لزوم شناسایی زیرساخت‌های سایبری در حفظ امنیت ملی

«زیرساخت‌ها و سرویس‌های سایبری برای حفظ امنیت عمومی و ملی و ثبات اقتصادی و بین‌المللی حیاتی است، بنابراین لازم است زیرساخت‌ها و سرویس‌های بحرانی (حساس) در فضای سایبری شناسایی شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که کامران شماعی، دکترای جغرافیای سیاسی در اختیار این رسانه قرار داده است: «مسائل مربوط به حوزه سایبری را می‌توان به سه حوزه مجزا تقسیم‌بندی کرد. نخستین حوزه از فضای سایبری به مسائلی شامل: فضا، زیرساخت، سرویس سایبری، سرویس‌ها و زیرساخت‌های حساس اشاره دارد. در این حوزه سایبر تحت عنوان پیشوندی برای توصیف یک شخص، شیء، ایده و فضایی است که مربوط به دنیای رایانه و اطلاعات بوده و در نتیجه پیشرفت روزافزون رایانه پدید آمده است.

فضای سایبری چیست؟

فضای سایبری یک محیط الکترونیکی و غیرفیزیکی است که از طریق آن اطلاعات ایجاد، ارسال، دریافت، ذخیره، پردازش و حذف می‌شود. ترکیب دو کلمه فضا و سایبر حاکی از آن است که این عبارت دارای بُعد است. بعضی افراد از فضای سایبری به عنوان فضای جدید در کنار زمین، هوا، دریا و فضا نام می‌برند و آن را فضای مصنوعی ساخته شده توسط انسان می‌دانند.

فضای سایبری دارای عناصر خاص خود از جمله فایل‌ها، پیغام‌های الکتریکی، عکس و فیلم است. این فضا دارای مدل‌های انتقالی و فرآیند حمل‌ونقل است، برخلاف فضای حقیقی، سیر و گشت در این سرزمین بدون هیچ‌گونه حرکت فیزیکی و بسیار سریع مقدور است و تنها با حرکت موشواره یا فشردن کلیدی در صفحه کیبورد امکان‌پذیر می‌شود.

زیرساخت‌های سایبری

به اجتماعی از مودم، پردازش و سیستم که فضای سایبری را تشکل می‌دهد، زیرساخت سایبری گفته می‌شود. زیرساخت‌های سایبری شامل هشت جزو بسیار مهم از جمله محیط، انرژی، سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه، انتقال، انسان و سیاست است.

سرویس‌های سایبری

سرویس‌های سایبری با کمک نرم‌افزارهای کاربردی فراهم می‌شود. این سرویس‌ها ممکن است با پردازش و توزیع داده‌ها در فضای سایبری اجرا شوند، به همین دلیل می‌توان گفت که سرویس‌ها وابسته به موقعیت مکانی و جغرافیایی اشخاص نیست. زیرساخت‌ها و سرویس‌های سایبری برای حفظ امنیت عمومی و ملی، ثبات اقتصادی و ثابت بین‌المللی حیاتی هستند، بنابراین لازم است زیرساخت‌ها و سرویس‌های بحرانی (حساس) در فضای سایبری شناسایی شوند. زیرساخت‌های حساس (بحرانی) شامل مواردی است که سرویس‌های امنیت عمومی و ملی و ثبات اقتصادی و بین‌المللی را تحت تأثیر قرار دهد و به پایداری و ترمیم فضای مجازی کمک کند. سرویس‌های حساس (بحرانی) نیز مواردی را شامل می‌شود که برای حفظ امنیت عمومی و ملی، ثبات اقتصادی و ثبات بین‌المللی ضروری است.»

کد خبر 657817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.