تبدیل‌شدن شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها به قرارگاه فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید بر تبدیل‌شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه فرهنگی دارند؛ باید متناظر آن شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها تبدیل به قرارگاه فرهنگی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه امروز_ چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه_ در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نه‌تنها در حوزه فرهنگ بلکه حوزه علوم و فناوری وظایف و رسالت‌هایی دارد و علاوه بر تدوین سندها و مصوباتی در حوزه فرهنگ در حوزه علوم و فناوری سندها و مصوباتی داشته است.

وی ادامه داد: آن‌طور که انتظار می‌رود تاکنون نتوانسته‌ایم شورای عالی انقلاب فرهنگ و وظایف آن را معرفی کرده بر همین اساس نیاز است که این شورا بیش از گذشته شناخته و برخی از مسئولان و متولیان فرهنگی از وظایف و راهبردهای این شورا اطلاع داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید بر تبدیل‌شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه فرهنگی دارند؛ باید متناظر آن شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها تبدیل به قرارگاه فرهنگی شود. و در این شوراها از ارائه عملکرد پرهیز و به رویکرد رصد و دیده‌بانی در این شوراها توجه شود.

وی تأکید کرد: شورای های فرهنگ عمومی استان‌ها باید منظم و پیوسته برگزار شود و اگر این امر صورت نگیرد ترک فعل صورت گرفته است هیچ عذری برای تشکیل نشدن این شوراها پذیرفته نیست.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به دستاوردهای شورای عالی فرهنگی گفت: تدوین سند جامع هوا فضایی کشور و سند سلول‌های بنیادین بخشی از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بی‌شک اگر سند هسته‌ای در شورای عالی نوشته می‌شد به‌طورقطع با این موانع در عرصه بین‌الملل شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین سند امنیت غذایی است و این امر بدین معنا نیست که این شورا به مقوله فرهنگ اهمیت نمی‌دهد بلکه در حوزه فرهنگ این شورا یکی از اولویت‌های مهمش حوزه عفاف و حجاب است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دشمن به‌خوبی می‌داند که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر روی مسائل بنیادین و مهم ورود پیداکرده است به همین جهت است که به دلیل ورود این شورا به سند امنیت غذایی و حوزه عفاف و حجاب این شورا را تحریم کرده است.

وی گفت: سند امنیت غذایی یکی از مباحث مهم و بنیادین کشور است و اگر به این مقوله توجه نشود، کشور در آینده با مشکلات جدی در این حوزه روبه‌رو می‌شود.

حجت‌الاسلام خسروپناه اظهار کرد: ۲۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب مربوط به حوزه فرهنگ، ۵۰ درصد به حوزه علم و فناوری و ۱۰ درصد به سایر حوزه‌ها برمی‌گردد، اما نیاز است که درصد مصوبات حوزه فرهنگ افزایش پیدا کند. ترتیب در برگزاری جلسات شورای انقلاب فرهنگی بسیار مهم است و تمامی اعضای شورا در طول هفته حداقل سه یا چهار روز درگیر جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب چهار رسالت اصلی دارد که این چهار رسالت شامل راه بینی، راه بردی، راهبری و راه سنجی می‌شود،. وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی رصد نیست اما به‌منظور راهبری و راه سنجی در حوزه علم و فناآوری و فرهنگ مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی ایجادشده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید این مرکز در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها تشکیل شود و مسائل و مباحث فرهنگی استان رصد شود و قبل از اینکه جریان و نحله فکری تبدیل به درخت تنومند شود، مباحث رصد و اقدامات فرهنگی متناسب با این موضوع صورت گیرد.

وی بابیان اینکه شاخص قرارگاه فرهنگی داشتن رویکرد توحیدی ولایی و جهادی است، گفت: شرط دوم در قرارگاه فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی راه‌اندازی مرکز رصد و تحلیل و برنامه‌ریزی استان اصفهان است همچنین رصد و تحلیل اولویت رکن سوم قرارگاه فرهنگی است.

حجت‌الاسلام خسروپناه تأکید کرد: دیگر رویکرد فلسفی به نسل جوان جواب نمی‌دهد همچنین رویکرد کلامی برای این نسل پاسخ نمی‌دهد تنها در این دوره برای نسل جوان رویکرد عرفانی جواب می‌دهد به همین جهت است که نحله‌ها و عرفان‌های نوظهور در جهان در حال گسترش است.

کد خبر 657222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.