نسبت به حمایت از آمران به معروف وظیفه داریم

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه وظیفه ما در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر روشن است، گفت: ما جزو دسته‌هایی هستیم که آخر خط ایستادیم یعنی اگر فردی به آمران به معروف تعدی یا به حقوق مردم تجاوز کرد باید به صورت پرونده در دادگستری مورد رسیدگی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام و المسلمین اسدالله جعفری امروز _چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه_ در جلسه شورای فرهنگ عمومی، اظهار کرد: حجاب شرعی این نیست که تنها پشت سر پوشانده شود، عفاف و حجاب واژه روشنی است اما اکنون عده‌ای به صورت حساب شده خط شبکه‌های معاند را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: دولت بعد از دستور ریاست قوه قضائیه دستورالعمل جامعی تهیه کرد و متعاقب آن فرماندهی فراجا اقداماتی در دستور کار قرار دادند، اما احساس می‌کنیم هنوز کارکرد ما بعد از ابلاغ دستورالعمل‌ها، با سطح انتظارات جامعه فاصله زیادی دارد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: وظیفه ما در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر روشن است، ما جزو دسته‌هایی هستیم که آخر خط ایستادیم یعنی اگر فردی به آمران به معروف تعدی یا به حقوق مردم تجاوز کرد باید به صورت پرونده در دادگستری مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دادگستری کل استان در تمام حوزه‌های قضائی بر اساس قانون به وظیفه خود عمل کرده و شعب و قضات ویژه تشکیل داده است، گفت: تاکنون ۹۳۰ پرونده جرایم یا جرم علیه عفت عمومی شامل کشف حجاب از طرف ضابطان و گزارش‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر به دادگستری استان آمده است.

حجت‌الاسلام جعفری اضافه کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی در خدمت رسانه ملی و اجتماعات هستیم و وظیفه خود می‌دانیم و آمادگی داریم آموزش، نظارت و حمایت‌های لازم را در قالب امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم، همچنین دستگاه قضائی تمام قد از عملکرد قانونی افراد در ستاد امر به معروف و نهی از منکر برحسب قانون حمایت از آمران به معروف حمایت می‌کند. عمده پرونده‌های عفاف و حجاب در قالب کار ارشادی بوده است

وی تصریح کرد: پرونده‌ها تشکیل شده در دستگاه قضائی تدوین و برنامه‌ریزی شده و در حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم پیگیری می‌شود، همچنین در خصوص اقدامات حوزه اجتماعی از ۹۳۰ پرونده ۳۷۰ پرونده به دادگستری ارجاع داده شده و برای ۱۸۰ پرونده رأی صادر شده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: دو طرح با همکاری ارشاد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر با محوریت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم پیگیری می‌شود که یکی طرح شهیده زینب کمایی است، این دختر انقلابی مؤمنی است که ۱۵ ساله بود و حین بازگشت از مسجد توسط منافقان ربوده شد و پس از شکنجه وی را به شهادت رساندند، از این رو طرح عفاف و حجاب به نام این شهید در دست اجرا قرار دارد.

وی اضافه کرد: طرح شهیده زینب کمایی برای افراد ۱۵ تا ۱۸ ساله و طرح برای ریحانه نیز برای افراد بالاتر از ۱۸ سال در نظر گرفته شده است، از این رو ظرفیت مطلوبی در حوزه ارشادی و آموزش سبک زندگی در استان وجود دارد.

لزوم برگزاری دوره‌های گفت‌وگو محوری‌

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به لزوم برگزاری دوره‌های گفت‌وگو محوری‌ گفت: این دوره‌ها شامل دو قسمت است، بخش اول توسط معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری دعوت و مصاحبه و غربالگری انجام می‌شود، همچنین مقرر شد بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی افرادی که مبادرت به کشف حجاب و برهنگی می‌کنند مستندسازی و به ما گزارش داده شود.

وی افزود: تا به حال تعداد زیادی از مستندسازی‌ها انجام و به ما اعلام شده است، ما نیز بر اساس مشخصات افراد در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با آن‌ها تماس حاصل کرده و از افراد و والدین آن‌ها برای انجام مصاحبه دعوت می‌کنیم سپس غربالگری با شاخص‌های تعیین شده صورت می‌گیرد و برای اجرای یکی از دو طرح شهید زینب کمایی یا برای ریحانه معرفی می‌شوند، در بخش دوم طرح گفت‌وگو محور با حضور روانشناسان صورت می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان اظهار کرد: دو دوره با فرد و یک دوره گفت‌وگو محوری با والدین آن‌ها صورت می‌گیرد که در مجموع سه جلسه گفت‌وگو محور دوستانه با این افراد خواهیم داشت. همچنین کتاب‌هایی تهیه و آماده شده است که در بخش دیگر گفت‌وگو با افراد در خصوص چرایی حجاب به آن‌ها ارائه می‌شود که پس از خواندن کتاب باید از آن کنفرانس بدهند. ضرورت توجه عملی نسبت به عفاف و حجاب وی افزود: لازم است توجه عملی نسبت به عفاف و حجاب صورت گیرد، حتی اگر باید برای این موضوع بودجه‌ای در نظر گرفته شود، اکنون دستگاه‌های متولی باید اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به یک بانو سرا نیاز داریم که از شهرداری درخواست کمک کردیم، اما در حال حاضر مکان مناسبی برای اجرای طرح‌ها و اقدامات در این راستا وجود ندارد تا با حضور مربیان، مشاوران و مسئولان اقدامات را به پیش ببریم، در حال حاضر زمینه برای حرکت جدی، مثبت و سازنده فرهنگی فراهم است.

حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه انتظار داریم شورای فرهنگ عمومی تقویت شود، خاطرنشان کرد: لازم است اعضای اصلی شورای فرهنگ عمومی در جلسات شرکت کنند و به صورت مستمر حضور یابند.

کد خبر 657190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.