۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸
بهترین استراتژی‌های بازیافت در جهان

برنامه‌ریزان سراسر جهان ضرورت پایداری مناطق را برای بهبود هرچه بیشتر کیفیت زندگی باور کرده و برای تحقق آن به ارائه رویکردهای بسیاری پرداخته‌اند. بازیافت پسماندهای شهری یکی از بهترین رویکردها برای افزایش پایداری و حتی رونق اقتصاد مدور به‌شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رویکرد "کاهش تولید پسماندها، استفاده دوباره و بازیافت آن‌ها" یکی از اثربخش‌ترین استراتژی‌هایی بوده است که طی چند دهه گذشته توسط مدیران سراسر دنیا برای به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده و بهبود وضعیت مالی مردم از طریق استفاده دوباره و بازیافت پسماندها اعمال شده و توانسته است رونق اقتصاد مدور را نیز برای شهرها به ارمغان بیاورد. در این راستا، برنامه‌ریزان سراسر دنیا همواره کوشیده‌اند تدابیری برای تحقق این سه مؤلفه بیندیشند که به نظر می‌رسد رویکردهای اعمال شده در زمینه بازیافت بیشترین اثربخشی را از خود نشان داده است. در ادامه به معرفی استراتژی‌هایی برای بازیافت پسماندها در شهرهای مختلف جهان می‌پردازیم که می‌تواند به عنوان الگوهایی برای ترویج بازیافت ضایعات در نقاط مختلف دنیا عمل کند.

تبدیل پسماندها به انرژی در سوئد

سوئد میزبان ۳۴ نیروگاه انرژی است که در آن از پسماند برای تولید نیرو بهره گرفته می‌شود و به دنبال آن، الکتریسیته لازم برای ۲۵۰ هزار خانواده فراهم می‌آید. تبدیل مواد زائد به الکتریسیته در این نیروگاه‌ها، کاهش قابل توجه انتشار گازهای آلاینده را در سراسر کشور به دنبال داشته است، ضمن این‌که تبدیل پسماندهای شهری به نیرو، به جمع‌آوری ضایعات از سراسر شهرهای کشور و در پی آن، پاکسازی محیط‌های شهری از آلودگی‌ها منجر شده است.

جالب است بدانید که نرخ بازیافت در نیروگاه‌های سراسر سوئد به حدی زیاد است که مدیران آن اغلب با کمبود مواد زائد برای ادامه عملیات تولید الکتریسیته مواجه می‌شوند و به همین دلیل حتی برای تولید الکتریسیته سازگار با ظرفیت نیروگاه‌ها، از کشورهای همسایه نیز ضایعات وارد می‌کنند.

بهترین استراتژی‌های بازیافت در جهان

بهینه‌سازی تفکیک پسماندها در ژاپن

"دقت نظر" مهم‌ترین مؤلفه مؤثر بر موفقیت ژاپن در بازیافت پسماندها محسوب می‌شود که به دسته‌بندی، شست‌وشو و تفکیک دقیق پسماندها در سراسر کشور منجر شده است. در واقع دولت ژاپن مقرراتی برای بازیافت پسماندها بر مردم اعمال کرده است که بر مبنای آن، شهروندان موظف هستند پیش از این‌که ضایعات خود را در ظرف‌های مخصوصی که برای هر دسته از مواد مشخص شده است، قرار دهند، آن‌ها را با آب از هر گونه آلودگی پاک کنند. از سوی دیگر، کارکنان شهرداری نیز باید پس از هر بار خالی شدن کانتینرهای بازیافت، آن‌ها را به‌طور کامل شست‌وشو دهند و سپس در مکان‌های مشخص خود قرار دهند. جالب است بدانید که هیچ سطل زباله‌ای در فضاهای بیرون از منازل شهروندان وجود ندارد، زیرا مردم موظف هستند خود تمام مواد زائد را دسته‌بندی کنند، آن‌ها را با آب بشویند و سپس در کانتینرهای مخصوص که متفاوت با سطل زباله‌های شهری است، قرار دهند.

