بهره‌برداری از ۲ پروژه مهم عمرانی تا یک ماه آینده/ زیرگذر چمران در مرحله طراحی است

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان از بهره‌برداری از دو پروژه مهم عمرانی تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: از شاخص‌ترین پروژه‌های جاری این سازمان می‌توان به اجرای حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان، زیرگذر اندیشه، تقاطع غیرهمسطح کاظمی آشتیانی، احداث خیابان عاشق اصفهانی سوم و احداث بلوار گل‌ها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروژه‌های سازمان عمران شهرداری در سطح کلان‌شهر اصفهان و در راستای بیانیه مأموریت این سازمان یعنی ساخت شهری زیبا، آباد، روان، ایمن و سالم با اجرای تخصصی ابر پروژه‌های شهری و با محوریت ارزش‌های کلیدی مجموعه از جمله احترام به تمام ذی‌نفعان شامل شهروندان و تعهد به اخلاق حرفه‌ای در حال اجرا است.

هر ساله با توجه به بودجه تعریف شده برای سازمان عمران شهرداری اصفهان و ظرفیت بالای اجرایی، پروژه‌هایی تعریف و در دستور کار قرار می‌گیرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت و ایمنی اجرا و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد؛ در این مسیر ممکن است بعضی مشکلات مانند آزادسازی، جابه‌جایی تأسیسات و فضای سبز شهری زمان اجرایی پروژه را طولانی کند اما با این حال کوچک‌ترین عملیات‌های اجرایی ممکن برای کاهش هزینه‌ها تا زمان رفع مشکلات توسط عوامل این سازمان اجرایی می‌شود.

از شاخص‌ترین پروژه‌های جاری این سازمان می‌توان به مجموعه پروژه‌های حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان اشاره کرد که شامل مسیر تردد، پل‌های ارتباط دهنده مسیر و اجرای زیر گذر در محدوده مذکور است که با توجه به قرار گیری بخشی از مسیر پروژه در بافت شهری و همچنین تردد وسایل نقلیه و محدودیت‌های اجرایی برای اجرای کلیه پل‌ها از سیستم خاک‌برداری پس از اجرا (Top Down) استفاده شد تا کمترین مشکلات تردد و ایمنی را همراه داشته باشد، در این روش پل‌ها در سطح مسیر قالب‌بندی و بتن‌ریزی شده و سپس محدوده زیر پل خاک‌برداری می‌شود.

پروژه‌هایی همچون زیرگذر اندیشه، تقاطع غیرهمسطح کاظمی آشتیانی، احداث خیابان عاشق اصفهانی، احداث باند شرقی خیابان مقداد دوم، ساماندهی ضلع شرقی کانال جی شیر، احداث بلوار گل‌ها، احداث فاز نخست بوستان آفرینش توسط بازوی قدرتمند اجرایی شهرداری یعنی سازمان عمران با بهره‌گیری از مجتمع تولیدی صفه واقع در محدوده کوه رضوان به منظور تولیدات با کیفیت مصالح زیرسازی، بتن، آسفالت، قطعات پیش‌ساخته مانند جدول و کانیو در حال اجرا برای انجام خدمت به شهر و ایجاد رفاه شهروندان است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگاران ایمنا با امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان درباره آخرین وضعیت پروژه‌های کوچک و بزرگ عمرانی اصفهان است.

بهره‌برداری از ۲ پروژه مهم عمرانی تا یک ماه آینده/ زیرگذر چمران در مرحله طراحی است

تقاطع غیر همسطح مرحوم کاظمی آشتیانی ظرف یک ماه آینده تکمیل خواهد شد

ایمنا: سازمان عمران چه تعداد پروژه فعال در سطح شهر دارد؟

رحمتی: سازمان عمران شهرداری اصفهان در حال حاضر بیش از ۳۵ قرارداد فعال اجرایی در مناطق مختلف شهری اصفهان و شهر بهارستان در دست اجرا دارد که بعضی از این قراردادها به‌صورت متمرکز در قالب یک پروژه در حال اجرا است.

