توافق ایران و عربستان آثار مثبتی بر منطقه داشته است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه توافق ایران و عربستان آثار مثبتی بر منطقه داشته است، گفت: باور داریم مقامات و رهبران سیاسی و احزاب لبنانی از توان و شایستگی لازم برای تکمیل روند سیاسی و تعیین رئیس جمهور برخوردار هستند.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان امروز -جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه- در جمع خبرنگاران در بیروت اظهار کرد: توافق ایران و عربستان آثار مثبتی بر منطقه داشته است. باور داریم مقامات و رهبران سیاسی و احزاب لبنانی از توان و شایستگی لازم برای تکمیل روند سیاسی و تعیین رئیس جمهور برخوردار هستند، در دیدارها با مقامات عالی لبنان تأکید کردم ایران از توافق لبنانی‌ها در انتخاب رئیس جمهور حمایت خواهند کرد.

وی افزود: ایران در سیاست همسایگی و همسایه محور گفت‌وگو و مشورت با همسایگان و کشورهای منطقه را در دولت رئیسی در اولویت اساسی سیاست خارجی قرار داده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: سلطنت عمان و عراق نقش مهمی در رسیدن عربستان و ایران به توافق جدید و بازگشت روابط به حالت طبیعی ایفا کرده است، سفرم به عمان در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. در ادامه سفرم به لبنان در چارچوب مشورت و رایزنی با مقامات لبنان در راستای توسعه مناسبات دوجانبه و پیگیری تحولات اخیر منطقه‌ای صورت گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان و روابط منطقه‌ای سوریه صفحات جدیدی در منطقه ما گشوده شده است، لبنان شرایط ویژه و جایگاه مهمی در منطقه دارد. مقید هستیم در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای همواره با مقامات لبنان مشورت کنیم و دیدار با سید حسن نصرالله در چارچوب این مشورت‌ها و دیدارها نیز مورد توجه است.

امیرعبدللهیان گفت: لبنان دارای امکانات فراوانی است و ظرفیت‌های بالایی را در اختیار دارد.

وی افزود: به مقامات لبنان تأکید کردم در یک توافق می‌توانیم مشکل برق در لبنان را حل کنیم اما این نیازمند توافق لبنانی، قرارداد و همکاری مشترک است. یکی از مشکلاتی که در این مسئله وجود دارد، فشار طرف آمریکایی و ترساندن برخی از موضوع تحریم است. بدانید که تحریم‌های آمریکا شکست خورده است

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در همین شرایط ما به برخی کشورها برق و نفت صادر می‌کنیم از جمله عراق. عراقی‌ها برای حل مشکلات خودشان در حوزه گاز و برق و دریافت آن از سوی ایران در گفت‌وگو با آمریکایی‌ها کشورشان را از تحریم‌ها در این حوزه مستثنی کردند.

وی افزود: همکاری در حوزه برق و گاز با توجه به توانمندی‌های ایران، یک تجارت پرسود و دو طرفه است هم برای لبنان و هم برای ایران و طبعاً به رفاه مردم لبنان نیز کمک می‌کند. گفت وگوهای ما در این موضوع با مقامات لبنانی رو به جلو است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخاب رئیس جمهور لبنان، گفت: به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره از توافق و انتخاب لبنانی حمایت کرده و خواهیم کرد. از ظرفیت خود برای کمک به تکمیل روند سیاسی در لبنان از طریق توصیه به دوستان در لبنان استفاده خواهیم کرد. بر اساس قانون اساسی لبنان، هر فردی که از بین مسیحیان به عنوان رئیس جمهور آینده مورد توافق همه اطراف لبنانی باشد مورد حمایت ایران خواهد بود.

توافق ایران و عربستان برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک در روزهای آینده

وی با اشاره به توافق اخیرش با همتای سعودی در پکن، گفت: توافق کردیم در روزهای آینده سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را بازگشایی کنیم، قبل از عید فطر دعوتنامه کتبی و رسمی را برای آقای فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی ارسال کردم. ایشان در تماس تلفنی گفتند دعوت شما را پذیرفتم و پاسخ خواهم داد. البته همتای سعودی دعوتی از اینجانب برای سفر به عربستان سعودی به عمل آورده است. من هم به دعوت ایشان پاسخ خواهم داد. زمان سفر را از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه رژیم جعلی صهیونیستی در ماه‌های گذشته تجاوزهای فراوانی را در منطقه به ویژه در مناطقی از خاک سوریه انجام داد، افزود: پیش‌تر اتفاقاتی در جنوب لبنان رخ داد که در جریان اخبار آن هستید. در دیدار اخیرم با آقای نصرالله و زیاد نخاله رهبران مقاومت در لبنان و فلسطین مطلع شدم که مقاومت معادله را به ضرر صهیونیست‌ها تغییر داده است.