بهترین استراتژی‌های بازیافت در جهان

کاهش تولید پسماندها در سوئیس

سوئیس یکی از کشورهای جهان به‌شمار می‌رود که به خوبی مفهوم "اقتصاد مدور" را درک کرده و برای رونق آن در سراسر کشور به اجرای اقدامات متعددی پرداخته است. در این راستا، مدیران همواره تلاش کرده‌اند از یک‌سو دانش مردم را در مورد بازیافت افزایش دهند و از سوی دیگر، از طریق اعمال محدودیت‌هایی برای استفاده از وسایل یک‌بار مصرف، تولید پسماندهای شهری را به حداقل برسانند. یکی از بهترین اقداماتی که برای تحقق این اهداف اعمال شده است، خرید کیسه‌های زباله دولتی بوده که با قیمت بالاتری نسبت به کیسه‌های زباله یک‌بار مصرف در اختیار شهروندان قرار گرفته است، با این حال انجام فرایندهای بازیافت، به‌طور رایگان این هزینه را برای مردم سراسر کشور جبران کرده است.

اقداماتی که دولت سوئیس برای بازیافت اجرا کرده است کاهش ۹۰ کیلوگرمی تولید پسماندها را به ازای هر شهروند در طول سال به دنبال داشته است، ضمن این‌که به بازیافت ۹۳ درصدی بطری‌های شیشه‌ای و ۹۱ درصدی قوطی‌های آلومینیومی منجر شده است.

بهترین استراتژی‌های بازیافت در جهان

حل مشکل غذایی در کره جنوبی

صرف نظر از تلاش‌هایی که تاکنون دولت کره جنوبی باری بازیافت مواد پلاستیکی، شیشه‌ای و فلزی انجام داده است، بازیافت پسماندهای غذایی یکی از مهم‌ترین اقدامات این کشور بوده که آن را از حیث بازیافت، از سایر کشورهای موفق جهان متمایز کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود یک‌سوم غذاهای سراسر جهان راهی دفن‌گاه‌های زباله می‌شود و این در حالی است که انتشار گازهای آلاینده ناشی از این مواد به تشدید بحران‌های حاکم بر دنیا (آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی) منجر شده است.

کره جنوبی برای حل این بحران، بازیافت پسماندهای خوراکی را نیز در کنار سایر اقدامات بازیافت، در رأس اهداف خود قرار داده است و در نظر دارد حتی از این طریق به سرمایه‌گذاری برای توسعه بیشتر فناوری در کشور کمک کند. اقداماتی که در این زمینه اعمال شده است، کاهش تولید پسماندهای غذایی از ۱۳۰ کیلوگرم به ازای هر شهروند در سال به کمتر از ۱۱ کیلوگرم در سال بوده است که در کنار تمام مزایای خود، بهبود چشمگیر کیفیت هوا و کاهش تغییرات اقلیمی را در سراسر کره جنوبی به دنبال داشته است.

بهترین استراتژی‌های بازیافت در جهان

ارائه تدابیر فعال و آموزش در ولز

گزارش‌ها حاکی از آن است که طی ۲۰ سال گذشته، نرخ بازیافت در ولز بریتانیا از پنج درصد به ۶۴ درصد افزایش یافته است و همین امر، ولز را به یکی از موفق‌ترین نقاط دنیا در زمینه بازیافت و افزایش پایداری زمین تبدیل کرده است. این دستاورد به لطف تحقق اهداف بلندپروازانه‌ای توسط مدیران اتفاق افتاده است که همزمان با فعالیت‌های شبانه‌روز خود، تلاش کرده‌اند اهمیت بازیافت پسماندها را به شهروندان آموزش دهند و آن‌ها را به تولید کمتر مواد زائد و استفاده دوباره از وسایلی که پیش از این دور انداخته‌اند، تشویق کنند و از این طریق، کاهش قابل‌توجه تولید پسماندها را برای سراسر کشور به ارمغان بیاورند.

بهترین استراتژی‌های بازیافت در جهان

کد خبر 658429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.