ایران در ردیف ۶ کشور برتر دارای فناوری آب!

ایران میزبان اجلاس بین‌المللی گردوغبار، ایران جزو شش کشور برتر جهان در حوزه تکنولوژی و فناوری با آب، واکنش سازمان محیط زیست به اخبار بارداری "ایران" و ضرورت تسریع در ایمن‌سازی جاده میامی به سبزوار را در بسته محیط زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی گردوغبار به میزبانی ایران در سال جاری اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست امسال حداقل پنج نشست بین‌المللی برگزار خواهد کرد که یکی از آن‌ها اجلاس بین‌المللی گرد و غبار است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات اجلاس منطقه‌ای وزرای محیط زیست که تابستان سال گذشته در ایران برگزار شد، راه‌اندازی سازمان منطقه‌ای گردوغبار بود، تاکید کرد: باید تا پیش از سالروز برگزاری این اجلاس نسبت به راه‌اندازی این سازمان اقدام کنیم.

معاون رئیس جمهوری به اهمیت برگزاری اجلاس بین‌المللی گردوغبار به میزبانی کشورمان تاکید کرد و گفت: دیپلماسی محیط زیست پیش قراول اصلی برای دیپلماسی سیاسی کشور است، بنابراین دستاورد اجلاس گردوغبار برای ما حائز اهمیت است.

وی با اشاره به لزوم حضور رؤسای دستگاه‌های عضو ستاد و یا معاونان آن‌ها در جلسات ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار، اظهار کرد: تاکنون ۱۱ جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار در دولت سیزدهم برگزار شده است و باید خروجی این جلسات ارزیابی و به آگاهی عموم برسد.

سلاجقه افزود: البته تا پایان خردادماه امسال تمام دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های قانونی توسط دستگاه‌های مسئول و ستاد ابلاغ خواهد شد و در قالب یک برنامه زمان‌بندی، عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد ارزیابی و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی همکاری با کشورهای همسایه برای دریافت داده‌های هواشناسی آن‌ها به منظور ارتقای سامانه هشدار و پیش آگاهی وقوع گردوغبار را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به ضعف‌هایی که برخی از این کشورها در جمع‌آوری و تحلیل این داده‌ها دارند، تعیین مناطق استقرار ایستگاه‌های پایش و یا مناطقی از این کشورها که خلاء آماری دارند توسط سازمان هواشناسی و محیط زیست ضروری است و تبادل کارشناس با این کشورها نیز می‌تواند راهگشا باشد.

ایران جزو ۶ کشور برتر جهان در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های مرتبط با آب

محمد همت، سرپرست ستاد آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی اظهار کرد: در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مربوط به آب (water science and technology) رتبه ایران در سال ۲۰۲۱ در جهان، رتبه ششم است و فقط کشورهای چین، آمریکا، هند، انگلستان و آلمان از ایران جلوتر هستند!

وی با بیان اینکه یکی از این رتبه‌ها که کمتر کسی از آن مطلع هست و میان پمپاژ خبری رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی گم شده، جایگاه ایران در زمینه علوم و فناوری‌های آبی است، گفت: در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مربوط به آب (water science and technology) رتبه ایران در سال ۲۰۲۱ در جهان، رتبه ششم بوده است! و فقط کشورهای چین، آمریکا، هند، انگلستان و آلمان از ایران در این حوزه جلوتر هستند و این موضوع خیلی افتخارآفرین و محل تأمل است.

سرپرست ستاد آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی افزود: این رتبه‌بندی از این جهت حائز اهمیت و خدشه‌ناپذیر است که توسط اسکوپوس و سایت نمایه‌سازی آن یعنی سایماگو طرح شده است و عده‌ای نمی‌توانند منابع و مراجع رسمی آماری کشور را متهم به آمارسازی و گزارش غلط کنند، این جایگاه توسط یکی از مهم‌ترین نمایه‌های علم‌سنجی دنیا که همه به آن استناد می‌کنند، یعنی پایگاه اسکوپوس اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در بازه زمانی ثبت علم دنیا در این پایگاه یعنی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱ رتبه ایران در مجموع تمامی علوم و شاخه‌ها ۲۱ است و در سال ۲۰۲۱ رتبه ایران ۱۵ دنیا است که کشورهایی همچون هلند، ترکیه، لهستان، سوئیس، سوئد، اندونزی، تایوان، مالزی، بلژیک، پرتغال، دانمارک، مکزیک، اتریش، آفریقای جنوبی، نروژ، هنگ‌کنگ و چک همگی رتبه‌شان از ایران پایین‌تر است.

