بهترین رصدخانه‌های نجومی جهان در سال ۲۰۲۳+و یژگی‌ها

بهترین رصدخانه‌های نجومی جهان در سال ۲۰۲۳ شامل رصدخانه مونا کیا در هاوایی، گرینویچ لندن، لوول آریزونا و لا سیلا در شیلی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اکنون هزاران سال است که آسمان شب، انسان‌ها را مجذوب خود کرده است و ذهن‌های کنجکاو زیادی زمان خود را به مطالعه ستارگان و کشف رازهای فضای جهان بیرون، به کمک تلسکوپ‌ها و رصدخانه‌های نجومی اختصاص داده‌اند. پیشرفت تکنولوژی در حوزه فضا، باعث ساختن رصدخانه‌های عظیم و قدرتمندی شده است که اطلاعات کیهان شناسان را در مورد فضا افزایش می‌دهد. در واقع رصدخانه‌ها، مکان‌هایی هستند که برای مشاهده و بررسی پدیده‌های آسمانی ساخته می‌شود. در ادامه به معرفی رصدخانه‌های نجومی جهان که تصاویر فوق‌العاده از پدیده‌های کیهانی ارائه می‌دهند، می‌پردازیم.

رصدخانه مونا کیا در هاوایی

رصدخانه مونا کیا (Maunakea) مجموعه‌ای از تلسکوپ‌ها در جزیره هاوایی آمریکا را در خود جای داده است و ۱۲ مؤسسه مجزا و غیرانتفاعی در آن فعالیت می‌کنند. مونا کیا به دلیل ارتفاع زیاد قله، آسمان تاریک، جدا بودن از فضای شلوغ شهری، پوشش ابرها، رطوبت کم و آتشفشان‌های عظیم، مکان ایده آل برای یک رصدخانه است و می‌تواند تصاویر بسیار واضحی از ستارگان، سیارات و دیگر موجودات کیهانی ارائه دهد. در طول سال‌های اخیر، اکتشافات مهمی نظیر سرعت شتاب انبساط جهان (به دلیل انرژی تاریک)، کشف یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم در کهکشان راه شیری، کشف سیارات فراخورشیدی، تشخیص و نظارت سیارک‌ها، و مطالعات مربوط به کهکشان‌های دور در این مرکز انجام شده است.

بهترین رصدخانه‌های نجومی جهان در سال ۲۰۲۳+و یژگی‌ها

رصدخانه گرینویچ، لندن

این رصدخانه سلطنتی بر فراز تپه‌ای در پارک گرینویچ، در جنوب شرقی لندن قرار دارد و به رودخانه تایمز مشرف است. این مرکز که به نام ROG نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۶۷۵ توسط چارلز دوم برای کمک به اکتشافات برون مرزی بریتانیا تأسیس شد. از اواخر قرن نوزدهم، رصدخانه سلطنتی به علت انتخاب نصف‌النهار مبدا جهان یا مختصات طول جغرافیایی ۰° ۰' ۰'' شهرت یافت. در سال ۱۸۸۴، نصف‌النهار گرینویچ به عنوان اولین نصف‌النهار جهان منصوب شد. این مرکز در نیمه اول قرن بیستم به دلیل آلودگی هوای شهر لندن و تداخل خطوط قطار مجاور، تغییر مکان داد و اکنون رصدخانه سلطنتی تنها به عنوان یک موزه در دوران مدرن عمل می‌کند.

