وابستگی بودجه شهرداری به ساخت‌وساز کمتر شده است / افزایش مشارکت بخش خصوصی در سال جاری

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران به سوال‌های آنان پاسخ دا؛ وضعیت بودجه شهرداری در سال 1402، اجرای پروژه‌های مهم شهری مثل مترو، محرومیت‌زدایی و آب از جمله موضوعاتی بود که در این نشست درباره آن صحبت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی، امروز_ شنبه نهم اردیبهشت‌ماه_ در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها در هنر سرای خورشید برگزار شد، اظهار کرد: نهم اردیبهشت‌ماه هرسال به عنوان روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ تقویم کشور ثبت شده، از این رو فرصت خوبی برای برگزاری نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه است.

وی افزود: نهم اردیبهشت سال ۵۸ امام خمینی (ره) در یک فرمان تاریخی، دستور تنظیم قانون تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا را صادر کردند، بر این اساس در اصل ۱۰۰ قانون اساسی این عبارات امام راحل در این زمینه به‌طور دقیق آورده شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اصل ۱۰۰ قانون اساسی بر مشارکت و افزایش نقش حضور مردم در اداره امور مرتبط با آن‌ها تاکید دارد، اما به دلایلی در ۲۰ سال نخست انقلاب اسلامی قانون تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا محقق نشد و در نهایت نهم اردیبهشت ۷۸ نخستین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در کشور تشکیل شد.

وی افزود: بر اساس آنچه از فرمایش امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر می‌آید این است که مسئولان نظام بر تقویت حضور مردم و نقش آنها در اداره امور شهر تاکید داشته‌اند، بنابراین در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا پررنگ کردن نقش مردم در اداره امور است که نشان از اهمیت این قانون دارد.

نورصالحی با اشاره به دلایل محقق نشدن این قانون در کشور به‌صورت کامل گفت: گستردگی سطح کشور و حجم بالای امور شاید از جمله دلایلی است که باعث شد در طول چند دهه گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا به آن کارکرد اصلی خود دست پیدا نکند اما به هر حال ظرفیت‌های بسیار خوبی در این عرصه دیده شده است که باید در مسیر تحقق آن گام برداشت.

وی با بیان اینکه تقویت نقش مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌رغم تمام مشکلات و نواقصی که وجود دارد باید ظرفیت خوب شوراهای اسلامی شهر و روستا شناسایی و از آن به بهترین نحو برای ساماندهی امور مردم و بهبود اوضاع اداره شهر بهره برد.

بخشی از سپردن کار به مردم در حد شعار باقی مانده است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شوراها باید حد و حدود مسئولیت خود را بدانند، گفت: بعضی اقدامات در فرایند زمان و با فرهنگ‌سازی انجام می‌شود اما با وجود اینکه قانون ظرفیت‌های شوراها را مشخص کرده است، امکان استفاده بیشتر از این ظرفیت‌ها با قوانین موجود، وجود دارد.

وی افزود: سال‌ها است از چابک کردن دولت صحبت شده است، اما نه‌تنها چابک‌سازی اتفاق نیفتاده است، بلکه دولت بزرگ شده و در واقع بخشی از سپردن کار به مردم در حد شعار باقی مانده است.

نورصالحی تصریح کرد: تحقق چابک‌کردن دولت و سپردن امور به شوراها تمرکز بیشتری می‌خواهد، چراکه برخی از قوانین و تصمیم‌هایی که در مرکز گرفته می‌شود، تمام پهنه کشور را در بر می‌گیرد و همین باعث ایجاد مشکلاتی شده و تبعاتی به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید بر اساس وضعیت و جمعیت شهرها و توان مدیریتی آنها اداره امور شهرها، استان‌ها و بخش‌ها به شوراها داده شود، زیرا اداره امور و کار مردم بهتر انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تعداد کل مساجد در شهرستان ۱۱۰۰ مسجد است، گفت: در سال ۱۴۰۱ به ۲۸۰۰ مراکز فرهنگی ۲۱ میلیارد تومان و به ۳۵۰ مسجد و مجموعه فرهنگی نیز ۱۸ میلیارد تومان کمک شد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردها و اقدامات خوب این دوره مدیریت شهری، طرح شفافیت است که در این عرصه، میزان سهم و کمک به مراکز فرهنگی و مساجد، تاریخ و تعداد هیئت مدیره های مساجد مراکز فرهنگی شفاف مشخص شده است.

