صاعقه‌زدگی ۱۳ نفر از ابتدای سال تاکنون

معاون آموزشی پژوهشی اورژانس کشور گفت: ۱۳ نفر از هموطنان از ابتدای سال جاری تاکنون دچار صاعقه‌زدگی شدند و بر اساس آمارهای ثبت شده هر سال در اردیبهشت‌ماه شاهد بالا رفتن موارد آسیب‌دیدگی به دلیل برخورد صاعقه هستیم.

به گزارش ایمنا، حسن نوری‌ساری اظهار کرد: ۱۳ نفر از هموطنان از ابتدای سال جاری تاکنون دچار صاعقه‌زدگی شدند و بر اساس آمارهای ثبت شده همه ساله در اردیبهشت ماه شاهد بالا رفتن موارد آسیب‌دیدگی به دلیل برخورد صاعقه هستیم.

وی افزود: صاعقه یک پدیده طبیعی است که در ارتفاعات، مناطق کوهستانی و در فصول پرباران سال مانند بهار و پاییز بیشتر رخ می‌دهد، اما به دلیل سرمای هوا در پاییز کمتر شاهد حضور مردم در این مناطق هستیم.

معاون آموزشی و پژوهشی اورژانس کشور گفت: در حالی که در فصل بهار جمع کثیری از هموطنان به دامان طبیعت می‌روند، ضمن اینکه کوچ هموطنان عشایر به مناطق مرتفع نیز نقش مهمی در افزایش آمار صاعقه‌زدگی در اردیبهشت‌ماه دارد.

وی با اشاره به اینکه آثار مرگبار قرار گرفتن در معرض صاعقه در مقایسه با برق خانگی که ۲۲۰ ولت است، اضافه کرد: صاعقه یک جرقه الکتریکی با چند صد میلیون ولتاژ است که حرارتی نزدیک به ۲۷ هزار درجه سانتیگراد تولید می‌کند و بدیهی است که برخورد با چنین جریان عظیمی از انرژِی چه خطراتی را برای موجودات زنده به همراه خواهد داشت.

نوری‌ساری ادامه داد: مرگ ناگهانی، اختلال در عملکرد ارگان‌های حساس بدن از جمله مغز، قلب، کلیه‌ها، فلج گسترده عضلانی و سوختگی‌های شدید از عوارض صاعقه‌زدگی است.

وی در خصوص اقبال عمومی هموطنان به ویژه جوانان به طبیعت‌گردی، گفت: تقاضا می‌کنم، در صورت مواجهه با آب و هوای ابری و بارانی از حضور در دشت‌های باز و مناطق مرتفع کوهستانی پرهیز کنند، همچنین قرار گرفتن زیر درختان، خطر برخورد با صاعقه را افزایش می‌دهد و در چنین شرایطی ماندن در مکان‌های سرپوشیده، حتی درون کمپ یا اتومبیل، موجب کاهش احتمال صاعقه‌زدگی خواهد شد.

معاون آموزشی، پژوهشی اورژانس کشور گفت: فراموش نکنیم که در این مواقع باید آنتن خودرو را از خودرو جدا کنیم و به هموطنان توصیه می‌کنم، در صورت مواجهه با مصدوم صاعقه‌زده، به‌سرعت با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند تا علاوه بر درخواست اعزام آمبولانس، با مشاوره تلفنی و از طریق راهنمایی پرستاران واحد ارتباطات اورژانس برای امدادرسانی و احیای مصدوم اقدام کنند.

کد خبر 658561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.