گیاه "همیشه بهار" تسکین‌دهنده اسپاسم‌های معده

یک متخصص طب سنتی گفت: گیاه همیشه بهار برای تسکین اسپاسم‌های معده یا روده‌ای به کار می‌رود، این گیاه دارای اثر ضدتشنج و مسهل صفرا است، در مصارف خارجی جوشانده یا پماد تهیه شده از این گیاه را برای مداوای زخم‌های صعبالعلاج، زخم‌های سیاه، جراحت پاها و ورم‌های چرکین به کار می‌برند.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص گیاه همیشه بهار از خانواده کاسنی، اظهار کرد: آذرگون، گل اشرفی و زرگل نام‌های دیگر این گیاه بوده و زمان گلدهی آن فروردین‌ماه تا اواخر پاییز و زمان برداشت آن در تمام طول تابستان است.

وی افزود: گیاه همیشه بهار گیاهی با طبیعت معتدل است، اما برخی معتقدند دارای طبیعت سرد و خشک است، این گیاه یک ساله بوده که از قرون وسطی به بعد به عنوان گیاهی تزئینی کشت می‌شده است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: گل‌های نارنجی تند آن در تمام طول تابستان تا پاییز بدون وقفه می‌شکفند، برگ‌های پایین آن قاشقی شکل و برگ‌های روی ساقه سر نیزه‌ای و متناوب است، نهنج دارای دو نوع گل عقیم و بارور است، میوه آن قوسی شکل است و برجستگی‌های زبری دارد و بومی جنوب مدیترانه است.

وی اضافه کرد: امروزه این گیاه به عنوان گیاه تزئینی و دارویی کشت می‌شود، نوع پرپر و پرتقالی رنگ آن از نظر دارویی ارجحیت دارد، چرا که حاوی مقدار زیادی مواد موثره است، برای مصارف دارویی تمام غنچه‌ها یا تنها غنچه‌های پایه‌دار را جمع‌آوری می‌کنند که این کار را در یک روز آفتابی انجام می‌دهند.

یوسفیان گفت: گل‌ها را روی سبد و در سایه با درجه حرارت حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد خشک می‌کنند، گل‌ها محتوی یک کالندولاساپونین، تری ترپنوئید، کالاندولین، فلاونوئید، شیره‌های تلخ و نوعی اسانس روغنی است که از آن‌ها برای تحریک فعالیت کبدی به ویژه ترشح صفرا استفاده می‌شود.

وی افزود: گیاه همیشه بهار برای تسکین اسپاسم‌های معده یا روده‌ای نیز به کار می‌رود، این گیاه دارای اثر ضد تشنج و مسهل صفرا است، در مصارف خارجی جوشانده، تنتور یا پماد تهیه شده از این گیاه را برای مداوای زخم‌های صعب‌العلاج، زخم‌های سیاه، جراحت پاها، ورم‌های چرکین و بیماری‌های پوستی به کار می‌برند.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه خیسانده آن در سرکه داروی مفیدی برای زگیل و میخچه است، ادامه داد: صنعت تولید لوازم آرایشی در بسیاری از موارد از این گیاه برای نرم کردن پوست و مصارف موضعی استفاده می‌کنند، از رنگ نارنجی تند این گیاه برای بهبود بخشیدن حالت ظاهری دیگر مواد دارویی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه همیشه بهار، اضافه کرد: ممکن است مانند سایر گیاهان خانواده کاسنی، در اثر لمس و کار با آن درماتیت تماسی به وجود آید.

یوسفیان گفت: به دلیل خاصیت قاعده‌آوری و سقط‌آوری گیاه همیشه بهار، مصرف آن به طور خوراکی در بارداری ممنوع است، همچنین با توجه به نبود مستندات علمی، بهتر است از مصرف خوراکی آن در دوران شیردهی خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: پماد کالاندولا از فرآورده‌های دارویی گیاه همیشه بهار در بازار است.

کد خبر 658191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.