نورصالحی اضافه کرد: در بحث کمک به مساجد نیز طبق قانون، سقف حداکثری وجود دارد، بنابراین امکان کمک‌های میلیاردی در این زمینه وجود ندارد چراکه حداکثر سقف کمکی مدیریت شهری به هر مسجد ۲۶۰ میلیون تومان تعیین شده است همچنین از شروط کمک مدیریت شهری به مساجد آن است که به هر میزان مبلغی که به مسجد کمک شود، هیئت مدیره موظف به تأمین سه برابر آن میزان کمکی از طریق مباحث و منابع مردمی است.

وی تصریح کرد: عرصه هزینه کرد کمک‌های مدیریت شهری به مساجد در نقاط مشخص از جمله بهبود نما، نظافت درون مسجد، فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز سرویس‌های بهداشتی است و در عرصه‌های دیگر امکان هزینه‌کرد وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بازرسی کل کشور ورود آشکار و مبرهنی برای موضوع تطبیق نداشتن مدرک شهردار با جایگاه نداشته و حکم شهردار را به پیشنهاد اعضای شورای شهر و وزیر کشور صادر کرده، بنابراین همه فرایندها قانونی بوده است، بحث شکایت از شهرداری به دلیل تطابق نداشتن مدرک تحصیلی توسط یک نفر و با اهداف خاص در دیوان عدالت اداری پیگیری شد که ما از آن آگاهی داریم و می‌دانیم با چه هدفی این کار صورت گرفته که خوشبختانه این شکایت مختومه شده است.

وی اظهار کرد: عده‌ای از افراد نشسته‌اند و در پی شکایت از برخی مصوبات اعضای شورای شهر اصفهان در راستای خلاف منافع مردم هستند.

نورصالحی تصریح کرد: اگر قائل به دموکراسی و حکومت مردم سالاری هستیم باید بدانیم که مردم درد یکدیگر را بهتر درک کرده و حقوق مردم را بهتر تأمین می‌کنند، در شورای اسلامی شهر نیز در زمینه حقوق دریافتی بین رئیس اعضا هیچ تفاوتی وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بودجه شورای اسلامی شهر اصفهان در سال گذشته هفت و نیم میلیارد تومان بوده، این در حالی است که می‌توانست طبق قانون به ۹ میلیارد تومان رسیده باشد.

و.ی در توضیح جلسات مشترک شورای اسلامی شهر با نمایندگان مجلس اصفهان گفت: سلسله جلساتی در راستای پیگیری مطالبات و رفع دغدغه‌های مردم اصفهان مثل جاری شدن زاینده رود، رفع آلودگی هوا و بحث کمک نمایندگان مجلس برای تأمین منابع ملی در شهر چون توسعه قطار شهری و راه اندازی موزه ملی شهر برگزار شده است.

نورصالحی خاطرنشان کرد: به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری هیچ محدودیتی در انجام مکاتبه با مسئولان نظام از صدر تا ذیل پیرامون رفع نیازهای شهری و مطالبات شهروندان نداریم و در این راستا پیگیری مجدانه خواهیم کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سلسله جلسات پارلمان شهری با نمایندگان مجلس شهر اصفهان دستاوردهای خوبی داشته است یادآور شد: دبیرخانه فرهنگی زاینده رود انعکاس و بازتاب مطالبات مردم در زمینه جاری شدن زاینده رود را برعهده دارد.

وی ادامه داد: اتفاقی که در سال گذشته در بستر خشک زاینده رود رخ داد هشدار جدی به مسئولان کشور بود، البته ما موافق تجمعات نیستیم، اما باید تلاش کرد، مسئولان استان امروز بیش از هر زمان دیگر در زمینه جاری شدن زاینده رود پیگیر مسائل و تصویب پروژه‌های مختلف هستند.

نورصالحی با اشاره به سفرهای مختلف رئیس جمهور به اقصی نقاط کشور و پیگیری مشکلات شهرها و استان‌ها گفت: نسبت به حذف شدن شهر اصفهان از برخی فرایندها به بهانه برخوردار بودن استان و شهر اصفهان معترض هستیم، بر سفر مسئولان به روستاها و شهرها برای رسیدگی به امور مردم تاکید داریم، اما این مهم باید برای همه رقم بخورد.

وی با اشاره به بودجه و اعتبارات رسانه‌های مرتبط با شهرداری یا کمک‌های شهرداری به رسانه‌ها گفت: رسانه‌های وابسته به شهرداری بودجه مشخص و ردیف اعتباری معلومی دارند، اما در زمینه کمک به رسانه‌ها از سوی شهرداری در قالب اعتبارات روابط عمومی شهرداری اصفهان گنجانده شده است.