وی اظهار کرد: تصمیمات مقاومت برای تضمین ثبات و امنیت در منطقه و به عقب راندن صهیونیست‌ها از دیدگاه‌های بلندپروازانه آنها تصمیمی نافذ و مؤثر است.

روابط راهبردی ایران و سوریه

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری روابط ایران و سوریه را ممتاز، عمیق و راهبردی دانست و با بیان اینکه تلاش‌های زیادی در سال ۲۰۱۱ انجام شد که نظام سیاسی در دمشق دچار فروپاشی شده و سوریه تجزیه شود، تصریح کرد: بشار اسد رئیس جمهور، دولت، نیروهای مسلح و مردم سوریه با همبستگی در جنگ تروریستی مقاومت کردند، ایستادند و پیروز شدند.

وی افزود: مستشاران نظامی ایران به دعوت سوریه به این کشور در جنگ تروریستی کمک کردند. امروز همکاری‌های دو کشور ابعاد بسیار متنوعی را شامل می‌شود و در این چارچوب در آینده نزدیک برنامه‌ریزی سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به سوریه را خواهیم داشت.

بروزرسانی صورتجلسه و توافق درباره تبادل زندانیان با آمریکا

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، اظهار کرد: در خصوص تبادل زندانیان با طرف آمریکایی حدود ۱۳ ماه پیش توافق کردیم. آنها یک خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده خودشان به ما معرفی کردند. در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی و مورد توجه ایران، صورت‌جلسه بین نماینده فرستاده آمریکایی و طرف ایرانی امضا شد.

وی گفت: هیچ محدودیت زمانی برای انجام تبادل در سریع‌ترین زمان ممکن نداشتیم، اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی ماه‌ها اجرای این توافق و صورتجلسه به تعویق افتاد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: تا اینکه در هفته‌های گذشته قرار شد آن صورت‌جلسه دوباره بروزرسانی شود، بروزرسانی این سند در دستورکار ماست. موضوع زندانیان را یک مسئله انسانی می‌دانیم و بر انجام آن بر اساس توافقی که می‌شود، تأکید داریم.

در جریان رویکرد نوین مقاومت برای تغییر معادله و تضمین امنیت و ثبات لبنان و منطقه قرار گرفتم

وی درباره ابتکاراتی که گفته بود با مقامات لبنانی درباره آنها گفت‌وگو خواهد کرد، اضافه کرد: توسعه و تقویت همکاری‌های تجاری، اقتصادی و گردشگری از جمله موضوعات در دستور کار خود در دیدار با مقامات کشور دوست و برادر لبنان بود. در دیدارم با سید حسن نصرالله در جریان رویکرد نوین مقاومت برای تغییر معادله و تضمین امنیت و ثبات لبنان و منطقه قرار گرفتم.

وزیر خارجه ادامه داد: با مقامات حکومتی لبنان در خصوص موضوعات مختلف گفت‌وگو کردیم که به تناسب پیشرفت و اجرای موضوعات آن را اعلام می‌کنیم.

منطقه وارد صفحه جدیدی از گفت‌وگو و همکاری شده

وی در پاسخ به سوال دیگری با بیان این نکته که منطقه وارد صفحه جدیدی از گفت‌وگو و همکاری شده است، گفت: مخالف حضور نیروهای بیگانه به ویژه حضور وجود پایگاه‌های نظامی بیگانگان در منطقه هستیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: تحولات جدیدی در نظم بین‌المللی در حال رخ دادن است. این تحولات سریع و دارای شیبی تند است و نیازمند ابتکاراتی مختلف از جمله ابتکارات منطقه‌ای جدید است.

وی خاطرنشان کرد: معتقد هستیم اهل منطقه این توان را دارند که در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای، ما منطقه‌ای پیشرفته، امن و با ثبات داشته باشیم.

منبع: فارس

کد خبر 657611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.