نقش کارگران در دفاع مقدس؛ از فرماندهی لشکر تا ساخت قایق‌های واترجت

«از نکات حائز اهمیت حضور کارگران در دفاع مقدس، نگرش جامع تعدادی از آنها به مسائل و مشکلات موجود در جبهه‌ها بود، به نحوی که پس از بازگشت از منطقه به فکر چاره‌ می‌افتادند که از آن جمله می‌توان به ساخت قایق‌های واترجت با موتور خودروهای سواری که در محل‌ها و آبراه‌های کم‌عمق قابلیت تردد داشت، اشاره کرد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که مصطفی سجاد، پژوهشگر دفاع مقدس در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «۱۴ هزار کارگرِ شهید به خوبی گواه نقش بی‌بدیل این قشر در دوران دفاع مقدس هستند.

جامعه کارگری که در دوران قبل از انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم پهلوی نیز در صف اول مبارزات قرار داشتند با شروع جنگ تحمیلی در کنار دیگر اقشار راهی خط مقدم جبهه شدند. کارگران در جنگ در رده‌های مختلفی حضور داشتند از رده تک‌تیراندازی که پشت خاکریز ایستاده بود و تیراندازی می‌کرد، گرفته تا رزمنده‌ای که مین خنثی می‌کرد و روی مین می‌رفت یا خاکریز، سنگر، پل و جاده می‌ساخت.

در دوران دفاع مقدس افرادی در جایگاه فرمانده یک تیپ یا فرمانده لشکر قرار گرفتند که یک کارگر ساده بودند، یک حلب‌زن یا یک نجار، وقتی وارد جنگ شدند نبوغ خود را نشان دادند و تا مقام فرماندهی پیش رفتند.

کارگران پشت جبهه‌ها هم در زمینه پشتیبانی از جنگ ایفای نقش می‌کردند که در این راه نیز شهدای زیادی را تقدیم ایران اسلامی کرده‌اند.

زمانی که صدام جنگ را به کشورمان تحمیل کرد، در دستیابی به بسیاری از امکانات لازم برای جنگ تحریم شده بودیم، حتی از امکاناتی که احتمال استفاده از آنها در جنگ بود هم محروم بودیم. در همین برهه حساس بود که صنعتگران داخلی نقش اساسی را ایفا کردند، آنها در کارخانه‌هایشان تغییر کاربری دادند، یعنی کارخانه‌ای که یک وسیله غیرنظامی تولید می‌کرد مجبور شد، پوسته نارنجک تولید کند، گلوله تولید کند، لوله خمپاره تولید کند. اینها تغییر کاربری‌هایی بود که به صورت خلق‌الساعه انجام شد، این تغییرها حاکی از خلاقیت صنعتگران ایرانی بود که توانستند با حداقل امکانات مشابه‌سازی کنند و پاسخگوی بسیاری از نیازها باشند.

از نکات حائز اهمیت حضور کارگران در دفاع مقدس، نگرش جامع تعدادی از آنها به مسائل و مشکلات موجود در جبهه‌ها بود، به نحوی که پس از بازگشت از منطقه به فکر چاره می‌افتادند که از آن جمله می‌توان به ساخت قایق‌های واترجت با موتور خودروهای سواری که در محل‌ها و آبراه‌های کم‌عمق قابلیت تردد داشت، اشاره کرد.

کارگاه‌های بازسازی خودروهای سنگین، سبک و زرهی، کارگاه‌های تولید بدنه نارنجک و خمپاره، وزنه ویژه کمربند غواصی، ساخت خودروهای باتلاق‌رو، لودر و بلدوزر با بدنه ضدگلوله و بسیاری اقدامات دیگر در دوران دفاع مقدس از فعالیت‌های این قشر عظیم‌القدر بود.

در دوران دفاع مقدس، کارگران زیادی نیز در اثر بمباران پالایشگاه، کارخانه‌ها و صنایع کشور به‌خصوص صنایع دفاعی به شهادت رسیدند، برای نمونه، کارخانه‌های «آلومنیوم‌سازی ایران»، «واگن‌سازی پارس» و «آذراب» و چند کارخانه دیگر در اراک که در زمینه ساخت ادوات جنگی و لجستیکی نقش پررنگی داشتند، پنجم مردادماه سال ۱۳۶۵ با شش فروند هواپیمای جنگنده ارتش بعث عراق مورد هدف قرار گرفتند که در اثر این اتفاق ۷۷ نفر به شهادت رسیدند.

مقام معظم رهبری، دفاع مقدس را صحنه نمایان نقش کارگران در عرصه نظامی دانستند و فرمودند: «۱۴ هزار کارگرِ شهید ما داریم؛ ۱۴ هزار! حالا این‌که از هر چند نفری که رفتند یکی شهید شده، من نمی‌دانم؛ حتماً ۱۰ برابرِ این، کارگرها رفتند. منتها رفتن کارگر با رفتن فلان جوان بسیجی فرق می‌کند؛ این کارگر غالباً زن دارد، بچه دارد، شاید بیش از یک بچه، پدر و مادر دارد؛ اینکه دل بِکَند و برود به سمت دفاع مقدس و جانش را کف دست بگیرد، خیلی متفاوت است با اینکه یک جوانی که حالا تعلقات زن و بچه و این چیزها را ندارد، برود به میدان جنگ. در میدان نظامی این جور است. امروز هم اگر چنانچه یک مسئله نظامی پیش بیاید، قطعاً جامعه کارگری جزو صفوف مقدم قرار می‌گیرد.»

این سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی خود موید محکمی بر تأثیرگذاری کارگران در دوران دفاع مقدس است، کارگرانی که همراه با سایر اقشار مردم، هم در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و هم در پشت جبهه‌ها برای دفاع از این مرزوبوم و اعتقادات خود در عرصه‌های مختلف جنگ نقش‌آفرینی و مجاهدت کردند.»

کد خبر 658182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.