آیا بارسلونا می‌تواند مسی را برگرداند؟

علی‌رغم اینکه آبی‌اناری‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا برنده هفت بار توپ طلا را به نیوکمپ برگردانند، اما آنها همچنان موانع مالی زیادی برای این انتقال دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماه‌ها است که بارسلونا در حال طراحی یک برنامه مالی مناسب برای جذب لیونل مسی است، باشگاهی که باید نزدیک به ۲۰۰ میلیون یورو (۱۷۶ میلیون پوند / ۲۲۰ میلیون دلار) از حقوق‌ها را کم کند تا بتواند در تابستان امسال از هرگونه مشکلات مالی جلوگیری کند. لاپورتا ظاهراً راه‌حلی معجزه‌آسا را برای دور زدن قوانین سختگیرانه مالی لالیگا و بازگشت اسطوره به باشگاه خود به کار گرفته است.

بهترین وکلای مالی که باشگاه می‌توانست جمع کند، دور هم جمع شدند و با زیرکی به این نتیجه رسیده‌اند که صرفاً با کاهش هزینه‌ها در یک دوره سه ساله، مشکلات حل می‌شود، در عوض، باشگاه به لالیگا اطلاع داده است که آنها می‌خواهند به‌سرعت مسی را به خدمت بگیرند.

لیگ، پس از چند هفته مذاکره، به شکلی قاطعانه طرح اصلی بارسلونا را رد کرد. بنابراین، بلوگرانا یک بار دیگر در مخمصه گیر کرده است. تابستان گذشته، خوان لاپورتا، رئیس باشگاه، یک سری اهرم اقتصادی را برای کاهش هزینه‌ها فعال کرد. او بخشی از مجموعه تلویزیونی Barca TV را به حراج گذاشت و نزدیک به ۵۰ درصد از حقوق تجاری باشگاه را فروخت و تعدادی از بازیکنان بزرگ تیم را تشویق کرد که یا دریافت حقوق را به تعویق بیندازند یا دستمزد خود را کاهش دهند.

این اقدامات تقریباً جواب داد، حداقل برای باشگاه کافی بود که ابتدا سرپا بماند و سپس خریدهای تابستانی زیادی را انجام دهد. اما اکنون، آنها به یک اتفاق دیگر چشم دوخته‌اند، "یک خرید احتمالی" که به تلاشی بسیار بیشتر از طرح ضعیف شکل گرفته توسط اعضای بارسلونا، نیاز دارد و شرایط، در کنار هم، باعث می‌شود که مسی به باشگاه دوران کودکی‌اش بازگردد، در حال حاضر که این اتفاق بسیار بعید به نظر می‌رسد، زیرا موانع مالی بار دیگر مانع ورود مسی به جمع کاتالان‌ها می‌شود.

 آیا بارسلونا می‌تواند مسی را برگرداند؟

مقررات سختگیرانه

در حال حاضر، اوضاع برای بارسلونا خوب به نظر نمی‌رسد. آبی و اناری‌ها تابستان گذشته به اندازه کافی تلاش کردند تا تعدادی از ستاره‌های بزرگ را خریداری کنند. بسیاری از خریدهای تازه‌وارد به بارسا کمک کرده‌اند تا اولین قهرمانی خود در لالیگا را در سه سال اخیر به‌دست آورد. فعال کردن اهرم‌ها توسط لاپورتا، راه‌حل‌های کوتاه‌مدت بود. اگرچه بارسا به عنوان یک باشگاه در خطر نیست، اما انعطاف‌پذیری مالی آن‌ها، محدودتر از همیشه است و خاویر تباس، رئیس لیگ، از صحبت خود مبنی بر اینکه بارسا باید صورت حساب خود را ۲۰۰ میلیون یورو کاهش دهد، کوتاه نخواهد آمد.

دلیل این رقم بالا، افزایش دستمزد بلوگرانا و هزینه‌های نقل و انتقالات امسال است. لالیگا مشخص می‌کند که یک باشگاه چقدر می‌تواند در سال هزینه کند؛ یک سقف حقوق واقعی که در رابطه با میزان درآمد خود باشگاه است.