در ۲۴ سال عمر شوراهای اسلامی شهر اقدامات خوبی صورت گرفته است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: انتظار از شوراها و آنچه که در قانون آمده بسیار گسترده است، در این راستا بعضی کارها به خوبی انجام شده است اما در بعضی بخش‌ها می‌توانیم بیشتر از آنچه هست کار کنیم، البته قصد تبرئه خود را نداریم.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ سال فعالیت شوراها کارهای خوبی انجام شده است، گفت: در ۲۱ ماه فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر در اصفهان ۱۲ طرح ارائه کرده‌ایم و ۴۰۰ لایحه نیز به درخواست شهرداری داشتیم.

نورصالحی افزود: به طور میانگین اعضای شورا ۲٠٠ ساعت در ماه برای پیگیری امور شهر با شرکت در جلسات علنی، تلفیق، کمیسیون‌های تخصصی و حضور در فرهنگسراها، مساجد و در بین مردم فعالیت می‌کنند.

وابستگی شهرداری به ساخت و ساز کمتر شده است

وی با اشاره به بودجه ۲۲ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی شهرداری در سال ۱۴۰۲ و رشد ۵۸ درصدی آن نسبت به اصلاح بودجه سال گذشته گفت: اگر چه توان هزینه کردن و اجرای پروژه‌ها چهار برابر شده اما تورم و تأثیرگذاری آن بیشتر از این رشد بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه وابستگی شهرداری به ساخت‌وساز کمتر شده است، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶ درصد درآمد شهرداری به ساخت‌وساز وابسته است و ۷۴ درصد غیر ساختمانی است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش مهاجرت‌ها به اصفهان، انتظار است کمک‌هایی برای ارائه خدمات بیشتر به مدیریت شهری شود، زیرا با توجه به مهاجرت‌ها منابع برای مردم اصفهان کم می‌شود؛ اصفهان ۵٠٠ هزار نفر مهاجر از دیگر استان‌ها دارد که نیازمند منابع هستند.

نورصالحی خاطرنشان کرد: از ابتدای تشکیل دوره ششم شورا سعی کردیم با نمایندگان مردم در مجلس به صورت منظم جلسه داشته باشیم، در این راستا تاکنون ۱۶ جلسه مشترک با نمایندگان برگزار شده است که امیدواریم این هم‌افزایی منجر به اقدامات مثبت در شهر شود.

وی اظهار کرد: شورای ششم از ابتدای فعالیت ۵٠ هزار ساعت برای پیگیری و رفع مشکلات مردم و شهر وقت گذاشته است.

اصفهان می‌تواند به قطب صنایع پیشرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده از سوی ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح شفافیت از مهمترین اقدامات انجام شده در این دوره است، همچنین در طول قریب به ۲۱ ماه گذشته اقداماتی همچون امضای تفاهم‌نامه‌ای با شورای ملی سن‌پترزبورگ از سوی شورای اسلامی شهر اصفهان انجام شد.

وی افزود: در این دوره از شورای اسلامی شهر در راستای پاسخگویی و پیگیری مطالبات مردم در زمینه آب و زاینده‌رود، کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار تشکیل شد.

نورصالحی تصریح کرد: به‌رغم اینکه مدیریت زاینده‌رود و مسائل آب در دست مسئولان کشوری است اما برای پاسخ‌دهی مناسب به شهروندان و پیگیری دغدغه‌های آنها در این دوره از شورا دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود تشکیل شد که با اختصاص بودجه خوبی در زمینه امور فرهنگی و تبلیغی در زمینه حقوق و حق زاینده‌رود فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در زمینه آلودگی هوا و آلاینده‌های شهر اصفهان نیز پیگیری‌های مجدانه در این دوره از شورای اسلامی شهر شده است، خاطرنشان کرد: ۱۳ شهرک صنعتی در اطراف شهر اصفهان فعالیت می‌کند که هیچکدام شعاع ۵۰ کیلومتری از شهر را رعایت نکرده‌اند در حالی که حدود ۹۰۰ کارخانه در آنها وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: فعالیت این کارخانه‌ها، آلاینده‌هایی برای شهر اصفهان داشته به طوری که این موضوع باعث شده است اصفهان به عنوان دومین شهر صنعتی کشور تلقی شود.

وی با بیان اینکه آلاینده‌های پرحجمی چسبیده به گوش شهر اصفهان وجود دارد، گفت: قانون انتقال پادگان‌های نظامی و زندان‌ها از شهر اصفهان در صدد اجرا شدن است اما باید قانون انتقال مراکز آلاینده نیز تدوین و به مرور این قانون اجرا شود.