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه رینگ چهارم حفاظتی اصفهان شامل کیلومتر ۴+۰ تا ۱۱۵۰، کیلومتر ۲+۰ تا ۴۵۰۰، پل‌های خاتون‌آباد و چنگان، اجرای شمع‌های کیلومتر ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰، زیرگذر اندیشه، تقاطع غیرهمسطح کاظمی آشتیانی، نازک‌کاری پارکینگ توحید، احداث خیابان عاشق اصفهانی سوم ساماندهی، احداث باند شرقی خیابان مقداد دوم، ساماندهی ضلع شرقی کانال جی شیر، احداث بلوار گل‌ها، احداث فاز اول بوستان آفرینش، زیرسازی معابر محله راران، اصلاح درزهای انبساطی پل آذر و پل امام خمینی (ره)، آسفالت تقاطع غیرهمسطح شهدای ورزشکار و باغ گل رز ناژوان اشاره کرد.

پروژه‌های رینگ چهارم که در حال اجرا است و در صورت آزادسازی باقی‌مانده مسیر عملیات اجرایی آن آغاز و به‌صورت یکباره خاکبرداری می‌شود و در صورت آزادسازی، امیدواریم ابتدای سال آینده این مسیر به بهره‌برداری برسد و در اختیار مردم صبور قرار گیرد.

با تکمیل این بخش تمام ترددهای ماشین‌آلات سنگین و عبورهای غیر ضرور به این محور انتقال یافته و می‌توان از سمت شمال شهر اصفهان، ورودی از سمت بلوار معلم به شرق اصفهان و برعکس دسترسی راحت و ایمن داشت؛ در این مسیر از بلوار آیت‌الله ناصری، تقاطع غیرهمسطح آفتاب و تقاطع غیرهمسطح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عبور خواهیم کرد که همه پروژه‌ها در سالیان گذشته توسط این سازمان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

برای تسهیل تردد در مسیر فوق الذکر پروژه تقاطع غیر همسطح مرحوم کاظمی آشتیانی در حال احداث است و عملیات اجرایی آن ظرف ۳۰ روز آینده تکمیل خواهد شد، این روگذر محور آیت‌الله ناصری حدفاصل میدان شهدای ورزشکار تا پل آفتاب را با یک روگذر ایمن به یکدیگر متصل می‌کند و از تداخل ترافیکی شهری و برون شهری در محدوده مذکور جلوگیری می‌کند.

از نکات شاخص و مورد توجه در این پروژه به تکمیل آن در کمتر از یک سال با کمترین هزینه ممکن می‌توان اشاره کرد که همه آن ناشی از تلاش بی وقفه نیروهای عمرانی شهر، کارگران زحمتکش و محرک آن خدمت به شهر و شهروندان است.

از پروژه‌های دیگری که امسال عملیات اجرایی آن به پایان خواهد رسید و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت، عملیات نازک‌کاری پارکینگ زیرسطحی توحید است که با نصب تعداد دو آسانسور و یک دستگاه دیزل ژنراتور ظرف یک هفته آینده قابل بهره‌برداری است.

در بخش دیگری از شهر در محدوده منطقه ۱۳ شهرداری در انتهای اتوبان ذوب آهن، ورودی شهر اصفهان زیرگذر اندیشه در حال تکمیل است که پس از تغییرات ترافیکی ورودی و خروجی و با توجه به نبود صدور مجوزهای اجرایی پایان سال توسط پلیس راهور، ظرف ۱۰ روز آینده از آن بهره‌برداری می‌شود؛ این زیرگذر یک مسیر جداکننده برای شهروندانی است که قصد دارند از انتهای اتوبان ذوب‌آهن وارد اتوبان اقارب‌پرست شوند و تداخل با مسیر ورودی شهر را حذف خواهد کرد.

