گفته بود: سازمان غذا و دارو برای تخصیص ارز مورد نیاز داروهای خارجی بیماران تالاسمی آمادگی دارد.

محمدی با اشاره به ضرورت حمایت از شرکت‌های داخلی تولید کننده داروها از انجمن‌های تالاسمی استان‌ها درخواست نظرات علمی خود را در مورد کیفیت داروهای داخلی یا کمبود داروهای مورد نیاز بیماران از طریق انجمن تالاسمی ایران به سازمان غذا و دارو اطلاع‌رسانی کنند.

مشکل اساسی نقدینگی دارو است

بهمن‌ماه سال گذشته رئیس سازمان غذا و دارو درباره نقدینگی دارو، خاطرنشان کرد: تا قبل از آزادسازی نرخ ارز، مشکل تأمین ارز ترجیحی داشتیم، اما اکنون بعد از آزادسازی نرخ ارز، مشکل اساسی‌مان نقدینگی است.

وی ادامه داد: بازار دارویی در سال ۹۸ حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان، سال ۹۹ بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان بود و برای امسال برآورد ما از بازار دارویی حداقل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، زیرا در بخش داروی تولید داخلی ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزبری داشته‌ایم که اگر آن را تبدیل به نیمایی کنیم، مشخص است که نیاز به نقدینگی رشد قابل توجهی داشته است.

محمدی گفت: در حوزه داروهای وارداتی که صددرصد ارزبر است، با توجه به میزان ارزبری، افزایش نیاز به نقدینگی بسیار بالاتر بوده است، در حال حاضر درد اصلی صنعت دارو، رشد نیاز به نقدینگی است که باید تأمین شود. البته از آن جایی که سهم داروی وارداتی در بازار دارویی ما کاهش یافته، وضعیت مناسب‌تر شده است.

کد خبر 658718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.