بهره‌برداری از بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه

با حضور رئیس جمهور بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی راندمان بالای دوکوهه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که در جریان دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، به استان خوزستان سفر کرده است، در ادامه برنامه‌های سفر خود از بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی راندمان بالای دوکوهه بهره‌برداری کرد.

این نیروگاه سیکل‌ترکیبی دارای یک واحد گازی به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۱۴۴ مگاواتی است که واحد گازی این نیروگاه، امروز پنجشنبه توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد و با راه‌اندازی آن بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق مناطق جنوبی و مرکزی کشور تأمین می‌شود.

واحد بخار این نیروگاه نیز پس از بهره‌برداری واحد گازی در دستور کار و احداث قرار خواهد گرفت.

حجم سرمایه‌گذاری این دو واحد نیروگاهی کلاس F نزدیک به ۲۳۷ میلیون یورو با هدایت شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی بوده و حجم سرمایه‌گذاری واحد گازی این نیروگاه نیز ۱۴۲ میلیون یورو برآورد شده است.

در دوران ساخت این واحد گازی ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند بود. همچنین میزان اشتغال‌زایی این واحد در دوران بهره‌برداری از آن نیز به ۱۰۰ نفر خواهد رسید.

از جمله اهداف ساخت این نیروگاه می‌توان به تأمین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، بهبود پایداری شبکه برق در مناطق جنوبی و مرکزی کشور، افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی، صرفه‌جویی سوخت مصرفی به ازای هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی، انتقال دانش فنی و داخلی‌سازی تجهیزات نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی با راندمان بالا اشاره کرد.

راندمان کلی این نیروگاه ۵۸ درصد بوده و ویژگی و امتیاز طرح این نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F علاوه بر بومی‌سازی و مزیت داخلی‌سازی، افزایش پایداری شبکه سراسری و عمر مفید طولانی نیروگاه است.

نیروگاه‌های کلاس F نسل جدید و پیشرو در تولید نیروی برق حرارتی در دنیا هستند که راندمان ۵۸ الی ۶۰ درصدی دارند. این نیروگاه‌ها از جمله آخرین نسل واحدهای تولید برق در دنیا هستند که آن را به صورت تجاری انجام می‌دهند.

نیروگاه کلاس F به لحاظ مصرف آب از دسته نیروگاه‌های کم مصرف هستند به طوری که برای یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی مانند نیروگاه دوکوهه اندیمشک، حداکثر هشت لیتر آب بر ثانیه مصرف دارند.

همچنین با حضور رئیس جمهور ۲۶ پروژه انتقال و پست توزیع برق در استان خوزستان افتتاح شد. این پروژه‌ها شامل ۲۳۸۹ مگاولت آمپر پست انتقال برق، ۱۲۸ کیلومتر مدار خطوط انتقال برق، ۲۵ مگاوات نیروگاه DG و ۴.۸ مگاوات بانک خازنی است که با سرمایه‌گذاری حدود ۸,۰۰۰ میلیارد تومان اجرا و به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند.

بهبود سطح ولتاژ و قابلیت مانور شبکه انتقال برق خوزستان، تعدیل بار شبکه، تأمین برق پروژه‌های صنعتی در کنار افزایش پایداری شبکه برق استان از جمله اهداف اجرای این پروژه‌هاست.

همچنین با دستور دکتر رئیسی، پست برق بهبهان به عنوان پروژه‌ای که برق مورد نیاز کارخانه NGL900 شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب را تأمین خواهد کرد، به بهره‌برداری رسید. این پست برق با سرمایه‌گذاری ۲,۵۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

دکتر رئیسی همچنین در سخنانی در آئین افتتاح این پروژه با تاکید بر اهمیت تثبیت و پایداری تأمین برق صنایع از مسئولان خواست با توجه به سال رشد تولید بر تحقق این مهم با هدف جلوگیری از قطعی برق واحدهای صنعتی همت بگمارند.

کد خبر 657429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.