۴۵ محله برای محرومیت‌زدایی در بودجه صاحب ردیف شده‌اند

نورصالحی افزود: اصفهان به‌رغم آنکه حدود ۵.۵ درصد جمعیت کشور را داراست اما ۱۰ درصد از جمعیت نخبگان را کشور را درون خود جای داده است که این ظرفیت می‌تواند اصفهان را به قطب صنایع پیشرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کند لذا با اجرای طرح انتقال مراکز آلاینده و صنعتی از اطراف شهر اصفهان اراضی و زمین‌های آنها می‌تواند در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم پیگیری تحقق شهر هوشمند و حرکت به سمت ارائه خدمات غیرحضوری شهرداری به مردم است که در این راستا اقدامات و مصوبات بسیار خوبی صورت گرفته و برای سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توجه به مناطق محروم و کم برخوردار شهری و توسعه عدالت‌محوری از دیگر اولویت‌ها و راهبردهای این دوره شورای اسلامی شهر اصفهان است، ادامه داد: در این راستا ۹۰ محله کم‌تر برخوردار شهر اصفهان شناسایی و ۳۰ محله در سال ۱۴۰۱ انتخاب و برای آن‌ها ردیف‌های بودجه عمرانی و فرهنگی برای ارتقای سطح امکانات و بهبود وضعیت اختصاص داده شد، همچنین امسال ۱۵ محله دیگر به این عدد افزوده شده و برای آن ردیف‌های بودجه اختصاص داده شده است.

۲۸۵ دستگاه اتوبوس خریداری و ۲۴٠ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است

وی کاهش تصدی‌گری مراکز فرهنگی، برون‌سپاری و افزایش ردیف‌های کمک به مراکز فرهنگی و مساجد را از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره مدیریت شهری دانست و گفت: در حال حاضر توجه به حمل‌ونقل عمومی و ارتقای سطح خدمات در این زمینه دیگر راهبرد این دوره شورای اسلامی شهر است که بر این اساس و با همت جمعی بالغ بر ۲۸۵ دستگاه جدید اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شده است.

نورصالحی با بیان اینکه تا پایان سال بر اساس همت مدیریت شهری از ۶۰۰ دستگاه به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهیم رسید، گفت: ۲۴۰ اتوبوس سال گذشته بازسازی شده و امسال نیز ادامه خواهد یافت، البته هزینه بازسازی هر اتوبوس نیز یک میلیارد تومان است.

افزایش ۲ برابری بودجه قطار شهری اصفهان در سال ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی قطار شهری و احداث خط دوم نیز در دستور کار این دوره شورای اسلامی شهر اصفهان است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بودجه اجرای قطار شهری دو برابر شده است به‌طوری که در حال حاضر بالغ بر ۳,۷۰۰ میلیارد تومان بودجه برای قطار شهری اختصاص یافته است که از این میزان فقط ۳۰۰ میلیارد تومان توسط دولت و اوراق مشارکت تأمین می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: درصدد هستیم بخشی از خط قطار شهری اصفهان را از سمت زینبیه تا میدان قدس یا میدان امام علی (ع) راه‌اندازی کنیم و سپس در میدان امام حسین (ع) این خط را به خط یک قطار شهری متصل کنیم.

وی تصریح کرد: برای تحقق اهداف در این مسیر بزرگترین قرارداد تأمین مالی طراحی و اجرای خط دو قطار شهری با شرکت مپنا به ارزش ۶۸۰ میلیون یورو طی چهار سال برای تجهیزات برق الکترونیک و ناوگان بسته شده است.

پیش‌بینی ۳ هزار میلیارد تومان برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع نیازهای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در توضیح دیگر راهبردهای این دوره شورا گفت: توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از دیگر راهبردهای این دوره از مدیریت شهری است که سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی سه هزار میلیارد تومانی از نیازهای شهر برای کمک گرفتن از بخش خصوصی شده است.

وی ادامه داد: پرداختن به هویت تاریخی و دینی، ارتقای شفافیت و انضباط مالی، تقویت حمل‌ونقل عمومی و بهبود وضعیت زندگی از دیگر راهبردهای این دوره از شورای اسلامی شهر اصفهان است.

نورصالحی تصریح کرد: همواره نسبت بودجه جاری به عمرانی در شهرداری اصفهان ۳۰ به ۷۰ بوده و در این راستا سعی شده است در بودجه ۱۴۰۲ نیز این نسبت رعایت شود.

وی اضافه کرد: ۲۱ درصد از بودجه امسال نیز مربوط به قطار شهری اعم از اجرا و بهره‌برداری، ۱۲ درصد مرتبط با شبکه معابر، هشت درصد حقوق و دستمزد، شش درصد اتوبوسرانی، پنج درصد فضای سبز و هشت درصد برای مراکز فرهنگی و امور مرتبط اختصاص یافته است.