به عبارت دیگر، اگر بارسلونا از طریق موفقیت‌های ورزشی، درآمد مسابقات یا فروش بازیکنان، پول بیشتری به دست آورد، می‌تواند پول بیشتری خرج کند، اما چنانچه این دو عدد خیلی با یکدیگر فاصله داشته باشد و باشگاه بیشتر از پولی که به دست می‌آورد، خرج کند، سازمان لیگ می‌تواند فعالیت مالی آنها را محدود کند.

در حال حاضر، در چارچوب این مقررات، هیچ فضایی برای جذب مسی وجود ندارد. این درحالی است که سازمان لیگ بارها تاکید کرده است که هیچ استثنایی برای بازگشت لئو به لالیگا قائل نخواهد شد و بارسلونا باید طبق قوانین پیش برود.

 آیا بارسلونا می‌تواند مسی را برگرداند؟

وضعیت فعلی باشگاه

امسال، بارسلونا حدود ۶۵۰ میلیون یورو (۵۳۲ میلیون پوند / ۷۱۳ میلیون دلار) برای نقل و انتقالات و دستمزدها هزینه می‌کند. طبق گزارش The Athletic، قوانین لالیگا تصریح می‌کند که بلوگرانا باید این رقم را به تقریباً ۴۵۰ میلیون یورو (۳۹۹ میلیون پوند / ۴۹۳ میلیون دلار) کاهش دهد تا در تابستان امسال بتواند ستاره جدید جذب کند. این اقدام، از نظر فوتبالی، نباید خیلی سخت باشد. در واقع، بارسلونا شاید بتواند از فروش بازیکنان، پول نقد به دست آورد و اگر دستمزدهای کلان را از حساب خود پاک کند، دستیابی به این رقم غیرممکن نیست.

با این حال، قبل از اینکه آنها بتوانند پولی پس‌انداز کنند، باید هزینه بیشتری انجام شود. بلوگرانا هنوز قراردادهای جدیدی را که با گاوی، رونالد آرائوخو و سرخی روبرتو به توافق رسیده‌اند، ثبت نکرده‌اند. آنها قبلاً برای جذب اینیگو مارتینز، مدافع میانی باشگاه اتلتیک بیلبائو به توافق رسیده‌اند که او نیز باید نامش در لالیگا ثبت شود. هنوز دقیقاً مشخص نیست که این اقدامات و خریدها چقدر هزینه دارند. عوامل پیچیده دیگری نیز وجود دارد که انتظار می‌رود در آینده باشگاه از آن‌ها ضرر کند. نیوکمپ در حال بازسازی گسترده در فصل آینده است و باشگاه باید در استادیوم المپیک بارسلون بازی کند.

طبق گزارش The Athletic، این زمین بسیار کوچک‌تر از ورزشگاه فعلی بارسلونا است و می‌تواند بر درآمد باشگاه تا ۹۰ میلیون یورو (۷۹ میلیون پوند / ۹۹ میلیون دلار) تأثیر بگذارد. اگرچه این استادیوم ظرفیت ۵۵ هزار تماشاگر دارد، اما به‌دست آوردن پول کلان در یک استادیوم کوچک‌تر، کار آسانی نیست.

مسی و منافع مالی بسیار زیادی که از آمدن احتمالی او به دست خواهد آمد، مطمئناً راه‌حلی برای مشکلات مورد انتظار است، اما بارسلونا قبل از اینکه بتواند به سراغ بازیکن آرژانتینی برود، مشکلات دیگری را برای حل کردن پیش روی خود دارد.

 آیا بارسلونا می‌تواند مسی را برگرداند؟

تلاش‌هایی که پیش از این صورت گرفته!

