«بانو امین»؛ جریان‌ساز خاستگاه بانوان مسلمان در دوران معاصر

«امروزه اگر به دنبال اشاعه فرهنگ انسانی و اسلامی هستیم باید بانوانی همچون بانو امین را بیشتر معرفی کنیم، جای معرفی این بانو و بانوان متعدد دیگر در تبلیغات خالی است و در بسیاری از مجامع، جراید و رسانه‌ها آن‌طور که باید پوشش داده نمی‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، بانو امین در سال ۱۲۶۵ خورشیدی در اصفهان به دنیا آمد. از چهار سالگی به فراگرفتن قرآن و از یازده سالگی به تحصیل زبان عربی پرداخت. با اینکه در پانزده سالگی ازدواج کرد، هرگز همسر داری و تربیت فرزندان، او را از تحصیل علم بازنداشت. در بیست سالگی به تحصیل فقه و اصول، تفسیر و علم حدیث پرداخت، بزودی به حکمت و فلسفه و در پی آن به عرفان روی آورد. علی‌رغم تمام مشکلاتی که در آن دوران برای تحصیل بانوان متدیّن وجود داشت، در چهل سالگی به دنبال سال‌ها تلاش شبانه‌روزی به اخذ درجه اجتهاد نائل آمد.

بانو مجتهده امین که به فرموده مقام معظم رهبری در عصر خود آیتی از استعداد و استقامت و ظرفیت‌های بالای ذهنی زنان تحصیل کرده دینی ما می‌باشد، یکی از زنانی است که شایسته الگو شدن برای زن مسلمان معاصر است.

اما در عصر حاضر در معرفی الگوها کم‌کاری می‌شود و یک شخصیتی مانند بانو امین که نمونه روزگار است و به مانند علامه طباطبایی که در میان مردان و در بین علما بی‌نظیر است، بانو امین هم در بین بانوان یک چنین جایگاهی دارد؛ لیکن نسل جدید ما چقدر به جایگاه این بانوی نمونه و اسوه اخلاق، فضیلت و عرفان آگاه است؟

خبرگزاری ایمنا جهت تبیین شخصیت و ویژگی‌های این بانوی مجتهده، با محمد حسین ریاحی، نویسنده کتاب زنان مشاهیر اصفهان، به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

در خصوص شخصیت و ویژگی‌های بانو امین بفرمائید؟

به عقیده من به عنوان نویسنده کتاب مشاهیر زنان اصفهان و طلایه‌داران پارسایی و با تحقیق در خصوص پیشینه دانشمندان بانوی ایران و اصفهان، بانو امین در چهره‌ای فوق‌العاده برجسته در عرصه‌های مختلفی از جمله علمی، عملی و معنوی بودند.

بدون تردید در قرن حاضر بانو امین به عنوان چهره تابناک و شخصیتی بی‌نظیر در زمینه‌های علوم و اندیشه‌های اسلامی، تعبد و اخلاص، پرورش نیروها و ایجاد نهادهای آموزشی هستند، با توجه به نصب‌نامه ایشان اطلاعاتی که در اختیار داریم، نسل ایشان به امام علی (ع) می‌رسد، اجدادشان از بزرگان تجار و نیکوکار اصفهان بودند و از ابتدای زندگی، اخلاص و تربیت شایسته پدر و مادر و تأثیر علما و اندیشمندان در زندگی ایشان و دارا بودن اجازات متعدد، نشان‌دهنده برجستگی علمی و اخلاقی ایشان است.

نقش ایشان در معنویت و فرهنگ شهر اصفهان چه بود؟

بی‌شک اصفهان دوران معاصر اگر برخوردار از نیروهای کارآمد در عرصه بانوان بوده است، کسی نمی‌تواند نقش بانو امین را نادیده بگیرد، ایشان شاگردان ممتازی را در عرصه فرهنگ اسلامی و علوم شیعی پرورش داد، فعالیت‌های قلمی ایشان که در بحث راه سعادت و خوشبختی، تفسیر قرآن و تبیین احادیث است، همه سرچشمه از علو درجات روحی، معنوی و علمی ایشان دارد.

شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی، علامه محمدتقی جعفری، مرحوم مطهری و آیت‌الله مرعشی نجفی، همه حکایت از این دارد که بانو امین چهره‌ای فوق‌العاده بودند و در زمینه‌های مختلف توانستند راه سعادت را طی کنند، علی‌رغم اینکه برای دیگران هم این مسیر را ترسیم کردند، این کارنامه درخشان را می‌توانیم جز آثار ایشان در نظر بگیریم، به خصوص آثار قلمی، از شاگردان و شخصیت‌های علمی که پرورش‌یافته ایشان بودند، مانند بانو علویه همایونی و دیگران، همه موارد کارنامه برجسته و قابل اعتنای این بانو را نشان می‌دهد.

چه مواردی در مسیر اجتهاد ایشان مؤثر بود؟

لازمه رسیدن ایشان به اجتهاد هم فعالیت‌های علمی گسترده در بحث شناخت فقه و حدیث، علوم اسلامی و تفسیر قرآن داشتند، اساتید شایسته‌ای که بانو امین از محضر آن‌ها استفاده می‌کردند و در واقع مهم‌تر از همه روح تعالی، پارسایی و معنویت ایشان بود که باعث شد یک مجتهده بزرگ در عرصه بانوان این سرزمین شکل بگیرد و رشد پیدا کند.

چه افرادی در روند زندگی بانو امین تأثیرگذار بودند؟

هم خانواده تأثیرات خوبی داشتند، هم عالمان و اندیشمندانی که بانو مجتهده از آنها بهره گرفتند.

وقتی اجازات بانو امین را مطالعه می‌کنید شاهد تعاریف اساتید از ویژگی‌های اخلاقی، معنوی و سلوک ایشان هستیم، همه این موارد حکایت از این مطلب دارد.

با توجه به مشکلاتی که برای تحصیلات بانوان در آن زمان وجود داشته، بانو امین چگونه این مسیر را طی کرده‌اند؟

خانواده بانو امین از لحاظ اجتماعی یک خانواده مترقی بودند در عین حال که حفظ صیانت مذهبی می‌کردند، در نتیجه بانو امین توانستند بدون هرگونه فشار علی‌رغم مشکلات فروان جامعه و اختناق، مسیر خودشان را طی و به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنند.

چگونه می‌توانیم ایشان را به عنوان الگویی برای دختران نوجوان و جوان معرفی کنیم؟

امروزه اگر به دنبال اشاعه فرهنگ انسانی و اسلامی هستیم باید چنین بانوانی را بیشتر معرفی کنیم، جای معرفی این بانو و بانوان متعدد دیگر در تبلیغات خالی است و در بسیاری از مجامع، جراید و رسانه‌ها آن‌طور که باید پوشش داده نمی‌شود، به عقیده بنده چنان چه زوایای زندگی این افراد مطرح شود، بی تأثیر نخواهد بود.

اندیشه‌های ایشان چه میزان جریان فکری عصر کنونی نقش دارد؟

تعالیم مذهبی و افکار معنوی در بسیاری از افراد باعث شد که اگر بانوان به حوزه و دانشگاه گرایش پیدا می‌کنند بتوانند صیانت معنوی و اسلامی خودشان را حفظ و سعی کنند مسیری که شایسته است را طی کنند، نقش مکتب فاطمی ایشان و مجامعی که ایجاد کردند در توسعه فرهنگی جامعه محسوس بود و این بر نسل‌های دیگر هم تأثیر گذار است اما نکته‌ای که ما باید مورد توجه قرار دهیم جایگاه بانوان است که این بانوی والا در آثارشان به شدت توجه می‌کنند و خودشان را به عنوان یک بانوی ایرانی یا اصفهانی موظف به ترویج و نشر فرهنگ معنوی می‌دانند.

کد خبر 657074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ریحانه عجمی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    0 0
    احسنت خبر کاملی بود