روز شوراها نقطه عطفی در تحقق مردم سالاری دینی است

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: نهم اردیبهشت ماه نقطه‌ عطفی در نحوه اداره امور محلی و تحقق مردم سالاری دینی در کشور است که بر اساس فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها به‌عنوان روز شوراها نام‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرویز سروری امروز _شنبه نهم اردیبهشت‌ماه_ در همایش ملی روز شوراها که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: نهم اردیبهشت نقطه عطفی در نحوه اداره امور محلی و تحقق مردم سالاری دینی در کشور است که بر اساس فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها به‌عنوان روز شوراها نامگذاری شده است.

وی افزود: شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم با حاکمیت و روشن‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی هستند که در ۲۵ سالی که از تشکیل آن می‌گذرد، بنا به‌دلایل متعددی هنوز به جایگاهی که در قانون اساسی برای آن پیش‌بینی شده است، نرسیده‌اند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: مردم همواره مسائل و مشکلات خود را ابتدا با اعضای شورای شهر و روستای خود مطرح می‌کنند، زیرا نمایندگان شوراها از دل همین مردم و همواره در دسترس و کنار آن‌ها هستند در حالی که نمایندگان مجلس باید در پایتخت و کمتر می‌توانند در حوزه انتخابیه حضور داشته باشند و شرط عضویت در شوراها، سکونت در همان محل است.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم از طریق ارتباط و تعامل دستگاه‌های اجرایی با شوراهای اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت منتخبان مردم در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور، بسترهای تحقق دولت مردمی را بیش از پیش فراهم کنیم.

سروری با بیان اینکه امروز در خدمت سه هزار عضو به نمایندگی از جامعه بزرگ ۱۲۶ هزار نفری شورایی کشور هستیم، ادامه داد: شوراها با توجه به جایگاه مردمی خود از یک سو و جایگاه، اختیارات و مسئولیت‌های قانونی خود از سوی دیگر، نقش ویژه و ممتازی را در اجرایی کردن سیاست‌ها و فرامین دولت در سطوح مختلف محلی، منطقه‌ای و ملی ایفا می‌کنند، اما قوانین پایین‌دستی نتوانسته آنچه در قانون اساسی در مورد شوراها پیش‌بینی شده است را تحقق بخشد.

رئیس شورای عالی استان‌ها مدیریت واحد روستایی را موضوعی مهم دانست و گفت: بعد از تجربه موفق جهاد سازندگی، روستاها متولی خاصی نداشته است و بیش از ۳۰ نهاد و دستگاه امور توسعه روستایی را دنبال می‌کند و از دولت درخواست دارم، مدیریت واحدی برای امور روستایی مشخص کند.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال جدید از سوی رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) به‌عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» اضافه کرد: جامعه شورایی کشور خود را ملزم به حرکت در مسیر این مطالبه مهم رهبری معظم می‌داند.

کد خبر 657774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.