اهرم‌های لاپورتا در تابستان گذشته بسیار موفق بودند و به باشگاه اجازه دادند تا در چند هفته کوتاه، ۷۳۸ میلیون یورو (۶۴۸ میلیون پوند / ۸۱۰ میلیون دلار) جمع‌آوری کند. برخی قوانین لالیگا از دسامبر ۲۰۲۲ تغییر کرده است که نشان می‌دهد تنها ۵ درصد از فروش دارایی‌ها می‌تواند به عنوان محدودیت حقوق محاسبه شود. به زبان ساده، جمع‌آوری پول توسط آن اهرم‌ها از تابستان گذشته، حقوق تلویزیون، حمایت‌های مالی و تجارت، دیگر نمی‌تواند تأثیر جدی بر میزان پولی که یک باشگاه می‌تواند برای سرمایه بازیکنان خرج کند، داشته باشد. با این حال، آنها راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها پیدا کرده‌اند. برای اولین بار، آنها از بازنشستگی ناگهانی جرارد پی که سود بردند، درست چند ماه پس از اینکه ژاوی به اسطوره بارسلونا گفت که دیگر بازیکن ثابت تیم اصلی نخواهد بود، پیکه خداحافظی کرد. این مدافع میانی، قبلاً دریافت بخشی از حقوق خود را به تعویق انداخته بود، اما ۱۸ ماه قبل از پایان قراردادش، کفش‌هایش را آویخت. فروش دائمی آنتوان گریزمان به اتلتیکومادرید نیز به ایجاد تعادل در حساب‌ها کمک کرد.

متئو آله‌مانی، مدیر نقل و انتقالات تیم فوتبال بارسلونا، در ماه فوریه اصرار داشت که این دو حرکت، و همچنین فروش ممفیس دیپای، مهاجم کم‌فروغ هلندی، حدود ۹۰ میلیون یورو (۷۹ میلیون پوند / ۹۹ میلیون دلار) برای بلوگرانا پس‌انداز کرد.

باشگاه همچنین هزینه‌های خود را در جاهای دیگر کاهش داده است. هفته گذشته، لاپورتا از اقدام غافلگیرکننده برای بستن رسانه داخلی خود، (Barca TV) خبر داد. خلاص شدن از شر این کانال، که به طور منظم محتوای مسابقات و برنامه‌های انحصاری ارائه می‌کرد، ۸ میلیون یورو (۷.۰ میلیون پوند / ۸.۸ میلیون دلار) از بودجه را کاهش داد، اما بلوگرانا همچنین ۱۵۰ کارمند خود را بیکار کرد و پلتفرمی را حذف کرد که بین برخی از هواداران بارسا بسیار محبوب است.

 آیا بارسلونا می‌تواند مسی را برگرداند؟

حرکاتی که می‌توانستند انجام دهند

بدون فعال کردن اهرم‌های معروف موجود، گزینه‌های بارسلونا محدود است. به احتمال زیاد، پس از آن، کار به کاهش دستمزد و فروش بازیکنان خواهد رسید و بلوگرانا بازیکنان مشخصی برای فروختن دارد. کلمنت لنگلت، سرجینو دست و ساموئل اومتیتی همه این فصل را به صورت قرضی در تیم دیگری سپری کرده‌اند و در تابستان امسال در لیست فروش بارسا هستند. در مورد تمدید قرارداد نیز گزینه‌هایی وجود دارد. قرارداد سرخیو بوسکتس تابستان امسال به پایان می‌رسد و او پیش‌تر اعتراف کرده بود که می‌تواند شرایط مطلوب‌تری نسبت به دستمزد سالانه ۳۷ میلیون یورویی (۳۳ میلیون پوند / ۴۱ میلیون دلار) خود را بپذیرد. جوردی آلبا، مدافع چپ کهنه‌کار کاتالان‌ها تمایل خود را برای تعدیل دستمزد خود به منظور تسهیل وضعیت مالی باشگاه ابراز کرده است.

طبق گزارش موندو دپورتیوو، باشگاه همچنین در مورد کسر حقوق با مارک آندره تراشتگن و فرنکی دی یونگ صحبت کرده است، اما هیچ‌یک از بازیکنان به طور علنی تمایل خود برای چشم‌پوشی از درآمدهای مورد انتظارشان را تاکنون ابراز نکرده‌اند.

