در نخستین مرحله عملیات الی‌بیت‌المقدس چه گذشت؟

دهم ادریبهشت‌ماه سالروز آغاز یکی از استراتژیک‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که با آزادسازی شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز- خرمشهر به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۱، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحت امر قرارگاه مشترک کربلا (سپاه و ارتش) و سه قرارگاه عملیاتی (قرارگاه قدس در منطقه سوسنگرد و محور شمالی کرخه کور، قرارگاه فتح در منطقه دارخوین و قرارگاه نصر در شمال خرمشهر) حمله سراسری خود را به منظور آزادسازی خرمشهر و مناطق شمال آن و عقب راندن دشمن تا مرز بین‌المللی، با رمز یا علی بن‌ابی‌طالب (ع) آغاز کردند.

این عملیات که «الی بیت‌المقدس» نام گرفت در چهار دوره زمانی ادامه داشت که در مرحله اول محور قرارگاه قدس (شمال کرخه کور) به دلیل هوشیاری دشمن و وجود استحکامات متعدد، پیشروی نیروها به سختی امکان‌پذیر بود و در این میان تنها تیپ‌های ۴۳ بیت‌المقدس و ۴۱ ثارالله موفق شدند از مواضع دشمن عبور کرده و منطقه‌ای در جنوب رودخانه کرخه کور را به عنوان سرپل تصرف کنند. عدم پوشش جناحین این یگان‌ها باعث شده بود که فشار شدید دشمن بر آن‌ها وارد شود.

در محور قرارگاه فتح، یگان‌های خودی ضمن عبور از رودخانه به سرعت خود را به جاده اهواز - خرمشهر رسانده و به ایجاد استحکامات و جلوگیری از نقل و انتقالات و تحرکات دشمن در جاده مذکور پرداختند.

در محور قرارگاه نصر، به دلیل تأخیر در حرکت و وجود باتلاق در کنار جاده اهواز - خرمشهر و همچنین تمرکز دشمن در شمال خرمشهر، نیروهای این قرارگاه نتوانستند به اهداف مورد نظر دست یافته و با قرارگاه فتح الحاق کنند.

الحاق کامل قرارگاه نصر با قرارگاه فتح و همچنین تصرف اهداف مرحله اول قرارگاه قدس در دستور کار عملیات شب دوم قرار گرفت که با انجام آن تا حدودی اهداف مورد نظر محقق شد، لیکن برخی رخنه‌ها همچنان باقی بود تا اینکه سرانجام پس از پنج روز، جاده اهواز - خرمشهر از کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۳ تثبیت و کلیه رخنه‌ها ترمیم شد.

به گزارش ایمنا، در این عملیات که بزرگ‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس نام گرفته است، خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال به خاک وطن بازگردانده شد. موفقیت در عملیات الی‌بیت‌المقدس برای رزمندگان ایرانی پیروزی بزرگی به شمار می‌رفت و این پیروزی تا مدت‌ها بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشت.

کد خبر 657934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.