۶۰۰ نفر در سامانه فرزندخواندگی خراسان رضوی ثبت‌ نام کردند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۶۰۰ نفر در سامانه فرزندخواندگی ثبت نام کردند.

مسعود فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۶۰۰ نفر در سامانه فرزندخواندگی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: اصل اساسی در فرایند فرزندخواندگی، حضور فرزند واجد شرایط در مراکز جهت واگذاری به خانواده‌های متقاضی است و برای این موضوع نیز زمان دقیقی نمی‌توان تعیین کرد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۳۵۰ فرزند از بهزیستی به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی واگذار شد، تعداد فرزندان قابل واگذاری در مراکز بسیار محدود هستند. در سال گذشته فقط چهار کودک مجهول‌الهویه در مراکز بهزیستی پذیرش شدند.

وی تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌ها گمان می‌کنند که بهزیستی نمی‌خواهد فرزندان را به خانواده‌ها بسپارد و در این خصوص کارشکنی می‌کند، درحالی که تمایل داریم فرزندان‌مان سریع صاحب خانواده شوند.

فیروزی افزود: در فرایند فرزندخواندگی همواره دو شرط اساسی وجود دارد، اول تأیید صلاحیت خانواده‌های متقاضی و دوم وجود فرزند قابل واگذاری در مراکز، زیرا هر فرزندی قابلیت واگذاری برای فرزندخواندگی را ندارد.

وی اضافه کرد: بی‌سرپرست بودن یا بدسرپرست بودن کودک باید مورد تأیید مقام قضائی قرار گیرد، بنابراین برای انجام فرایند فرزندخواندگی و تحویل فرزند به خانواده‌ها زمان مشخصی وجود ندارد و این چالش بزرگ بهزیستی و خانواده‌ها در امر فرزندخواندگی است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد متقاضیان تمایل به سرپرستی طفل شیرخوار دارند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های بزرگ امر فرزندخواندگی این است که بیشتر خانواده‌ها متقاضی کودکان شیرخوار و با جنسیت دختر هستند، این نگرش باید اصلاح شود، زیرا تمام فرزندان در سنین مختلف و با هر جنسیتی نیاز به والدین دارند و حق دارند که از آغوش گرم خانواده بهره‌مند شوند.

وی گفت: فرزندان قابل واگذاری با این شرایط به نسبت متقاضیان بسیار محدود است، خانواده‌ها همواره عنوان می‌کنند که تمایل دارند، از ابتدای تولد تربیت کودک را عهده‌دار شوند، درحالی که باید متناسب با شرایط سنی و سطح توانمندی خود، سرپرستی فرزندی را قبول کنند.

کد خبر 658567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.