راه‌اندازی موزه ملی در کارخانه ریسباف در هاله‌ای از ابهام است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: معتقد هستیم شهر اصفهان ظرفیت بیش از این برای خدمت و فعالیت دارد، در این راستا مدیریت شهری باید از ظرفیت نخبگان شهری در این راستا استفاده کند، البته کمیسیون‌های مختلف شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم از متولیان و پیشکسوتان گذشته همواره بهره برده است اما انتظار ما از بخش دولتی اعم از ملی و استانی حمایت پشتیبانی از مجموعه مدیریت شهری است.

وی گفت: بیش از ۱۰ سال گذشته کارخانه ریسباف به عنوان نماد آخرین کارخانه از دوران صنعتی اصفهان برای احداث موزه ملی شهر توسط بانک ملی و وزارت راه و شهرسازی خریداری شده، اما همچنان راکد مانده است؛ در این دوره مدیریت شهری تلاش فراوانی از ابتدای دوره تا به امروز شده که این موزه ملی راه اندازی شود، اما به‌رغم پیگیری‌های جدی و حتی حقوقی در سطح ملی این موضوع در هاله‌ای از ابهام است.

نورصالحی با بیان اینکه از قدیم شهرداری یک ردیف بودجه در حوزه مشارکت مدنی داشته است، بر این اساس زمین و پروانه ساخت از سوی شهرداری ارائه می‌شد و ساخت‌وساز توسط سرمایه‌گذار رقم می‌خورد، به نوعی مولدسازی روی زمین شهری انجام می‌شده است، اضافه کرد: اگر چه ساخت و ساز وظیفه ذاتی شهرداری نیست، اما تأمین مسکن اقشار کم درآمد در قانون شهرداری‌ها جز وظایف آمده است.

وی افزود: شهرداری اصفهان در این راستا تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن برای ساخت پنج هزار واحد مسکونی منعقد کرده است؛ همچنین به انبوه‌سازان نیز اعلام کردیم آماده انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌ای مشابه با آن‌ها هستیم.

آغاز احداث هتل در ساختمان جهان‌نما

وی با اشاره به وضعیت ساختمان جهان‌نما گفت: زمانی که ساختمان جهان نما طراحی می‌شد، چهار فاز برای آن مشخص شد، فاز اول و دوم از سمت میدان امام حسین (ع) از آغاز برای ساخت هتل پیش‌بینی شده بود، فاز سوم و چهارم نیز قرار بود تجاری و اداری باشد که این دو فاز انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: فاز یک و دو جهان نما برای ساخت هتل یک بار به نهادی عمومی واگذار شد اما عملیاتی نشد که به تازگی قراردادی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی از دیار نصف جهان منعقد شده که ساخت هتل را آغاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: معتقد هستیم هر جا ظرفیت تبدیل به هتل را داشته باشد، برای توسعه زیرساخت گردشگری به سمت ساخت هتل حرکت خواهیم کرد، در این راستا نیز تلاش می‌کنیم ساختمان نیمه‌کاره ناتمام و رها شده مانند جهان‌نما را ارتقای کیفی دهیم و به وضع مطلوب برگردانیم.

اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای رینگ حفاظتی

نورصالحی اظهار کرد: حلقه حفاظتی یا رینگ چهارم از شمال اصفهان آغاز و بخشی از آن اجرا شده است و بخشی از آن از بزرگراه بعثت (میدان شهدای ورزشکار) نقطه اتصال اصفهان و دولت آباد تا اتوبان فرودگاه به بهره‌برداری رسیده است که در روان شدن ترافیک تأثیر بسزایی دارد.

وی گفت: ادامه این رینگ به پل سردار شهید سردار سلیمانی در خیابان جی و تا اتوبان شهید دستجردی (سپاهان‌شهر) می‌رسد، در این راستا بودجه آن اضافه شده البته هزینه‌های آن نیز افزایش یافته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: امسال ۸۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه در منطقه چهار، پنج، شش، ۱۰ و ۱۵ اعتبار اختصاص داده شده است تا همه مناطق فعال شوند و پروژه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: مسیر اصلی بخش غربی رینگ حفاظتی است که در محدوده شهرستان خمینی‌شهر و دولت آباد قرار دارد، در این راستا تلاش کردیم تا استانداری یا راه و شهرسازی را متولی قرار دهیم، زیرا این شهرها توان اجرایی و تأمین منابع مالی را ندارند، اما بخش اصفهان این پروژه فعال است.

