تبلور داشته‌های ارزشمند ۱۰ قرن در مکتب معماری اصفهان

استاد فلسفه و هنر دانشگاه تهران گفت: در دوره صفویه تمام داشته‌های ده قرن پیش خود در حوزه فرهنگ، عرفان، فلسفه، کلام، معماری در قالب مکتب معماری اصفهان تبلور یافت و عصاره اندیشه ورزی مسلمانان و ایرانیان در این شهر به بار نشست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتر حسن بلخاری پنجشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در یازدهمین سلسله نشست‌های فرهنگ عامه «شیوه ما مردمان» که با موضوع مبانی حکمی هنر و معماری اصفهان برگزار شپ، اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت اصفهان منطقه بی نظیر فرهنگی در ایران و جهان اسلام است به تعبیری خدا بهشت را در آسمان و اصفهان را در زمین خلق کرد.

وی افزود: در دوره صفویه و تمدن اسلامی تمام داشته‌های ده قرن پیش خود در حوزه فرهنگ، عرفان، فلسفه، کلام، معماری در قالب مکتب معماری اصفهان تبلور یافت و عصاره اندیشه ورزی مسلمانان و ایرانیان در این شهر به بار نشست.

استاد فلسفه و هنر دانشگاه تهران تصریح کرد: صدای اصلی هنر در تمدن اسلامی صناعت است در واقع قبل تمدن اسلامی هنر اوستایی داشتیم که در فرهنگ اسلامی این هنر صناعت می‌شود.

وی افزود: نه تنها عصاره هنر ایرانیان در اصفهان ظهور پیدا کرد، در این شهر مکتب شهرسازی به وجود آمد.

بلخاری با اشاره به مبانی حکمی و مفاهیم حوزه فرهنگ و هنر گفت: ما وقتی با آثار هنری روبه رو می‌شویم یک جا با شیء و جایی دیگر با معنا و مفاهیمی که آن شیء را شکل می‌دهد روبه رو می‌شویم.

وی تاکید کرد: در سرتاسر جهان از آغاز تا کنون پشت خلق هر اثر هنری مبانی نظری وجود دارد، تنها در قرن بیستم بود یک سری به نام فرمالیست‌ها ظاهر شدند که اعتقاد داشتند هنر معنا و مفهوم ندارد که این جریان بیش از ۱۵ سال دوام نیاورد.

استاد فلسفه هنر دانشگاه تهران گفت: هنر ظهور ایده انسان است و دیگران را از لذت بردن این ایده با خود همراه می‌کند، به همین دلیل مهم‌ترین ویژگی هنرمند و شاعران قوه تخیل بالای آنان است.

وی گفت: در هنر یک جا اثر و در جای دیگر نظر داریم، نظر چیزی است که باعث خلق اثر می‌شود که اگر این اثر از طریق رنگ و معماری باشد، هنر و اگر از طریق واژه باشد، ادبیات و رمان است.

بلخاری افزود: «آرتور کلمن داتتو» از فیلسوفان هنر، پرسشی را مطرح می‌کند که این پرسش مبنی بر این است که نظر مهم‌تر است یا اثر و در ادامه پاسخ می‌دهد در برهه از تاریخ مواردی بوده است اثر خلق شده بعد از آن مکتب به وجود آمده است، همچون مکتب لئوناردو داوینچی، میکلانج که بعد از خلق اثر به وجود آمد.

وی گفت: در جهان کلاسیک غربی و سنت اول ایده و سپس اثر به وجود آمده است اما در عصر حاضر و یا بهتر بگویم در دوران معاصر برعکس این مورد را شاهد هستیم. هنر و معماری در تمدن اسلامی مبانی حکمی دارند یعنی اول ایده سپس اثر به وجود آمده است.

استاد فلسفه هنر دانشگاه تهران گفت: هر اثر هنری بر اساس پنج مبنا خلق می‌شود که این پنج مبنا شامل حکمت، فلسفه، علم، عرفان و فقه است.

کد خبر 657515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.