 آیا بارسلونا می‌تواند مسی را برگرداند؟

بازیکنانی که مدیران بارسا می‌توانستند به فروش بگذارند

فروش بازیکنان، در این مرحله، مشکل است. بارسلونا ستاره خیلی شاخصی در ترکیب خود ندارد، یا حداقل، از هیچ بازیکنی گران قیمتی که و بتوان روی فروش او حساب کرد، بهره نمی‌برد. طبق گمانه‌زنی رسانه‌ها، رافینیا بارها در لیست فروش قرار گرفته است، اگرچه این وینگر، در فصل اول خود، بازی‌های نسبتاً موفقی را در نیوکمپ تجربه کرده و ۱۳ گل در لالیگا زده است، اما مشخص نیست آبی‌اناری‌ها چقدر می‌توانند از فروش بازیکنی که ۵۹ میلیون یورو (۵۰ میلیون پوند / ۶۵ میلیون دلار) برایش پرداخت کردند، پول دریافت کنند. در تابستان با این حال، احساس می‌شود که آنها برای کسب سود تلاش خواهند کرد. طبق گزارش AS، باشگاه ۸۰ درصد از مبلغی را که برای این وینگر پرداخت کرده، هنوز به لیدز یونایتد بدهکار است و فقط یک پیشنهاد مالی عالی می‌تواند فروش او را برای بارسا با سود همراه کند. پس، آن‌سو فاتی احتمالاً محتمل‌ترین بازیکنی است که می‌تواند سود خوبی به بارسلونا برساند. این ملی‌پوش اسپانیایی که زمانی یکی از آینده‌دارترین وینگرهای جهان بود، دوران حرفه‌ای خود را به دلیل آسیب‌دیدگی‌های زانو، در خطر می‌بیند و اگرچه گاهی نمایش‌های خوبی از این نوجوان دیده می‌شود که زمانی با مسی مقایسه می‌شد، اما فاتی فقط به دقایق بیشتری نیاز دارد تا بهترین فرم خود را به دست آورد، دقایقی که بارسا نمی‌تواند به او ارائه دهد.

بارسلونا شاید امیدوار است که این بازیکن ۲۰ ساله، به بهترین فرم خود برگردد، اما علاقه‌مندان احتمالی به جذب او ممکن است تصمیمی محتاطانه نسبت به این بازیکن مستعد که اکثر اوقات با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند، بگیرند.

بلوگرانا قبلاً هم چنین مشکلی داشته است. آن‌ها تابستان گذشته سعی کردند دی یونگ را به فروش برسانند و او را مجبور کردند تا پیشنهاد منچستریونایتد را بپذیرد، اما وقتی او قبول نکرد، سران آبی‌اناری‌ها اعلام کردند که هرگز قصد فروش ستاره خود را نداشته‌اند.

به این واقعیت، این را هم اضافه کنید که تیم‌هایی که به هر یک از ستاره‌های بارسا علاقه دارند، می‌دانند که بلوگرانا برای دریافت پول زیاد حاصل از فروش آن‌ها، تقریباً ناامید خواهد بود و لاپورتا موقعیت ضعیفی در مذاکره دارد. ترمیم ضعف مالی با استفاده از فروش ستاره‌ها، چندان عملی به نظر نمی‌رسد.

 آیا بارسلونا می‌تواند مسی را برگرداند؟

قراردادی که می‌توانند به مسی ارائه دهند

این یک سوال جذاب و پاسخ به آن دشوار است. دو سال پیش، زمانی که مسی بارسلونا را ترک کرد، تصور اشتباهی وجود داشت که این بازیکن می‌تواند به سادگی در نیوکمپ بماند و به صورت رایگان بازی کند. چنین ادعایی نادرست بود، زیرا قوانین لالیگا فقط اجازه می‌دهد حقوق‌ها تا ۵۰ درصد از ارزش قبلی آنها کاهش پیدا کند و لاپورتا تا آخرین لحظه، از آن قوانین پیروی کرد. طبق گزارش‌ها، قراردادی که مسی قبل از جدایی به سمت پاری‌سن‌ژرمن در سال ۲۰۲۱ روی آن توافق کرد، باعث شد که او دستمزد خالص ۱۰ میلیون یورویی (۸.۸ میلیون پوند / ۱۱ میلیون دلار) دریافت کند، ارزان‌ترین قراردادی که مسی در آن زمان می‌توانست بپذیرد. اما این برای لالیگا کافی نبود، لالیگا که از زیر پا گذاشتن قوانین خود امتناع کرد و بارسا را از امضای قرارداد جدید با مرد آرژانتینی، باز داشت.