به توسعه صنعتی اطراف اصفهان اعتراض داریم

نورصالحی با بیان اینکه شورا نیز معترض به توسعه صنعتی اطراف اصفهان است، گفت: اعضای شورا و نمایندگان مجلس نسبت به تصویب ایجاد منطقه ویژه صنعتی در جنوب اصفهان اعتراض دارند، در این راستا به‌طور جدی به دنبال دور کردن صنایع از محدوده شهر هستیم، البته رسانه‌ها نقش کمک کننده در این موضوع دارند.

و ی با اشاره به طرح تغییر زمان جمع‌آوری زباله از در منازل که اواسط سال گذشته انجام شد، گفت: در ابتدای اجرای این طرح مقاومت‌هایی وجود داشت، اما هر چه گذشت کمک شد تا این طرح انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نسبت به کشورهای مشابه تولید زباله ما نسبت به سرانه زیاد است، این موضوع آلودگی زیست‌محیطی و هزینه به همراه دارد، بنابراین ناگزیر به کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا هستیم.

وی اضافه کرد: در زمان اجرای طرح جمع‌آوری زباله بر اساس روزهای هفته حذف یک روز قول گرفتیم که زباله در شهر و معابر نباید باقی بماند.

نورصالحی تصریح کرد: امسال برای رفت و روب خیابان‌های فرعی ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است تا تعدادی خودرو رفت و روب کوچک برای معابر فرعی خریداری شود که این مهم امسال اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی سازمان عمران شهرداری قراردادی با سازمان‌ها و شرکت‌ها منعقد کرد تا حفاری‌ها را انجام دهد، اما با توجه به اینکه خودمان ارزان‌تر حفاری انجام می‌دهیم این قرارداد ادامه پیدا نکرد، اما شهرداری باید نظارت و پیگیری بر کیفیت و کمیت حفاری‌ها داشته باشند و اگر کوتاهی رخ داد، باید پیگیری شود.

تعهدات دولت به شهرداری‌ها شفاف نیست

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: برای اینکه حمل‌ونقل عمومی مطلوب داشته باشیم، نیازمند بالغ بر هزار دستگاه اتوبوس هستیم که قیمت هر اتوبوس نیز شش میلیارد تومان است، اینکه مردم خواستار آن هستند که اتوبوس‌های نامناسب در شهر نباید تردد کنند، خواسته به حقی است.

نورصالحی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها بر اساس قانون این اجازه را ندارد که خارج از حریم شهر حتی یک ریال هزینه کنند، گفت: شهرداری نه قانونی و نه از لحاظ مالی امکان ورود به طرح‌های شهرهای حومه را ندارد، این وظیفه دولت است، اما طرح رینگ چهارم حفاظتی که در منطقه ۱۵ انجام می‌شود در محدوده شهر قرار دارد.

وی با بیان اینکه تعهدات دولت به شهرداری‌ها در دو موضوع ارزش افزوده و جرایم رانندگی و پرداخت سهم شهرها شفاف نیست، اضافه کرد: بر اساس بررسی انجام شده فقط یک سوم حق شهرداری‌ها در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پرداخت شده که این موضوع به اطلاع معاون رئیس جمهور رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بر اساس گزارش موجود مطالبات شهرداری اصفهان از دولت ۱,۶۰۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون پرداخت نشده است.

سال گذشته به ۲۸٠٠ مرکز فرهنگی ۲۱ میلیارد تومان کمک کردیم

نورصالحی با بیان اینکه تعداد کل مساجد در شهرستان ۱۱۰۰ مسجد است، گفت: در سال ۱۴۰۱ به ۲۸۰۰ مراکز فرهنگی ۲۱ میلیارد تومان و به ۳۵۰ مسجد و مجموعه فرهنگی نیز ۱۸ میلیارد تومان کمک شد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردها و اقدامات خوب این دوره مدیریت شهری، طرح شفافیت است که در این عرصه، میزان سهم و کمک به مراکز فرهنگی و مساجد، تاریخ و تعداد هیئت مدیره های مساجد مراکز فرهنگی شفاف مشخص شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در بحث کمک به مساجد نیز طبق قانون، سقف حداکثری وجود دارد، بنابراین امکان کمک‌های میلیاردی در این زمینه وجود ندارد، چراکه حداکثر سقف کمکی مدیریت شهری به هر مسجد ۲۶۰ میلیون تومان تعیین شده است همچنین از شروط کمک مدیریت شهری به مساجد آن است که به هر میزان مبلغی که به مسجد کمک شود، هیئت مدیره موظف به تأمین سه برابر آن میزان کمکی از طریق مباحث و منابع مردمی است.

