توسعه فضاهای زنانه‌ در دستور کار مدیریت شهری است

یک کارشناس شهرسازی گفت: یکی از زمینه‌های تغییر در دنیای زنان، توسعه فضاهای شهری زنانه‌ بوده که در شهرهای مختلف به ویژه تهران ایجاد شده است.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امروزه در جامعه ایران وضعیت زنان ارتباط نزدیکی با تحولات و پیشرفت‌های مدرن دارد، اظهار کرد: یکی از زمینه‌های تغییر در دنیای زنان، توسعه فضاهای شهری زنانه‌ای است که در شهرهای مختلف به ویژه تهران ایجاد شده است.

وی افزود: در حال حاضر متخصصان درصدد بررسی تحولاتی هستند که تحت تأثیر فضاهای جنسیتی شهری مدرن به وقوع پیوسته است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: این تحولات در قالب تغییر در فرصت‌های اجتماعی همچون بهبود فرصت‌های فراغتی و توانمندسازی زنان، هنجارهای اجتماعی همچون مدرن شدن نقش خانگی، تغییر نگرش جنسیتی و فضاهای اجتماعی همچون بازنمایی هویت جنسیتی و شکل‌گیری پاتوق‌های زنانه قابل مطالعه است.

مهدوی ادامه داد: یافته‌ها نشان می‌دهد آثار تحول در ارزش‌ها و هنجارهای جنسیتی زنان در جامعه ایران در قالب دو مفهوم تغییر در فیزیک و فکر آنها قابل تحلیل است که به نوبه خود موجب تغییر در دنیای سنتی و گرایش آنها به دنیای مدرن شده است، این تغییر را می‌توان از منظر دیگر یعنی جایگاه اجتماعی مورد توجه قرار داد.

وی اضافه کرد: مؤلفه‌های این تغییر شامل شکل‌گیری نوعی فردگرایی مدرن میان زنان، کسب مهارت، افزایش آگاهی زنان و گسترش مشارکت اجتماعی است.

این کارشناس شهرسازی توجه به نگرش و انتظارات زنان گردشگر از فضاهای جذب گردشگر و رفع نیازهای اساسی آنها در ابعاد فردی، روانی، اجتماعی و زیستی را به منزله یکی از عوامل کلیدی و اساسی در راستای تقویت روابط اجتماعی فضا و زمان دانست و تصریح کرد: بررسی نگرش و انتظارات زنان گردشگر، ارزیابی آن در شهرستان‌های مختلف و شناسایی فضاهای جذب گردشگر یک گام اساسی است.

مهدوی تاکید کرد: امروزه صنعت گردشگری با سرعت هرچه تمام پا به میدان اقتصاد جهانی گذاشته و یکه‌تاز رشد ارتباطات بین‌الملل پنج قاره و کسب سود خالص شده است، در این بین نقش زنان تأثیرگذار و درخور تحسین است.

وی گفت: تجربه ثابت کرده است رونق بسیاری از بازارها، بورس‌ها و برندهای مشهور تجاری مدیون حضور زنان است؛ بنابراین هرگز نباید از کنار این قشر از جامعه به راحتی گذشت بلکه باید از ظرفیت‌های آنها بهره برد.

کد خبر 657818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.