در منطقه ۱۴ شهرداری نیز خیابان عاشق سوم در سال جاری افتتاح خواهد شد، همچنین خیابان جلوان در ماه‌های آتی تکمیل می‌شود و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

از دیگر پروژه‌های در حال اجرا که در ماه‌های آتی عملیات اجرایی آن به پایان می‌رسد و محوریت آنها تکمیل معابر شهری است، می‌توان به احداث باند شرقی خیابان مقداد دوم و زیرسازی معابر محله راران در منطقه ۱۵ شهرداری، ساماندهی ضلع شرقی کانال جی‌شیر، احداث بلوار گل‌ها در منطقه چهار شهرداری اشاره کرد که هریک به نوبه خود یکی از معضلات راه‌های دسترسی و ترافیکی در محدوده خود را حذف و یا کاهش خواهد داد.

همچنین در بخش محوطه‌سازی مناظر شهری و تفریحی نیز احداث فاز اول بوستان آفرینش در منطقه ۱۳ شهرداری، و باغ گل رز در محدوده ناژوان در دستور کار این سازمان قرار گرفته است که به‌زودی تکمیل خواهد شد.

پل‌هایی که در سطح شهر اصفهان از سال‌های گذشته احداث شده است از جمله پل امام خمینی (ره)، پل آذر، پل بزرگمهر و پل وحید نیاز به نگهداری دارد و درزهای انبساطی آن باید طی زمان اصلاح شود، از این رو سال گذشته بخشی با عنوان تعمیرات و نگهداری در سازمان عمران برای اصلاح و تعمیر این پل‌ها تشکیل شد و در حال حاضر تیمی در شیفت سوم کاری در حال انجام این اصلاحات است.

زیرگذر چمران در مرحله طراحی است

ایمنا: شاخص‌ترین طرح‌های عمرانی سازمان در سال جاری چیست؟

رحمتی: امیدواریم احداث پل شهید فخری‌زاده واقع در محدوده منطقه چهار شهرداری اصفهان که نخستین جلسه آغازین اجرای این پروژه برگزار شده است، با انعقاد قرارداد تعریض بخشی از رینگ حفاظتی و احداث رمپ و لوپ‌های پل که در سال جاری عملیات اجرایی آن با هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان ظرف ۲۰ روز آینده آغاز می‌شود و به لحاظ ابعاد و اشکال مشابه پروژه تقاطع شهدای اشکاوند است، تا ابتدای سال آینده به بهره‌برداری برسد.

ادامه اجرای حلقه چهارم حفاظتی (رینگ چهارم) شامل سه پروژه بسیار مشکل، فنی و خاص دیگر که در مرحله طراحی است و مورد نیاز شهر است؛ پل دایرکشنال چپ‌گرد از انتهای اتوبان آقابابایی به چمران است که در این مسیر مشکلات ترافیکی زیادی وجود دارد و با پیش‌بینی‌های انجام شده، مقرر شد با ایجاد یک پل دایرکشنال از روی پل شهید طیاره، انتهای اتوبان آقابابایی را به بزرگراه شهید چمران متصل کند.

احداث پل صاحب‌روضات نیز در مرحله بررسی مسائل ترافیکی و امکان‌سنجی اولیه است و با توجه به اینکه مسیر موجود ترافیکی در این محل در حال حاضر دارای مشکلات و پیچیدگی بسیاری است، اجرای پروژه نیز با مشکلات ترافیکی مواجه خواهد شد.

اگر طراحی زیرگذر چمران حدفاصل میدان لاله تا خیابان اشراق ابتدای سال جاری انجام شود، این پروژه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ در محور حصه نیز محور تشریفات و زیرگذر حصه که دو بخش شمالی و جنوبی را به یکدیگر متصل می‌کند، در مرحله طراحی است که امیدواریم ابتدای سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز شود.

