حفاظت از مرزهای سایبری در دنیای کنونی الزامی است

«حفاظت از مرزهای مجازی که اطلاعات و آمار مهم، ضروری، حساس و حیاتی را درون خود جای داده‌اند و تمام عناصر وابسته به دنیای مجازی را در خود دارند، بیش از حفاظت از مرزها جغرافیایی برای هر کشور دارای اهمیت است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که کامران شماعی، دکترای جغرافیای سیاسی در اختیار این رسانه قرار داده است:

«توجه و حساسیت به مقوله امنیت ملی در هزاره‌ای که تمام نیروی اکثر حاکمان زورگو متوجه و متمرکز بر تجاوز و نفوذ است، امری کاملاً ضروری و اجتناب ناپذیر است. بدون شک هر لحظه دشمن می‌تواند در حال طرح‌ریزی حمله باشد و تنها یک راه یا روزنه نفوذ کافی است تا وی به قصد خود نائل گردد.

در دنیای پیشرفته امروز و با گسترش خدمات دولت الکترونیک و وابستگی زیرساخت‌های حیاتی کشورها به فضای مجازی تهدیدات و مخاطرات متعددی به وجود آمده است که پیش‌تر به آن‌ها توجه نمی‌شد یا کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت. امروز برای تضعیف دشمن لازم نیست حتماً خطوط راه‌آهن را بمب‌باران کرد بلکه یک مودم و سیستم رایانه‌ای برای حمله کافی است.

با گسترش روزافزون استفاده از رایانه در دنیا و گسترش فضای مجازی و غیرفیزیکی که افراد به ناچار در آن غرق می‌شوند، می‌توان گفت که استفاده همه‌جانبه از رایانه‌ها، فضای سایبری را به اندازه کهکشان گسترده کرده است؛ بنابراین باید در این زمینه نیرومند شد و توانایی لازم برای مقابله با دشمن سایبری را کسب کرد.

حفاظت از مرزهای مجازی که اطلاعات و آمار مهم، ضروری، حساس و حیاتی را درون خود جای داده‌اند و تمام عناصر وابسته به دنیای مجازی را در خود دارند، بیش از حفاظت از مرزها جغرافیایی برای هر کشور دارای اهمیت است.

حوزه‌های فضای سایبری

کارشناسان برخی کشورها بر ۲۰ اصطلاح سایبری به توافق رسیده‌اند. آن‌ها سندی تحت عنوان «واژه‌نامه مشترک» را تدوین نموده‌اند که می‌توان آن را مرجعی بین‌المللی و استاندارد برای تعاریف و اصطلاحات مربوط به حوزه سایبری معرفی کرد.

ارتباط بین فضا، زیرساخت و سرویس‌های سایبری به راحتی نمایش در یک گرافیک ساده و بدون انتقال اطلاعات غلط، نیست. فضای سایبری با کمک زیرساخت‌ها ایجاد می‌شود و به همین ترتیب سرویس‌ها روی فضای مجازی و زیرساخت‌ها قابل ارائه است.»

کد خبر 657331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.