زاینده‌رود فراتر از یک رودخانه و حق قانونی و شرعی مردم اصفهان است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: زاینده‌رود از هزاران سال گذشته مایه حیات، آبادانی و شکل‌گیری تمدن اصفهان بوده است و از لحاظ فقهی و شرعی باید حقابه اصفهان به‌صورت کامل ادا شود، این موضوع توسط همه مراجع عظام تقلید و حقوق‌دانان مورد تأیید و تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، جلسه بررسی تأثیر سازه‌های آبخیزداری بر سد زاینده‌رود با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، معاون کل آبخیزداری کشور و سایر اعضا برگزار شد.

در این نشست مهران زینلیان با اشاره به اینکه بیش از ۹۳ درصد از مساحت حوضه زاینده‌رود در استان اصفهان قرار دارد، اظهار کرد: براساس مساحت، حوضه زاینده‌رود مترادف با استان اصفهان است البته بخشی از هموطنان ما در استان چهارمحال‌وبختیاری نیز در این حوضه زندگی می‌کنند و این حوضه سیراب‌کننده سایر هموطنان در استان‌های مجاور از جمله بخشی از استان مرکزی است.

وی افزود: بر این اساس طبیعی است که حساسیت ویژه‌ای حول محور زاینده‌رود در استان ما وجود داشته باشد زیرا زندگی مردم استان و بقای تمدن اصفهان وابسته به این رودخانه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: با رویه‌های اشتباه و عدم توسعه پایدار در سال‌های گذشته، اصفهان با مخاطرات بسیاری مواجه شده و خطرهای بسیاری (از جمله فرونشست، مشکلات زیست‌محیطی و خشک شدن تالاب زاینده‌رود) استان اصفهان را تهدید می‌کند.

زینلیان افزود: همکاران ما در اداره کل منابع طبیعی استان تلاش‌های قابل توجهی در راستای تعیین الگوی مناسب آبخیزداری با توجه به شرایط استان دارند و ما نیز از ابتدای مسئولیت در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری درصدد استفاده از راهکارهای کارشناسی شده در این حوزه بوده‌ایم.

وی تأکید کرد: طبق تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حل مسائل و مشکلات مردم توسط دستگاه‌های اجرایی بر مبنای عدالت و با عمل به تعهدات و نکشاندن مشکلات به مردم در تلاش هستیم؛ با نگاه همه‌جانبه به موضوع و در نظر گرفتن منافع همگان در استان اصفهان و سایر استان‌های مجاور با مطالعات انجام شده در حوزه آبخیزداری به برنامه‌ای مشخص و کارشناسی شده دست پیدا کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد حوضه زاینده‌رود گفت: زاینده‌رود در اصفهان فراتر از یک رود و حقابه مردم است و از لحاظ فقهی و شرعی مراجع عظام تقلید حکم داده‌اند کسانی که حقابه‌بر هستند حق قانونی و شرعی دارند.

زینلیان خاطرنشان کرد: طبق اعلام وزارت نیرو ضریب تبدیل باران به آب در حوضه زاینده‌رود کاهش یافته است و باید در شرایط فعلی به راهکاری پایدار برسیم تا بیش از این حقابه‌داران زاینده‌رود از جمله کشاورزان و محیط زیست در استان اصفهان با مشکل مواجه نشوند.

کد خبر 657821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.