نظام سلامت باید در تمام سطوح فعالیت داشته باشد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نظام سلامت باید در تمام سطوح فعالیت داشته باشد، نظام سلامتی موفق است که منابع و امکانات آن به سمتی سوق پیدا کند که انسان‌ها هنوز عوامل خطر را پیدا نکرده باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژمان عقدک امروز -سه‌شنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه- در نشست خبری هفته سلامت با اصحاب رسانه با بیان اینکه همه باید به فکر سلامتی باشند، اظهار کرد: در پوشش همگانی سلامت همه باید پای کار بیایند نه اینکه در مراکز بهداشتی و درمانی تنها زنان باردار و کودکان را ببینیم.

وی افزود: نوجوانان، جوانان، میانسالان و گروه‌های خطر مانند کارتن‌خواب‌ها باید تحت پوشش همگانی سلامت قرار گیرند و این مهم زن، مرد، پیر و جوان هم ندارد. در مرکز بهداشت و درمان و پایگاه‌های سلامت و بیمارستان تنها خدمات سلامت ارائه نمی‌شود، بلکه در منازل مردم نیز خدمات سلامت باید ارائه شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه لازم است در مدرسه، کارخانه و تفرجگاه‌ها و تمام اماکن نیز خدمات سلامت به مردم ارائه شود، تصریح کرد: اگر در مدارس و دیگر مراکز اتفاقی رخ می‌دهد باید مراقبان سلامت حضور داشته باشند و خدمات سلامتی را به افراد ارائه دهند، این‌گونه نمی‌شود که افراد منتظر بیماری باشند سپس با مراجعه به بیمارستان خدمات درمانی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه همه باید برای سلامتی تمام گروه‌های سنی کار کنند، گفت: لازم است در تمام محیط‌ها خدمات سلامت در تمام سطوح وجود داشته باشد، ما تنها برای افرادی که بیمار می‌شوند یا سکته می‌کنند کار نمی‌کنیم، بلکه نظام سلامت باید اقداماتی انجام دهد که افراد بیمار نشوند و عوامل خطر بیماری‌ها را پیدا نکنند.

عقدک اضافه کرد: اگر می‌خواهیم افراد دچار بیماری‌ها و سرطان‌های متعدد نشوند باید کاری کنیم که تغذیه و سبک زندگی افراد سالم باشد و تحرک کافی داشته و خشم و استرس خود را کنترل کنند، همچنین از عوامل خطر دیگر مانند سیگار، مشروبات الکلی و قلیان پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: نظام سلامت باید در تمام سطوح فعالیت داشته باشد، نظام سلامتی موفق است که منابع و امکانات آن به سمتی سوق پیدا کند که انسان‌ها هنوز عوامل خطر را پیدا نکرده باشند، یعنی اگر در کشور اقدامی انجام دهیم که افراد به عوامل خطر مانند قندخون، چربی خون و فشار خون مبتلا نشوند این نظام سلامت هنر کرده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: هنر ما این است که کیفیت و طول زندگی افراد را افزایش دهیم، کیفیت زندگی یعنی اینکه اگر انسانی تا ۱۰۰ سالگی سالم زندگی کند، تنها فرایند پیری آن فرد را کُند کرده باشد نه بیماری.

وی افزود: اگر قرار است در نظم سلامت اتفاقاتی رخ دهد باید در سطح پیشگیری، درمان، غربالگری و توان‌بخشی در همه سطوح نظام سلامت باشد. در برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم درمان‌های متعدد و پزشک خانواده در روستاها و شهرها شکل گرفت، اما تاکنون پزشک خانواده به صورت عادلانه اجرا نشده است یعنی زیرساخت کافی چه برای ساختارهای فیزیکی و چه نیروی انسانی و حتی در محتوا وجود نداشت.

عقدک گفت: در حال حاضر از ابتدای سال جاری اقدامات پزشک خانواده آغاز شده است و اکنون شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان برای گرفتن خدمات پیشگیری و غربالگری و خدمات مراقبتی موردنیاز را دریافت کنند و در صورت نیاز به خدمات بیشتر از طریق سیستم ارجاع به سطح بالاتر و سطوح بیمارستان ارجاع می‌شوند تا آن گونه که باید سلامت افراد تأمین و کمتر دچار چالش‌های مرتبط شوند.

کد خبر 658581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.