مصوبه نظام‌نامه مشارکت محله باید اجرا شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران از اجرای نشدن مصوبه نظام نامه مشارکت محله انتقاد کرد و گفت: نظام‌نامه مشارکت محله‌ای شهروندان در مدیریت شهری در جلسه ۷۷ شورا در بیست‌ویکم تیرماه ۱۴۰۱ تصویب و شهریور ۱۴۰۱ پس از طی کردن مسیر قانونی لازم الاجرا و به شهرداری ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد صادقی امروز_ سه‌شنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه_ در یکصدوچهل‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری با گرامیداشت فرارسیدن روز معلم به اساتید و معلمان اظهار کرد: تذکر بنده معطوف است به اجرا نشدن نظام‌نامه مشارکت‌های محله‌ای شهروندان در مدیریت شهری است.

وی افزود: در این دوره مدیریت شهری به‌منظور هماهنگی اقدامات و برنامه‌های شهرداری تهران در محلات شهر تهران و ایجاد تعامل و هم افزایی میان نهادها، سازمان‌های دولتی و عمومی ارائه کننده خدمات در مقیاس محله‌ای و در راه ایجاد زمینه‌های مشارکت محله محور شهروندان و استفاده از ظرفیت عظیم شورایاری‌ها و رهایی از بلاتکلیفی که حاصل آن تعطیلی سراهای محله و استفاده نکردن از نمایندگان محلات در شورایاری‌ها و نبود، نظام‌نامه مشارکت محله‌ای شهروندان در مدیریت شهری در جلسه ۷۷ شورا در بیست‌ویکم تیرماه ۱۴۰۱ تصویب و شهریور ۱۴۰۱ پس از طی کردن مسیر قانونی لازم الاجرا و به شهرداری ابلاغ شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس بند ۳-۱ و سایر بندهای ماده ۳، ستاد هماهنگی مشارکت‌های محله‌ای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان یکی از ارکان مهم تعیین شده است که برای شأن سیاست‌گذاری، نظارتی و مرجع بودن آن به‌منظور تصویب آئین نامه‌ها، دستور العمل‌ها و شیوه نامه‌های اجرایی، اجرای کل نظام‌نامه موکول به شکل‌گیری این ستاد خواهد بود.

وی افزود: هشتم آبان‌ماه ۱۴۰۱ با معرفی کمیسیون‌های مربوطه و رأی‌گیری، اعضای ستاد هماهنگی انتخاب شدند؛ در این رأی‌گیری شرایط بند ب قسمت اول ماده ۳ که مقرر شده بود پنج عضو از کمیسیون‌ها باید به انتخاب و معرفی کمیسیون‌ها باشد رعایت نشد و نخستین گام در رعایت نکردن مصوبه‌ای که خود اعضای شورا تصویب کرده بودند برداشته شد.

صادقی با بیان اینکه ستاد مذکور شش جلسه در ۱۴۰۱ تشکیل داده است اما چهار عضو ستاد فقط در دو جلسه آن شرکت کردند، گفت: در سال جدید نیز برگزاری یک جلسه لغو و جلسه بعدی که انتخاب رئیس در دستور کار بوده است، آبستراکسیون شده و جلسه تنها با حضور سه عضو به حد نصاب نرسیده است، گویا آبستراکسیون تنها معطوف به جلسه علنی شورا نبوده و در جلسات دیگر نیز اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: در ستاد مذکور برخی اعضا معتقد هستند که رئیس ستاد از بین هفت عضو ستاد انتخاب شد، در صورتی که تبصره بند ۱-۳ نظام‌نامه به صراحت اعلام می‌کند، رئیس ستاد از بین دو نفر عضو کمیسیون فرهنگی انتخاب شوند، لذا برخی دیگر با اعتقاد به استناد همین مصوبه می‌گویند رئیس ستاد را انتخاب کنیم تا کارها به تعویق نیفتد و ستاد تشکیل شود، سپس با طرح یک یا دو فوریتی خواستار تغییر مصوبه شورا شوند که تا کنون رئیس انتخاب نشده و طرحی نیز به شورا ارائه نشده است.

برای رسیدن به اهداف مدیریت شهری باید برای تحقق شعار سال تعیین شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: دومین گام برای تمکین نکردن از اجرای مصوبه که توسط اعضای شورا به تصویب رسیده بود در کوتاه‌تر از چند ماه برداشته شد.

احمد صادقی با اشاره طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه‌های اجرایی و عملیاتی مدیریت شهری در کاهش تورم و افزایش تولید» اظهار کرد: با عنایت به نام گذاری سال جاری توسط مقام رهبری به عنوان سال مهار تورم و افزایش تولید، سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی در این راستا قرار داده شده، لذا یکی از مهمترین دستگاه‌های اجرایی که در این زمینه می‌تواند ایفای نقش کند، مجموعه ارکان مدیریت شهری یعنی هم شورا و شهرداری است.

وی افزود: برای وضع عوارض و قوانین مشخص مدیریت شهری و نیز جهت بحث اجرای قوانین و همچنین مشخص شدن سهم مدیریت شهری در تحقق شعار سال باید این موارد در مجموعه مدیریت شهری بازتعریف شود و نیز برنامه‌های عملیاتی نیاز به باز طراحی دارند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: فشارهای اقتصادی بر خانواده‌ها و افزایش افسارگسیخته هزینه زندگی شهری باید سهم مدیریت شهری در ارائه خدمت، سبد خانوار تبیین و موجب کاهش فشار به سبد هزینه خانواده شود.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف ذیل سهم مدیریت شهری باید برای تحقق شعار سال تعیین شود که این اهداف عبارتند از: -اقدامات عملیاتی در راستای کاهش هزینه‌های زندگی در سبد معیشتی خانوارها، کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی که شاهد افزایش خیلی زیاد هزینه‌های حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۲ بوده ایم و کاهش هزینه مایحتاج روزمره غذایی کاهش هزینه گردشگری و بهره مندی از اماکن شهری، کاهش عوارض‌های واحدهای تولیدی ساختمان و کسب و پیشه، تقویت فرصت‌های اشتغال زایی، کارآفرینی و حمایت از تولید داخل، کاهش هزینه ساخت و ساز و اجاره مسکن است.

صادقی با بیان اینکه یک فوریت این طرح در یکصدوسی‌وهشتمین جلسه شورا به تصویب رسیده است، اضافه کرد: طرح یک فوریت این موضوع به امضای افراد حاضر رسیده بود و در کمیسیون اصلی برنامه و بودجه نیز مطرح و نظر کمیسیون‌های دیگر اخذ شد در نهایت ماده واحده پیشنهادی بدین شرح ارائه می‌شود که شهرداری تهران موظف است ظرف مدت یک ماه نسبت به ارائه لایحه برنامه اجرایی و عملیاتی به منظور تحقق شعار در شش حوزه مأموریتی اقدام کند، در پایان این طرح با حداکثر آرا موافق به تصویب رسید.

کد خبر 658522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.