وی تصریح کرد: عرصه هزینه‌کرد کمک‌های مدیریت شهری به مساجد در نقاط مشخص از جمله بهبود نما، نظافت درون مسجد، فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وساز سرویس‌های بهداشتی است و در عرصه‌های دیگر امکان هزینه‌کرد وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بازرسی کل کشور ورود آشکار و مبرهنی برای موضوع تطبیق نداشتن مدرک شهردار با جایگاه نداشته است و حکم شهردار را به پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شهر و وزیر کشور صادر کرده، بنابراین تمام فرایندها قانونی بوده است، بحث شکایت از شهرداری به دلیل تطابق نداشتن مدرک تحصیلی توسط یک نفر و با اهداف خاص در دیوان عدالت اداری پیگیری شد که ما از آن آگاهی داریم و می‌دانیم با چه هدفی این کار صورت گرفته که این شکایت مختومه شده است.

وی اظهار کرد: عده‌ای از افراد نشسته‌اند و در پی شکایت از بعضی مصوبات اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای خلاف منافع مردم هستند.

نورصالحی ادامه داد: ۱۰۰ سال گذشته بلدیه‌های تشکیل شد که به اقتضائات زمان امور را با حمایت تمام و کمال مدیریت استانی پیش می‌برد، اما نمی‌توان ادعا کرد که آن دوران بهتر از دوران فعلی بوده است، چه بسا اقداماتی که در آن زمان هم شده و هزینه‌هایی را برای امروز ما باقی گذاشته، اما امتیاز بزرگ دوران‌های گذشته در تشکیل بلدیه‌ها مانند دوران ملک مدنی در اصفهان حمایت تمام قد مدیریت استانی از مدیریت شهری بوده که این حمایت امروز را شاهد نیستیم.

جلسات پارلمان شهری با نمایندگان مجلس شهر اصفهان دستاوردهای خوبی داشته است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر قائل به دموکراسی و حکومت مردم سالاری هستیم باید بدانیم که مردم درد یکدیگر را بهتر درک می‌کنند، در شورای اسلامی شهر نیز در زمینه حقوق دریافتی بین رئیس اعضا هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بودجه شورای اسلامی شهر اصفهان در سال گذشته ۷.۵ میلیارد تومان بوده، این در حالی است که می‌توانست طبق قانون به ۹ میلیارد تومان رسیده باشد.

نورصالحی در توضیح جلسات مشترک شورای اسلامی شهر با نمایندگان مجلس اصفهان گفت: سلسله جلساتی در راستای پیگیری مطالبات و رفع دغدغه‌های مردم اصفهان مثل جاری شدن زاینده‌رود، رفع آلودگی هوا و بحث کمک نمایندگان مجلس برای تأمین منابع ملی در شهر همچون توسعه قطار شهری و راه‌اندازی موزه ملی شهر برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری هیچ محدودیتی در انجام مکاتبه با مسئولان نظام از صدر تا ذیل پیرامون رفع نیازهای شهری و مطالبات شهروندان نداریم و در این راستا پیگیری مجدانه خواهیم کرد.

دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود انعکاس دهنده مطالب مردم در خصوص آب است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سلسله جلسات پارلمان شهری با نمایندگان مجلس شهر اصفهان دستاوردهای خوبی داشته است یادآور شد: دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود انعکاس و بازتاب مطالبات مردم در زمینه جاری شدن زاینده رود را برعهده دارد.

وی ادامه داد: اتفاقی که سال گذشته در بستر خشک زاینده‌رود رخ داد، هشدار جدی به مسئولان کشور بود، البته ما موافق تجمعات نیستیم اما باید تلاش کرد، مسئولان استان امروز بیش از هر زمان دیگری در زمینه جاری شدن زاینده رود پیگیر مسائل و تصویب پروژه‌های مختلف هستند.

نورصالحی با اشاره به سفرهای مختلف رئیس جمهور به نقاط مختلف کشور و پیگیری مشکلات شهرها و استان‌ها گفت: نسبت به حذف شهر اصفهان از بعضی فرایندها به بهانه برخوردار بودن استان و شهر اصفهان معترض هستیم، بر سفر مسئولان به روستاها و شهرها برای رسیدگی به امور مردم تاکید داریم، اما این مهم باید برای همه رقم بخورد.

وی با اشاره به بودجه و اعتبارات رسانه‌های مرتبط با شهرداری یا کمک‌های شهرداری به رسانه‌ها گفت: رسانه‌های وابسته به شهرداری بودجه مشخص و ردیف اعتباری معلومی دارند، اما در زمینه کمک به رسانه‌ها از سوی شهرداری در قالب اعتبارات روابط عمومی شهرداری اصفهان گنجانده شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در زمینه ارائه خدمات رایگان توسط شهرداری اظهار کرد: در این زمینه یک بخش مرتبط با کارت منزلت وجود دارد که مرتبط با بازنشستگان و معلولان و امثالهم است که این عرصه امسال توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: در زمان‌هایی نیز به مناسبت‌هایی مثل روز مادر شهرداری لایحه‌ای برای ارائه خدمات در مراکز گردشگری و تفریحی ارائه می‌دهد و همچنین یک سری تخفیفات نیز برای گروه‌های تجمیعی مثل دانشجویان و دانش‌آموزان همواره در طول سال برای استفاده از این مراکز فرهنگی و تفریحی وجود دارد.