بهره‌برداری از ۲ پروژه مهم عمرانی تا یک ماه آینده/ زیرگذر چمران در مرحله طراحی است

ایمنا: در حال حاضر وضعیت آسفالت معابر شهر چگونه است؟

رحمتی: از پروژه‌های دیگر سازمان عمران باید به عملیات اجرای روکش آسفالت معابر اصلی اشاره کرد که هر سال توسط این سازمان انجام می‌شود و امسال نیز این عملیات با قدرت آغاز شده است و از روزهای آینده به دلیل اینکه برای شهروندان مشکلات ترافیکی و مخاطرات کمتری ایجاد شود، در شیفت شب ادامه پیدا خواهد کرد.

بخشی در حوزه معاونت عمران به نام اداره نظارت آسفالت وجود دارد که در این بخش تیمی از اداره نظارت آسفالت حوزه معاونت عمران و حوزه عمرانی مناطق پانزده‌گانه به علاوه کارشناسان سازمان عمران تشکیل می‌شود که این تیم با استفاده از نرم‌افزاری به نام بی ام اس خرابی‌های آسفالت را رصد کرده است، سپس در محل حاضر می‌شوند و از خرابی‌های آسفالت بازدید می‌کنند.

در این بخش بسته به بودجه، هر منطقه را اولویت‌بندی می‌کنند تا ابتدا عملیات اصلاحی مناطقی که عبور و مرور بیشتری دارد و مشکلات بیشتری برای زیرسازی ایجاد می‌کند را انجام دهند، چراکه اگر به زیرسازی آسیب وارد شود، باید کل معبر تخریب و دوباره زیرسازی و سپس آسفالت شود.

امسال برای مناسب‌سازی هزینه‌ها و حفظ محیط زیست در حوزه عمران شهری اجرای آسفالت تراشی و اجرای آسفالت جایگزین به جای عملیات روکش آسفالت با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و آسفالت‌ها به‌صورت هدفمند با استفاده از مصالح سرباره‌ای ذوب آهن و فولاد که مصالح ضایعات کوره‌ای سرباره شهر است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی عمرانی برای ۱۴۰۲

ایمنا: به وضعیت بودجه ۱۴۰۲ سازمان عمران در سال جاری اشاره کنید.

رحمتی: سال گذشته برای سازمان عمران ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی تعریف شد و به‌رغم مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، بحث کاهش منابع اتفاق نیفتاد و با همت کارکنان، سازمان عمران توانست بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی را با ۵۰ درصد افزایش به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان برساند؛ برای سال جاری نسبت به بودجه اولیه در سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش پیش‌بینی شده است و امیدواریم بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی در ۱۴۰۲ محقق شود تا بتوانیم به‌طور کامل عملیات عمرانی را در سطح شهر اصفهان انجام دهیم.

در حال حاضر در قالب ۳۷ قرارداد با معاونت عمران و سایر بخش‌های شهرداری عملیات اجرایی انجام می‌دهیم که مجموع عملیات اجرایی این قراردادها ۷۱۰ میلیارد تومان است و از این رقم حدود ۴۱۰ میلیارد تومان آن انجام شده و ۳۰۰ میلیارد تومان عملیات عمرانی باقی‌مانده است که در سال جاری انجام خواهد شد.

رسالت اجرای عملیات عمرانی سازمان عمران در محدوده شهر اصفهان و بخش عمده هزینه‌هایی که انجام می‌شود در محدوده جانبی و حاشیه شهر به منظور تکمیل شبکه جدید ارتباط شهری است؛ در حال حاضر بیشترین عملیات اجرایی در رینگ حفاظتی در حال انجام است و پس از بهره‌برداری از این پروژه، بار ترافیکی به‌شدت در محدوده شرقی اصفهان به‌ویژه میدان احمدآباد، خیابان جی، میدان ارغوانیه و آرامستان باغ رضوان کاهش پیدا می‌کند و دسترسی شهروندان برای مسیر فرودگاه تسهیل خواهد شد.

کد خبر 658070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.