تعارض شهرسازی معاصر با ارزش­‌های اخلاقی

یک کارشناس شهرسازی گفت: معماری امروز ایران با پذیرش تحولات گسترده طی فرایندی از درون‌گرایی به برون‌گرایی در حال حرکت است و تراکم‌فروشی و ارتفاع گرفتن ساختمان‌های همجوار در شهرهای معاصر سبب اشرافیت، سایه‌اندازی و مشکلات متعدد حقوقی و اخلاقی شده است.

نرجس عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: توسعه شهرنشینی روابط اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است، همسایگان در شهرهای بزرگ پس از سال‌ها زندگی در جوار یکدیگر و حتی در یک آپارتمان، کمترین آشنایی و شناختی از همدیگر ندارند.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین ابعاد روابط شهروندی توجه به نظام هم‌جواری‌ها و حفظ حریم خصوصی دیگران است، افزود: اسلام همسایه‌داری را ستون فقرات امت می‌داند و برای آن اصول اخلاقی در نظر گرفته است و روابط مستحکم همسایگی و حفظ حقوق همسایگان در معماری اسلامی نمود بیشتری دارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: در معماری امروز ایران، همجواری کاربری‌ها و فعالیت‌های شهری مانع از رسیدن هوای سالم و نور کافی و طبیعی به ساختمان‌ها و زمین‌های مجاور می‌شود و سبب سایه‌افکنی بر خیابان‌ها و ساختمان‌ها و محدود کردن میدان دید ساکنان شده و زمینه‌ساز خروج ارزش‌های اخلاقی در معماری شده است.

عباسی تاکید کرد: یکی از مصادیق تعارض ضوابط معماری و شهرسازی کنونی با ارزش‌های اخلاقی به ویژه در رابطه با حقوق دیگران، سلب آرامش مردم از طریق آلودگی‌های صوتی و بصری، تعریض کوچه‌های امن و آرام به استناد طرح‌های تفصیلی و تبدیل آن‌ها به خیابان‌های عریض است، در معماری معاصر ایران برخلاف اصل تسلسل در معماری سنتی، اثری از عرصه‌بندی، سلسله مراتب و قلمرو خصوصی و عمومی به جای نمانده است.

وی اضافه کرد: یکی از ماندگارترین میراث جنبش مدرنیسم، جایگزینی دیوارهای خارجی شیشه‌ای به جای دیوارهای معمولی است که موجب حذف مرزهای میان فضاهای داخل و خارج ساختمان شده است و ماهیت خانه که گوشه‌ای امن و سبب آرامش بود، متحول شده است.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: طی این فرایند، فرم حجم‌ها، پلان‌ها و نماها به تدریج و تحت نفوذ عواملی همچون الگوهای جهانی، مصالح ساختمانی جدید و فناوری دگرگونی شده است.

عباسی گفت: امروزه با توجه به نوع معماری واحدهای آپارتمانی و توسعه متراکم واحدهای مسکونی در شهرها، روابط همسایگی کمرنگ شده و از میزان امنیت و آرامش و توجه به حریم‌ها در شهر و واحدهای همسایگی به طور مشخصی کاسته شده است.

وی اظهار کرد: به طور کلی می‌توان گفت که معماری امروز ایران از پیشینه خود جدا شده و با پذیرش تحولات گسترده طی فرایندی از درون‌گرایی به برون‌گرایی در حال حرکت است، تراکم فروشی و ارتفاع گرفتن ساختمان‌های همجوار در شهرهای معاصر سبب اشرافیت، سایه‌اندازی و مشکلات متعدد حقوقی و اخلاقی شده که زیست‌پذیری شهرها و آرامش شهروندان را تحت تأثیر قرار داده است.

کد خبر 658590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.