بهترین رصدخانه‌های نجومی جهان در سال ۲۰۲۳+و یژگی‌ها

رصدخانه لوول، آریزونا

رصدخانه لوول (Lowell Observatory)، محل قرار گرفتن تلسکوپ دیسکاوری است. این تلسکوپ که با نامLDT نیز شناخته می‌شود، یکی از تلسکوپ‌های همه‌کاره جهان است که ۴.۳ متر اتصالات دارد و می‌تواند چهار پیکربندی نوری مختلف را مهار کند. اکتشافات انجام شده در رصدخانه لوول شامل کشف پلوتون و طبیعت در حال انبساط جهان است. مطالعات کنونی این مرکز شامل تحقیق در مورد خورشید و سیارات منظومه شمسی و همچنین موضوعات دیگری مانند سیارک‌ها، دنباله دارها، چرخه زندگی ستاره‌ها، کهکشان‌ها، ماده تاریک و دیگر ویژگی‌های کهکشان است. "پرسیوال لوول"، این رصدخانه را در سال ۱۸۹۴ با هدف مطالعه مریخ و امکان حیات فرازمینی تأسیس کرد. با گذشت بیش از ۱۲۵ سال، کنجکاوی‌های این رصدخانه در مورد کیهان هنوز پابرجا است و به عنوان یک مکان تحقیقاتی و آموزشی دو جانبه عمل می‌کند. همچنین رصدخانه لوول، به عنوان یک مکان تاریخی ملی ثبت شده و حتی نام آن در مجله تایم در فهرست "۱۰۰ مکان مهم جهان" گنجانده شده است.

بهترین رصدخانه‌های نجومی جهان در سال ۲۰۲۳+و یژگی‌ها

رصدخانه لا سیلا، شیلی

رصدخانه لا سیلا، یک مرکز نجومی در شیلی است که توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) اداره می‌شود. این رصدخانه در حومه صحرای آتاکاما، تقریباً ۳۷۰ مایلی شمال سانتیاگو و در ارتفاع ۲۴۰۰ متری واقع شده است که به دلیل فاصله زیاد با آلودگی‌های نوری، یکی از تاریک‌ترین آسمان‌های جهان را دارد. همچنین این مرکز، اولین رصدخانه دنیا بود که گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ۹۰۰۱ سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) را دریافت کرد. ابزارهای لاسیلا شامل تلسکوپ ۳.۵۸ متری با فناوری جدید (NTT) و تلسکوپ لئونارد اویلر (Observatory's Leonard Euler Telescope) رصدخانه ژنو است. تاکنون اکتشافات و تحقیقات قابل‌توجهی در این رصدخانه شامل نزدیک‌ترین ابرنواختر اخیر، نقش انفجارهای پرتو گاما با انفجار ستاره‌های عظیم و سیارات فراخورشیدی کم جرم انجام شده است.

بهترین رصدخانه‌های نجومی جهان در سال ۲۰۲۳+و یژگی‌ها

رصدخانه Arcetri، فلورانس

رصدخانه Arcetri که بخشی از مؤسسه ملی اخترفیزیک (INAF) است، به عنوان مرکز اخترفیزیکی Arcetri نیز شناخته می‌شود. این مرکز از زمان پایتخت شدن فلورانس ایتالیا وجود داشته است. تحقیقات این رصدخانه ، به‌طور خاص توسط دانشگاه فلورانس و گروه فیزیک و نجوم این مرکز انجام می‌شود. حدود ۱۰۰ کارمند در رصدخانه Arcetri مشغول کار هستند که برخی از آن‌ها متخصصان و دانشجویان بین‌المللی هستند. تحقیقات این مرکز شامل موضوعات مرتبط با شکل‌گیری ستاره‌های جدید، مراحل نهایی تکامل ستاره‌ها، کهکشان‌های نزدیک، خوشه‌های ستاره‌ای و منظومه شمسی می‌شود. رصدخانه Arcetri علاوه بر اینکه یک مرکز تحقیقاتی است، برای عموم نیز آزاد است، اما تلسکوپ Amici تنها در دسترس بازدیدکنندگانی است که می‌خواهند آسمان شب را در طول دوره‌های مدرسه و تورهای عمومی مشاهده کنند. همچنین کارگاه‌های آموزشی ویژه خانواده‌ها و کودکان نیز در این مرکز برای علاقه مندان به نجوم برگزار می‌شود.

بهترین رصدخانه‌های نجومی جهان در سال ۲۰۲۳+و یژگی‌ها

کد خبر 657782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.