حالا مسی هیچ اجباری برای انعطاف‌پذیری ندارد. هیچ تضمینی نیست که بازیکن حاضر باشد به سادگی با کسری هنگفت، از دستمزد خالص فعلی خود به مبلغ ۳۵ میلیون یورو (۳۱ میلیون پوند / ۳۸ میلیون دلار) بگذرد. حتی اگر او بخواهد به باشگاه سابقش برگردد، باز هم این بازیکن آرژانتینی انتظار دستمزد مناسبی خواهد داشت و بارسلونا قصد ندارد از لئو بخواهد به صورت رایگان بازی کند. اسپورت گزارش داد که بلوگرانا امیدوار است ۱۳ میلیون یورو (۱۱ میلیون پوند / ۱۴ میلیون دلار) به مسی پیشنهاد دهد، که دستمزدی مشابه دستمزد روبرت لواندوفسکی است.

طبق گزارش‌ها، آنها قول داده‌اند که پول حاصل از حمایت‌های جدید را برای تکمیل آن حقوق نسبتاً پایین، دوباره سرمایه‌گذاری کنند، اگرچه قوانین جدید لالیگا به شدت میزان پول حاصل از معاملات تجاری را برای خرید بازیکنان محدود می‌کند، اما باشگاه امیدوار است که علاقه زیاد طرف‌های ثالث، درآمد کافی برای بلوگرانا ایجاد کند تا دستمزد پایه نسبتاً پایینی را برای بازیکن آرژانتینی تأمین کنند. پول نقد دیگری نیز باید در نظر گرفته شود، مانند هزینه‌های ثبت‌نام و شاید کمیسیون‌های اضافی برای نماینده او، اما یک چیز مسلم است، این که با وجود حسن نیت بین طرفین، مسی هرگز تن به قراردادی با پول کم نمی‌دهد.

 آیا بارسلونا می‌تواند مسی را برگرداند؟

مسی، بارسلونا؛ آیا بازگشت امکان پذیر است؟

امید بارسایی‌ها این است که آمدن مسی برای سران لالیگا سود مالی زیادی داشته باشد که چندان بی‌شباهت به ورود کریستیانو رونالدو به منچستر نزدیک به دو سال پیش نیست. مطمئناً انتقال دوباره لئو به بارسا، منجر به افزایش فروش پیراهن، افزایش بهره بلیت فصلی و برشمردن فرصت‌های پول‌سازی دیگر خواهد شد. به طور خلاصه، غیرممکن نیست که بازگشت او به بارسلونا در بهبود شرایط مالی بسیار مورد نیاز آبی اناری‌ها نقش داشته باشد، اما در حال حاضر، بلوگرانا نمی‌تواند او را بخرد، آنها حتی نمی‌توانند به بازیکنان فعلی خود، حقوق پرداخت کنند و طرح بزرگی که آنها برای اصلاح همه چیز ارائه کردند، به سرعت رد شد، طرحی که از نظر شفافیت مالی، مبهم بود. همانطور که مشخص است، ۲۰۰ میلیون یورو را نمی‌توان به سادگی، از زیر فرش اتاق نشیمن یا پشت مبل پیدا کرد و به دست آورد. لالیگا به‌طور دقیق مشخص نکرده است که چرا آنها طرح بارسلونا را رد کردند؟ اما بلوگرانا باید یک پلن بهتر را طراحی کند یا اینکه قید خرید لئو مسی را بزند.

کد خبر 658610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.