لزوم به‌روزرسانی  سند جامعه علمی کشور

فرق بین هنرمند دانشگاهی و غیردانشگاهی مقاله است که اهمیت زیادی دارد، اما در این راستا لازم است رؤسای دانشگاه‌های اصفهان با یکدیگر جلسه بگذارند و برای به‌روزرسانی سند جامعه علمی کشور نظر دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه_حجت السلام عبدالحسین خسرو پناه در نشست اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اصفهان اظهار کرد: محدوده فعالیت‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های علمی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی خلاصه می‌شود، این چهار حوزه از یکدیگر جدا نیستند و برای مثال اگر سندی علمی نوشته می‌شود، بعد فرهنگی آن نیز در نظر گرفته می‌شود. در همین راستا، موضوعاتی ازجمله سلول‌های بنیادین، هوا، فضا و دانشگاه اسلامی سندی وجود دارد که شامل چهار حوزه آموزش، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی است.

ایجاد ساختار جدید در شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی ادامه داد: به‌تازگی ساختار جدیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل‌گرفته است که از چهار ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی، خانواده وزنان تشکیل‌شده است. این چهار ستاد در دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مستقرشده و باید مسائل را رصد کنند. بعضی دوستان اذعان دارند، تعداد سند زیادی داریم که این حرف درس نیست، کشورهایی مانند آمریکا، چین و ژاپن ۴۰۰ سنددارند، اما ایران تنها سه سند اصلی دارد و بقیه ریز سند است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مقام معظم رهبری اعتقاددارند پنج‌تا ده درصد مسیر مربوط به اصل سند است، زیرا اجرا آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار وظیفه دارد که شامل راه بینی (رصد، تحلیل، ارزیابی و اولویت‌سنجی)، راهبردی (سیاست‌گذاری، راهبری و راه سنجی)، بازرسی و اثرسنجی فرهنگی است، اخیراً یک مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی در این شورا تشکیل‌شده است.

وی بابیان اینکه در کشور حدود ۴۰ دستگاه کار رصد انجام می‌دهند، اما هیچ مرکزی برای جمع‌آوری و تحلیل رصدهای صورت گرفته وجود ندارد که مرکز جدید به این منظور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس‌شده است، تصریح کرد: اگر سه قوه مقننه، مجریه و قضائی مصوبه‌ای را اجرا نکردند طی نامه‌ای پیگیر می‌شویم و جواب می‌خواهیم.

حجت السلام خسرو پناه گفت: دو سند اصلی مربوط به جامعه دانشگاهی وجود دارد که شامل نقش جامعه علمی کشور و دانشگاه اسلامی است. حدود یک ما پیش به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور دادم تا سند نقش جامعه علمی کشور توسط گروهی از نخبگان به‌روزرسانی شود زیرا ۱۳ سال پیش این سند نوشته‌شده و در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان هم خواستند تا این سند به‌روزرسانی شود، در این راستا اقدامات اولیه جهت بروز رسانی انجام‌شده است همچنین در این مسیر نیاز است همه اساتید و نخبگان مشارکت داشته باشند.

ستاد محور و میز محورساختار اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی ادامه داد: دانشگاه‌های معتبر دنیا رشته‌های خود را عوض می‌کنند و رشته‌های ترکیبی به وجود می‌آورند، اما در کشور ما هنوز رشته‌های قدیمی وجود دارد، از طرفی در دانشگاه‌ها انسجام نداریم، گاهی اوقات بعضی دوستان در وزارت علوم احساس رقابت بین دانشگاه آزاد و دولتی می‌کنند که این موضوع اشتباه است و باید پشتیبان یکدیگر باشیم.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره بر اینکه ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد محور و میز محور است، گفت: در ساختار ستاد محور باید ظرفیت‌های کشور، تشکل‌های مردمی و نخبگانی را به کار گرفت. در ساختار میز محور نیز لازم است موضوعات مختلفی را لحاظ کرد، در حال حاضر به‌منظور ارتقای آموزش پزشکی میز سلامت توسط دکتر مرندی راه‌اندازی شد زیرا مسئله سلامت فقط بحث درمان نیست بلکه ورزش و سبک زندگی و خوراک را هم شامل می‌شود. به‌صورت کلی در حال حاضر ۵۰ میز طراحی کردیم که در هر میز جمع نخبگان حضور دارند.

وی افزود: فرق بین هنرمند دانشگاهی و غیردانشگاهی مقاله است که اهمیت زیادی دارد، اما در این راستا لازم است رؤسای دانشگاه‌های اصفهان با یکدیگر جلسه بگذارند و برای به‌روزرسانی سند جامعه علمی کشور نظر دهند.

کد خبر 657272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.