شوراها در چابک و فعال‌سازی شهرداری‌ها نقش‌آفرین باشند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی کارهای بسیاری انجام شده است، گفت: نیازمند کار جمعی و مشارکت عمومی هستیم و بهترین مسیر برای فعال کردن و نقش دادن هرچه بیشتر به مردم، نهاد شوراها است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز _شنبه، نهم اردیبهشت‌ماه_ در همایش ملی روز شوراها، شوراها را نماد روشن مردم‌سالاری دینی و تحقق اراده مردم دانست و بر حمایت تمام‌قد دولت از این نهاد مدنی تاکید کرد.

وی افزود: شوراها هم ریشه در فرهنگ و مبنای دینی و قرآنی دارند و هم در قانون اساسی به امر شورا، تدبیر و خرد جمعی توجه ویژه شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به نقش چهار عنصر اصلی شکل‌گیری امت خاطرنشان کرد: امت از چهار ویژگی هدفدار بودن، امام و مقتدا داشتن، حرکت و پویایی برخوردار است و توقف و ایستایی در آن راه ندارد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی همه نهادها برخاسته از رأی و اراده مردم است، ادامه داد: از افتخارات جمهوری اسلامی این است که مبتنی بر اراده مردم و رأی عمومی است و مجموعه دولت و ملت و شوراها دارای یک مقصد و مقصود هستند.

وی تجمیع دموکراسی و آرمان‌خواهی را ویژگی منحصربه‌فرد جمهوری اسلامی دانست و گفت: امروز کسانی که مدعی دمو کراسی هستند از دولت‌هایی حمایت می‌کنند که حتی یک بار هم انتخابات در کشورشان برگزار نشده است و مراجعه به آرای عمومی نداشته‌اند، در حالی که در کشور ما به طور متوسط هر سال یک انتخابات برگزار شده است، اما با این وجود مورد کینه دشمنان است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شوراها به عنوان مجمعی از فرهیختگان، برجستگان و نمایندگان مردم ظرفیت عظیم و بی‌بدیلی دارند که می‌توانند کارهای بسیاری انجام دهند، اظهار کرد: شوراها با مردم و لایه‌های اجتماعی در ارتباط هستند و خواست و نیاز مردم را به خوبی می‌شناسند و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات را می‌دانند.

وی افزود: مجلس برخاسته از رأی مردم است و جایگاه خود را دارد، اما شوراها نیز می‌توانند زمینه و بستر بسیاری از قوانین و تصمیمات را فراهم کنند، چرا که از نظام مسائل شهر و روستا و تنگناهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آگاه هستند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به ایرادات توسعه‌یافتگی در برخی کشورها اظهار کرد: امروز بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در حوزه اقتصادی و تولیدی پیشرفت کرده‌اند، اما ممکن است در مسائل اجتماعی، اخلاق و معنویت موفق نباشند.

وی تاکید کرد: مشکلی که با تعریف غربی توسعه‌یافتگی داریم این است که تعریف آنها از انسان و نیاز انسان محدود به نظام اقتصادی و مادیات است، در حالی که باید به نیازهای معنوی و غیرمادی انسان‌ها نیز توجه داشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی کارهای زیادی انجام شده است، گفت: همچنان کارهای زیادی باید انجام شود، لذا نیازمند کار جمعی و مشارکت عمومی هستیم و بهترین مسیر برای فعال کردن و نقش دادن هرچه بیشتر به مردم، نهاد شوراها است.

وی با اشاره به نقش شوراها در تصمیم‌گیری‌های کلان گفت: مدیریت شهری و روستایی ابعاد مختلفی دارد که یک بخش آن خدمات عمومی است و شوراها باید در سایر حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفع آسیب‌های اجتماعی که مردم را رنج می‌دهد نیز نقش‌آفرین باشند.

آیت‌الله رئیسی از شوراها خواست که تلاش کنند، شهرداری‌ها به سازمانی چابک و فعال تبدیل شوند و ادامه داد: اگر کسی برای اشتغال به شوراها مراجعه می‌کند و اعضای شوراها نسبت به او احساس مسئولیت می‌کنند، به همین اندازه باید برای همه مردم و کشور نیز احساس مسئولیت کنند.

وی با تاکید بر ضرورت ثروت‌آفرینی در کشور اظهار کرد: شوراها با برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی تولید، ایجاد بازارچه‌های مرزی، توجه به اقتصاد دریا و اقتصاد گردشگری، توسعه فعالیت‌ها در حوزه آبزیان و رونق معادن و کشاورزی، می‌توانند ثروت‌های هنگفت موجود در کشور را به بهره‌برداری برسانند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت خود را ملزم به حمایت از شوراها می‌داند، افزود: هر جا نیاز به اصلاحات ساختاری از طریق قانون‌گذاری باشد، دولت موضوع را از مجاری قانونی دنبال و تلاش می‌کند وضعیت شوراها در سال آینده با امسال متفاوت شود و این نهاد مردمی بیش از پیش ارتقا پیدا کند تا شوراها هم با تمام وجود از کشور و ملت حمایت کنند.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور، احمد وحیدی، وزیر کشور در سخنانی شوراها را نقطه بلند مشارکت مردم و مردم‌سالاری دینی دانست و با اشاره به مسئولیت شوراها در اداره شهرها و روستاها، از آنها خواست بر اساس مدیریت ایرانی و اسلامی در جهت بهبود شرایط زندگی مردم و وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور گام بردارند.

پرویز سروری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز در این گردهمایی با اشاره به سه دیدار رئیس‌جمهور با اعضای شوراها در ماه‌های اخیر، این رویداد را نمایانگر عزم و اراده دولت برای مردمی کردن حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دانست.

وی از آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری شوراباور و شورایاور یاد کرد و با اشاره به دستورات هشت‌بندی، آیت‌الله رئیسی در اجلاس یازدهم شورای عالی استان‌ها، خواستار «مساعدت دولت برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری و روستایی» و «تعیین متولی واحد برای مدیریت روستایی در سطح ملی» شد.

کد خبر 657781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.