همت با بیان اینکه در فناوری نانو در گذشته بسیار عقب بودیم که پیشرفت‌های زیادی در این حوزه صورت گرفت و ایران جایگاه واقعی خود را کسب کرده است، خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری‌های مربوط به آب، همین امروز رتبه ایران در جهان درخشان است و می‌توانیم به‌راحتی به قله برسیم. رسیدن به ۵ کشور برتر در حوزه علم و فناوری آب، کمترین انتظاری است که می‌توان در کوتاه‌مدت برای این حوزه در نظر داشت.

واکنش سازمان محیط زیست به اخبار بارداری "ایران"

وضع یوز ماده "ایران" خوب است و مشکل خاصی گزارش نشده است. تمام تمهیدات ممکن بر اساس نظرات تیم کارشناسی و دامپزشکی در جلسات متعدد، پیش‌بینی شده و قطعاً نتایج حاصله هر چه که باشد از درگاه سایت سازمان حفاظت محیط زیست به اطلاع مردم خواهد رسید.

معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که با توجه به پیگیری‌های رسانه‌ای، دوستداران و مردم علاقه‌مند به محیط زیست و حیات وحش، به استحضار می‌رساند که تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست بر روی مسائل حفاظتی زیستگاه گونه‌ها و در خصوص یوزپلنگ، پیگیری امور جاده میامی به سبزوار و مسائل زیستگاه توران است و امیدواریم که در خصوص زیستگاه یوز اتفاقاتی خوب را رقم بزنیم.

در توضیح این معاونت با بیان اینکه در خصوص پروژه تکثیر در اسارت هم در حال حاضر وضع یوز ماده ایران خوب است و مشکل خاصی گزارش نشده است، آمده است: تمام تمهیدات ممکن بر اساس نظرات تیم کارشناسی و دامپزشکی در جلسات متعدد، پیش‌بینی شده و قطعاً نتایج حاصله هر چه که باشد از درگاه سایت سازمان حفاظت محیط زیست به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.

معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح کرده است: بدیهی است پروژه تکثیر، یک کار علمی و جانبی برای حفظ ژنوم گونه است که براساس یک برنامه تدوین شده و با دقت دنبال خواهد شد ولی اولویت اصلی سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از زیستگاه است.

ضرورت تسریع در ایمن‌سازی جاده میامی به سبزوار

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تصمیمات خوب و مثبتی برای ایمن‌سازی محدوده تردد یوزپلنگ ایرانی در محور میامی سبزوار گرفته شده است، اظهار کرد: متأسفانه در طول ۱۰ سال گذشته ۹ قلاده یوزپلنگ در محور میامی به سبزوار تلف شدند و سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۹۴ پیگیری‌های مستمری برای ایمن سازی این جاده انجام داد تا در فروردین ماه سال جاری وزارت راه و شهرسازی پای کار آمده است.

وی افزود: در هفته گذشته یک جلسه فوری با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشتیم و پس از بازدید میدانی جاده میامی به سبزوار، خوشبختانه تصمیمات خوبی برای ایمن‌سازی گرفته شده و اقدامات اولیه کوتاه مدت در بازه زمانی مشخص آغاز شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از مجموعه این اقدامات، فعال‌سازی و افزایش تعداد دوربین‌های کنترل سرعت و اعمال محدودیت و کاهش سرعت بود که قرار شده است ظرف یک ماه آینده جانمایی آن انجام شود ضمن اینکه در طول این مدت پلیس راه به صورت ویژه در این مسیر برای کنترل سرعت به صورت دستی اقدام می‌کند.

وی گفت: در خصوص آرام‌سازی و آشکارسازی محور هم تصمیم بر این شد که خط‌کشی‌های برجسته عرضی، شیارهای عرضی، چشم گربه‌ای ساده و فلش‌دار، نقوش ایمنی سطح جاده و چراغ چشمک زن برای هشدار در طول روز و شب در جاده نصب شود.

اکبری افزود: استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی و ساماندهی تابلوهای موجود در حاشیه جاده در دستور کار است و قرار شد تا سازمان محیط زیست با تهیه محتوای مناسب در خصوص اهمیت حفاظت یوز و زیستگاه یوز آسیایی، مطالب را در اختیار اداره کل شهرسازی استان سمنان برای نصب در جایگاه موجود قرار دهد. در نقاط دارای اولویت که مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست است به طول ۱۰ کیلومتر روشنایی اجرا خواهد شد.

وی درباره فنس‌کشی حاشیه جاده هم خاطرنشان کرد: در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده که فنس‌کشی جاده انجام نخواهد شد، درحالی که در جلسه بین سازمان و وزارت راه و شهرسازی با توجه به ابهامات و سوالات مطرح شده، مقرر شد که در جلسه کارشناسی بین دو دستگاه، موضوع از لحاظ فنی بررسی و تصمیم‌گیری نهایی با قید فوریت، انجام شود.

کد خبر 657498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.