اصفهان قطب رباتیک و هوش مصنوعی است / افتتاح آخرین پژوهش‌سرای دانش‌آموزی تا پایان امسال

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان قطب رباتیک و هوش مصنوعی است، گفت: در مهردشت پژوهش‌سرا وجود ندارد که با همکاری خیری نیک‌اندیش و همکاران در آموزش‌وپرورش این شهرستان، آخرین پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در استان را تا آخر امسال افتتاح خواهیم کرد.

سیداحمدرضا بنی‌لوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه قطب رباتیک و هوش مصنوعی در پژوهش‌سرای مرحوم فضیلی پس از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در راستای هوش مصنوعی راه‌اندازی شد، اظهار کرد: ۴۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در سطح استان اصفهان در ۱۱ رشته تخصصی فعالیت می‌کنند، هر کدام از پژوهش‌سراها در سه رشته تخصصی برای بهره‌مندی و کسب اطلاعات لازم از اساتید و استفاده مطلوب از امکانات و تجهیزات متمرکز است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ در راستای عمل به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) قطب رباتیک و هوش مصنوعی را راه‌اندازی کردیم، افزود: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی دارای رشته‌های نانوفناوری، آزمایشگاه‌های علوم‌تجربی در رشته مختلف و سلول‌های بنیادی، پزشکی و بازساختی است که در چند پژوهش‌سرا فعال است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان قطب رباتیک و هوش مصنوعی است، تصریح کرد: رشته‌های زیست‌فناوری، نجوم، مسابقات کدنویسی و برنامه‌نویسی را پس از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درباره هوش مصنوعی در یکی از بهترین پژوهش‌سراهای شهر اصفهان که امکانات بسیار خوبی در این زمینه دارد فعال کردیم، قطب رباتیک و هوش مصنوعی نیز سال گذشته در پژوهش‌سرای مرحوم فضیلی در ناحیه سه افتتاح کردیم، همچنین رشته‌های گیاهان دارویی و طب ایرانی، ادبیات و علوم‌انسانی، انرژی‌های نوین، حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته نیز رشته‌هایی است که در پژوهش‌سراهای استان برگزار می‌شود.

کسب رتبه اول کشوری در مسابقات طب ایران

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ در حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، انرژی‌های نوین، مسابقات گیاهان دارویی و طب ایران رتبه نخست کشوری را کسب کردیم، اضافه کرد: پس از امتحانات نوبت اول با برگزاری مسابقات در ۱۱ رشته، بیش از سه هزار اثر دانش‌آموزان به‌صورت پروژه‌ای در سامانه مربوطه ثبت و داوری شد و با راه‌یابی آثار برتر به مرحله کشوری، حائز مقام نخست شدیم.

بنی‌لوحی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی مطابق با تحقق شعار سال ۱۴۰۱، گفت: به منظور تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند، مرکزی را به عنوان «نوآوری و کارآفرینی» همجوار با هنرستان ابوذر در ناحیه یک آموزش و پرورش اصفهان بازگشایی کردیم.

وی درباره پرداختن مرکز نوآوری و کارآفرینی به ایده‌های دانش‌آموزان اظهار کرد: بازگشایی مرکز نوآوری و کارآفرینی با اهداف و مدیریت جدید انجام گرفت، چراکه دانش‌آموزانی را در مدارس داشتیم که ایده‌هایی در نوآورانه و کارآفرینانه داشتند اما محل و مرکزی که آن‌ها بتوانند مراجعه کنند که زیر نظر آموزش و پرورش و محیطی امن از نظر ما باشد، نداشتیم. این دانش‌آموزان ایده‌های خود را در جشنواره خوارزمی یا در مسابقه‌های مختلف یا به معلمان و دبیران ارائه می‌کردند که جای مشخصی برای پرداختن به ایده‌های آن‌ها نبود، اما با بازگشایی و افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی به مدارس، مناطق و نواحی اعلام شد که دانش‌آموزی صاحب ایده نوین را به این مرکز معرفی کنند.

برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی در ۱۳ رشته

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی افزود: در سال گذشته با برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی در ۱۳ رشته، دانش‌آموزان آثار و پژوهش‌های خود را در رشته‌های ادبیات فارسی، رباتیک، نجوم، مناظره و گفت‌وگو، دست‌سازه، تربیت‌بدنی و رشته‌های دیگر ارائه دادند و زمینه معرفی نفرات برتر جشنواره خوارزمی به معاونت علمی ریاست‌جمهوری و بنیاد نخبگان فراهم شد.

وی با بیان اینکه زمینه معرفی نفرات برتر جشنواره خوارزمی به معاونت علمی ریاست‌جمهوری و بنیاد نخبگان فراهم شد، تصریح کرد: جشنواره نوجوان خوارزمی تا سال گذشته با برپایی مرحله کشوری و ارسال آثار برگزیده برگزار می‌شد اما از امسال با حذف مرحله کشوری، نفرات برتر در استان داوری خواهند شد، البته اصفهان در چندین سال میزبان مراحل کشوری برگزاری این جشنواره بوده است.

بنی‌لوحی درباره اقدامات و خروجی مرکز نوآوری و کارآفرینی، گفت: با افتتاح این مرکز در سال گذشته در برگزاری جلساتی اهداف و مباحث مهم آن برای ۴۰ منطقه و نواحی استان معرفی شد و اکنون دانش‌آموزان با مراجعه آثار خود را به مرکز ارائه می‌دهند.

هدف آموزش و پرورش در کنار تعلیم و تربیت، کشف و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان است

وی درباره این پرسش که در حال حاضر تمام مناطق استان اصفهان دارای پژوهش‌سرا است، ادامه داد: اکنون در مهردشت پژوهش‌سرا وجود ندارد که با همکاری خیری نیک‌اندیش و همکاران در آموزش و پرورش این شهرستان، آخرین پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در استان را تا آخر امسال افتتاح خواهیم کرد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری از پژوهش‌سراها افزود: به دلیل وجود پژوهش‌سرا در تمام استان‌ها در وزارت آموزش و پرورش همکاری‌هایی بین معاونت علمی و معاونت متوسطه صورت گرفته است، در استان نیز بین مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه صنعتی و شهرک علمی تحقیقاتی با تعدادی از پژوهش‌سراها این ارتباطات برقرار شده است. هدف آموزش و پرورش در کنار تعلیم و تربیت، کشف و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان بوده و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان، تمرکز روی رشته‌هایی دارد که شاید در کتاب‌های درسی کمتر به آن پرداخته می‌شود، اما به صورت پژوهشی و تحقیقاتی نیست، تنها در مدرسه آموزشی را می‌بینند، اما فضای تحقیق و پژوهش و آزمایش کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی در مدارس می‌تواند منجر به رشد فضای کسب‌وکار و تولید شود، برای اینکه به طور غیرمستقیم با ایجاد فرهنگ کارآفرینی، تولید و مهارت‌آموزی در مدارس دوره اول و دوم در راستای شعار سال گام برداریم، مدنظر است.

کد خبر 657942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.