۸٠٠ نفر نیروی ایثارگر در شهرداری تبدیل وضعیت می‌شوند

نورصالحی درباره پایان قراردادهای برخی کارکنان شهرداری در پایان سال گذشته گفت: یکی از موضوعاتی که بازرسی کل کشور به آن ورود جدی داشته است، بحث فرایند جذب نیرو در شهرداری اصفهان در دوره‌های گذشته بوده که همواره دستگاه‌های نظارتی تذکر داده بودند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مدیریت شهری در این دوره نسبت به حذف این نیروها مقاومت داشت، اما در نهایت لیستی از افرادی که بدون نیاز و تناسب مدرک با جایگاه و بیشتر بر اساس آشنایی در دوره قبلی به شهرداری ورود کرده بودند، آماده شد.

وی افزود: به هر حال مدیریت شهری جلساتی را به منظور پیگیری کار افراد داخل لیست در پایان سال گذشته انجام داد و این افراد برای یک دوره دیگر تمدید قرارداد شدند تا بررسی نهایی صورت بگیرد.

نورصالحی با بیان اینکه اصحاب رسانه رسالتی مهم در بررسی اتفاقات، رویدادها و کسب حقایق درست دارند، تصریح کرد: کسب اطلاعات صحیح و قضاوت بر اساس آنها رسالتی است که بر عهده رسانه‌ها و اصحاب رسانه است که باید در موضوعات مهم و متعدد محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانونی که در مجلس تصویب شد فرزندان ایثارگر، جانباز، شهید و آزاده باید از قراردادهای غیر رسمی در ارگان‌ها به قراردادهای رسمی تبدیل وضعیت می‌شدند که حدود ۸۰۰ نفر با این شرایط که از ۲۰ سال گذشته در ادوار مختلف در شهرداری اصفهان مشغول به فعالیت بودند و با زیرمجموعه شهرداری قرار داشتند می‌بایست از این قانون بهره‌مند می‌شدند.

اقدامات فرهنگی هفته اصفهان ارزش محسوب می‌شود و برای مردم قابل توجه است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: این قانون در همه دستگاه‌های استان و کشور اجرا شده است و شهرداری اصفهان یکی از آن ارگان‌هاست، بنابراین بحثی به نام ورود نیروهای جدید خانواده شهدا در شهرداری مطرح نیست، بلکه تبدیل وضعیت آنها مطرح است، در واقع یک نفر از این افراد بر اثر وابستگی‌های خطوط سیاسی یا در این دوره و دوره قبل به کارگیری نشده‌اند، بلکه از دوره‌های گذشته در شهرداری مشغول فعالیت بوده و تنها طبق قانون مجلس باید تبدیل وضعیت شوند.

وی درباره وجود هفته فرهنگی اصفهان و همچنین روزی به نام روز اصفهان گفت: بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۵ آبان در تقویم تاریخ کشور به نام روز ملی اصفهان نام‌گذاری شده، اما از سوی دیگر از سوم تا نهم اردیبهشت ماه هفته فرهنگی اصفهان اجرا می‌شود که اقدام شایسته و پسندیده است و باید همواره چنین مراسم‌ها و برنامه‌هایی برای ایجاد امید آفرین در سطح شهر اجرا شود.

نورصالحی با بیان اینکه اقدامات فرهنگی هفته اصفهان ارزش محسوب می‌شود و برای مردم قابل توجه است، تاکید کرد: حمایت از هنرمندان اصفهانی امری لازم و ضروری است، اما این امر مانع از حضور هنرمندان ملی و کشوری در سطح برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان نمی‌شود، همچنین قرار بر این شده است برنامه‌های فرهنگی شهر اصفهان در طول سال اطلاع رسانی شود.

وی از اصحاب رسانه درخواست کرد: از سامانه‌های شهرداری مانند سامانه شفافیت استفاده و نقاط ضعف و قوت آن را گوشزد کنند، سامانه شفافیت اقدام و ابتکار این دوره مدیریت شهری و بسیار قابل توجه است که تمام قراردادهای متوسط به بالا نیز در آن ذکر می‌شود و کمیته سلامت اداری بر روند اجرای آن نظارت دارد.

کد خبر 657719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.