کشف آدم‌ها و قصه‌ها، برگ برنده تولید محتوا در سفر

یک نویسنده، کارگردان و روای سفر و جهانگرد گفت: در سفرها به دنبال آدم‌ها می‌روم. چون هر کدام قصه خاصی دارند که در جای دیگری شنیده نشده است. کشف آدم‌ها و قصه‌ها برگ برنده تولید محتوا در سفر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور ضابطیان امروز شنبه- نهم اردیبهشت‌ماه- در ویژه برنامه عصرهای رسانه که با موضوع «سفر به سبک رسانه» در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع بحث امروز این نشست سفر، رسانه و تولید محتوای سفر است که به شکل کاربردی ارائه خواهد شد.

وی با بیان خاطره‌ای از دانشگاه شیراز و سخنرانی در آن مرکز افزود: آنجا درباره فلسفه سفر سخنانی گفتم و یک اصفهانی بارها دست گرفت و گفت پول سفرهاتون را کجا می‌آورید؟

این نویسنده و جهانگرد ادامه داد: گاهی مجبور هستم تجربیات خودم را بیان کنم و بگویم یکی از قهرمان‌های زندگی من تن تن بود، تن تن مجموعه کمیک استریک بود و خبرنگاری بود که به کشورهای مختلف می‌رفت.

وی تصریح کرد: از جمله بازی‌های دوره بچگی ما تن تن بازی بود. من از همه هم بازی‌ها کوچک‌تر بودم و سواد نداشتم و من نقش سگ تن تن را داشتم اما همیشه رؤیای تن تن شدن و سفر را در ذهن داشتم.

ضابطیان تصریح کرد: در زندگی این فرصت را پیدا کردم و آن را عملیاتی کردم. همه ما رویاهایی داریم‌که گاهی تا پایان عمر هم عملی نمی‌شود اما اگر رؤیای هر کسی برای او مهم باشد تلاش می‌کند آن را عملیاتی کند.

وی با بیان اینکه سفر به این سادگی‌ها نیست و شما فقط خروجی محتوای آن را می‌بینید افزود: این رؤیای من بوده و برای آن هزینه‌های زیادی داده‌ام و روی سفر تمرکز و سرمایه‌گذاری کرده‌ام. اگر قرار بر داشتن و تحقق رؤیا باشد، باید برای آن هزینه کرد.

این جهانگرد و مجری تلویزیون اظهار کرد: تحقق و آفریده شدن این رویاها و سفرها مقدماتی دارد. آن سال‌ها همه به فکر دکتر و مهندس شدن بودیم و من هم دو سال در دانشکده پزشکی درس خواندم و سپس تغییر رشته دادم. سال ۷۲ اولین بار به سفر رفتم و چند سال بعد به سفری خارجی رفتم و کتاب مارک و پلو و چند کتاب دیگر نوشتم.

وی با بیان اینکه به کوبا، ویتنام، مراکش، ایتالیا، استانبول، کانادا و چند کشور دیگر سفر کرده‌ام، درباره اینکه چرا باید سفر برویم، اظهار کرد: یک تئوری غیرآکادمیک دارم و آن اینکه همه ما وقتی بچه هستیم، همه چیز در فضای خالی بین هسته و پوسته ما جای می‌گیرد.

ضابطیان افزود: سن که بالا می‌رود تجربه‌ها هم بیشتر می‌شود یا به اعتقاد من فضاهای بین هسته و پوسته میوه به مرور پر می‌شود. ما نمی‌توانیم از رشد هسته جلوگیری کنیم پس باید پوسته را هم‌پای هسته رشد بدهیم.

به گفته وی، یکی از این عوامل که پوسته را همپای هسته رشد می‌دهد، سفر و گشت‌وگذار است. افراد اهل سفر سخت‌گیر نیستند و راحت‌تر از بقیه زندگی می‌کنند. آدم‌های مختلفی را دیده‌اند، ترسی از آدم‌های گوناگون ندارند و راحت تر آدم‌ها را می‌پذیرند.

این نویسنده اظهار کرد: در ویتنام به محله‌ای رفتم که گوشت سگ می‌خریدند یا می‌خوردند. آنها سگ‌ها را زنده زنده داخل آتش می‌اندازند و قبل از آن سگ را کتک می‌زدند. پرسیدم چرا گوشت سگ می‌خورید؟ سوال کرد: شما چرا گوشت گوسفند می‌خورید.

وی ادامه داد: همه ما مدام در حال قضاوت کردن هستیم و همیشه بحثی برای داوری دیگران پیدا می‌کنیم اما اهل سفر کمتر اهل قضاوت هستند. سفر مفهوم سختی نیست و باید دانست اهل سفر یک بی‌قراری ذاتی دارند.

ضابطیان با اشاره به اینکه هسته اصلی شروع سفر بی‌قراری و حتی جابه‌جا شدن در یک شهر کوچک است، تصریح کرد: در برخی کشورها تورهای سفر ارزان برای افرادی که پول چندانی ندارند یا فوبیای سفر دارند، به شکل یک روزه طراحی شده است. یکی از همین شهرها اصفهان است.

وی تاکید کرد: اصفهان پر از قصه، جاذبه و زیبایی است و می‌توان عمری را در اصفهان سپری کرد و هزاران ایده و تجربه در سفر اصفهان ثبت کرد.

این جهانگرد با بیان اینکه سفر به معنای رفتن به راه دور و سفر خارجی نیست. تولید محتوا در سفر اهمیت زیادی دارد. اینکه چگونه سفر را به اثر تبدیل کنید ملزوماتی دارد. ابتدا باید مشخص کنید رسانه هدف شما کتاب، وبلاگ، ویدئو، پادکست یا فضای مجازی است. وقتی رسانه مشخص شد سمت و سوی سفر شما هم مشخص می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا باید در سفر محتوا تولید کنیم، اظهار کرد: ثبت سفر و تبدیل به یک اثر باعث می‌شود علاوه بر اینکه سفر را برای خودتان حفظ می‌کنید، دیگران هم به رفرنس‌های شما رجوع کنند و لذت ببرند. افرادی هستند که زیاد هم سفر می‌روند اما تولید محتوا ندارند اما گاهی افرادی از کشورمان به کشورهایی می‌روند که شما محتوای آن را تولید کرده‌اید.

ضابطیان اضافه کرد: تیترهای فراوانی در این زمینه وجود دارد که باید به این عناصر توجه کرد. از پیدا کردن قصه تا آدم‌ها و مکان‌ها، که پیدا کردن قصه در درجه اول اهمیت دارد. آدم‌ها قصه دوست هستند و دوست دارند بدانند چه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در یک گفت‌وگو اگر دیدید میهمان خسته می‌شود آن را به سمت خاطره گویی ببرید. رمز موفقیت در تولید محتوا در رسانه، تولید قصه است. حتی قصه تک خطی یا چند صفحه‌ای.

نویسنده کتاب مارک‌وپلو اظهار کرد: من در سفرها به دنبال آدم‌ها می‌روم. چون هر کدام قصه خاصی دارند که در جای دیگری شنیده نشده است. کشف آدم‌ها و قصه‌ها برگ برنده تولید محتوا در سفر است.

وی افزود: اتفاقات فرعی و قصه‌های تو در تو می‌تواند مخاطب را سر پا و سرزنده نگه دارد.

ضابطیان به حاضران توصیه کرد: از خواندن و دیدن غافل نشوند و مدام قصه کوتاه بخوانند. آغاز و پایان روایت‌ها را بخوانند و نقطه عطف محتوا را پیدا کنند.

کد خبر 657735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.