دلالان در تیررس مالیات بر عایدی سرمایه / پول‌های سرگردان وارد بورس می‌شود؟

مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند بازدارنده باشد و مانع از ورود پول‌های سرگردان به بازار کالاهای سرمایه‌ای شود. بنابراین هرچه تقاضاهای غیرواقعی در این بازارها کاهش پیدا می‌کند، کمتر شاهد نوسان قیمتی خواهیم بود و یکی از بازارهایی که می تواند مقصد جدید پول‌های سرگردان باشد بورس است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته _دوشنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی با اصلاح ماده ۱۲ این طرح با ۱۷۶ رأی موافق، بدون رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

«در ماده ۱۲ اصلاحی این طرح آمده است؛ متن زیر به عنوان ماده (۴) به ذیل فصل اول باب دوم قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود:

ماده ۴- کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر، در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری‌-صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل؛

۲- انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری؛

۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات؛

۴- انواع ارز؛

۵- انواع رمز پول و رمز دارایی؛

مالیات بر عایدی سرمایه یکی از اقدامات مثبتی است برای اصلاح برخی بندها و ماده‌ها مدت‌ها بین صحن علنی و کمیسیون اقتصادی در رفت و آمد بود و سرانجام روز گذشته برخی از بندهای این طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

همانطور که مشخص است تمامی افرادی که در زمینه‌های ملک، خودرو، جواهرآلات، ارز و رمزارز فعالیت و معامله می‌کنند مکلف به پرداخت مالیات هستند. با توجه به اینکه علت زیادی از ناکارآمدی در بازارهای مذکور و رشد غیرمنطقی قیمت‌ها سوداگری و سفته‌بازی است، مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند بازدارنده باشد و مانع از ورود پول‌های سرگردان به بازار کالاهای سرمایه‌ای شود. بنابراین هرچه تقاضاهای غیرواقعی در این بازارها کاهش پیدا می‌کند، کمتر شاهد نوسان قیمتی خواهیم بود.

صحبت‌ها در خصوص این طرح فراوان است برخی به اشتباه مطرح می‌کنند که این مالیات مشمول مردم عادی نیز خواهد شد و به عبارت دیگر در فضای مجازی منتشر شده است که مردم دیگر نمی‌توانند این کالاها را خریداری کنند در صورتی که برداشت نادرستی است.

هدف اصلی این طرح مقابله با سوداگری و سفته بازی است و فعالیت این افراد که تأثیر زیادی در افزایش قیمت‌ها در بازار دارند را نشانه گرفته است تا از معاملات غیرضروری جلوگیری کند. به گفته برخی مسئولان این طرح شامل ۹۹ درصد از مردم نخواهد شد، به عنوان مثال هر خانواده به تعداد اعضا بدون اینکه مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود، می‌تواند خودرو و خانه خریداری کند، همچنین خرید حداکثر ۱۵۰ گرم طلا و جواهر مشمول این نوع مالیات نیست.

اما سوال آن است که با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه چه بلایی بر سر بازارها خواهد آمد؟ تمامی بازارهای اصلی که سوداگران در آنها معامله می‌کنند در مالیات بر عایدی سرمایه ذکر شده است، بنابراین تقاضا در این بازارها می‌تواند به واقعیت نزدیک‌تر شوند البته مالیات ستانی در برخی کالاها مانند خودرو می‌توانست بازدارنده‌تر باشد اما می‌توان امید داشت تا با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و چکش کاری آن، سال‌های آینده بازدارنده‌تر شود.

اتفاق دیگر آن است که بخشی از پولی که در گذشته به بازارهای غیرمولد می‌رفت و موجب نوسان می‌شد، می‌تواند وارد بورس شود، بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند تا حدودی بر بورس تأثیر مثبت بگذارد اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که با این اتفاق بنیاد و عملکرد شرکت‌های بورسی تغییری نخواهد کرد و صرفاً پول جدید به این بازار تزریق خواهد شد.

اما یکی از معایب مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند موجب رونق معاملات غیرشفاف شود، اکنون نیز بسیاری از املاک و زمین‌ها در بازار به صورت قولنامه‌ای معامله خواهد شد و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند آن را تشدید شد، بنابراین باید زیرساخت‌های لازم جهت رصد دقیق معاملات نیز فراهم شود، البته در اظهارات برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز آمده که تدابیری اندیشیده شده تا از معاملات غیرشفاف جلوگیری شود.

همانطور که گفته شد به احتمال زیاد بخشی از سرمایه‌های سرگردان به به سمت بورس خواهد رفت که این اتفاق از جهتی خوب و از جهتی بد است، خوب از آن منظر که پول جدید می‌تواند تقاضا را در بازار افزایش دهد و رونق نسبی در کوتاه مدت ایجاد کند اما در دیدگاه مقابل مسئولان بورس باید با عمق بخشی به بازار و روان سازی معاملات به نگهداری از سرمایه‌ها بپردازد، در غیر این صورت با کوچک‌ترین اتفاق منفی بورس با ریزش مواجه خواهد شد و شاهد خروج سرمایه از بورس خواهیم بود.

اما بورس از عوامل مختلف تأثیر می‌پذیرد و تنها با ورود پول جدید نمی‌توان برداشت کرد که روند آن در بلندمدت صعودی خواهد شد، عوامل و ریسک‌های تأثیر گذار در بورس ریسک‌های سیستماتیک (تورم، نرخ ارز، یک همه‌گیری مانند کرونا و سایر عوامل مشابه) و غیرسیستماتیک (نرخ برق، گاز و سایر عوامل) است، ریسک‌های سیستماتیک کل بازار و اقتصاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد و ریسک‌های غیرسیستماتیک بر یک صنعت بورسی تأثیر می‌گذارد. به همین علت مسئولان باید تلاش کنند تا از ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک در اقتصاد و صنایع مختلف جلوگیری کنند و برای رفع آن‌ها بکوشد.

کد خبر 658388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.