درمان سوءهاضمه با مصرف افسنطین

یک متخصص طب سنتی گفت: افسنطین بومی اروپا، آسیا و آفریقا است، این گیاه در مناطق خشک و در میان دیگر علف‌ها مانند علف‌های هرز می‌روید، همچنین از دوران قدیم از این گیاه برای درمان سوءهاضمه استفاده می‌شده است.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه افسنطین، اظهار کرد: افسنطین از خانواده کاسنی بوده و نام‌های دیگر آن ابسنطین و افسنطین کبیر است. زمان گلدهی این گیاه مرداد و شهریور و زمان برداشت شاخه برگ‌دار در ماه‌های تیر و شهریور است.

وی با بیان اینکه افسنطین گیاهی با طبیعت گرم و خیلی خشک، پایا، پرشاخه با ساقه‌ای افراشته، برگ‌های بریده بریده و متناوب است، افزود: تمام گیاه پوشیده از گردی به رنگ خاکستری-نقره‌ای است و در انتهای ساقه خوشه گلی به رنگ زرد قرار دارد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: افسنطین بومی اروپا، آسیا و آفریقا است، این گیاه در مناطق خشک و در میان دیگر علف‌ها مانند علف‌های هرز می‌روید، همچنین از دوران قدیم از این گیاه برای درمان سوءهاضمه استفاده می‌شده است.

وی اضافه کرد: شاخه برگ‌دار این گیاه را به طور تقریبی به اندازه ۳۰ سانتی‌متر از بالای خاک می‌چینند و برگ‌های پایینی و برگ‌های ساقه‌ای را نیز جمع‌آوری می‌کنند، ماده اصل موثره آن نوعی اسانس روغنی بوده که محتوای توبول، تویون، توجون، شیره تلخ (آبسنتین)، اسیدهای آلی و تانن است.

یوسفیان گفت: قسمت‌های محرکه گیاه افسنطین تلخ بوده و در درمان‌های داخلی یا به صورت مخلوط برای تحریک اشتها، ترشح شیره معده و صفرا، علیه قولنج‌های روده‌ای به کار می‌رود.

وی ادامه داد: برای این کار از دم کرده این گیاه (به مقدار یک یا دو قاشق مرباخوری از شاخه خردشده آن برای هر فنجان) استفاده می‌شود یا اینکه به صورت پودر و به مقدار یک گرم و سه بار در روز مصرف می‌کنند.

این متخصص طب سنتی افزود: دم کرده این گیاه برای غرغره و کمپرس در نقاط کوفته بدن به کار می‌رود، همچنین از شاخه تازه آن می‌توان اسانس روغنی استخراج کرد که در ترکیب تنتوری که برای تسکین تشنج‌ها استفاده می‌شود به کار می‌رود.

وی درباره موارد منع مصرف و احتیاط گیاه افسنطین، خاطرنشان کرد: در صورت وجود زخم معده و روده به دلیل اثرات آزاردهندگی معده و تحریک دستگاه گوارشی نباید مصرف شود، مصرف طولانی‌مدت شکل‌هایی که حاوی مقادیر زیادی اسانس است همچون عصاره الکلی به دلیل وجود اثرات سمی ترکیب توجون آن مجاز نیست.

یوسفیان درباره مصرف در دوران باردار، گفت: از آن‌جا که ترکیب توجون قاعده‌آور و سقط‌آور بوده و مصرف آن در بارداری ممنوع است، همچنین به دلیل وجود ترکیب توجون بهتر است در زمان شیردهی استفاده نشود.

وی اضافه کرد: در بیشتر موارد افسنطین موجود در فروشگاه‌های گیاهان دارویی به طور معمول گیاهی به نام علمی Hylichrysum gravelens است که اگرچه متعلق به خانواده کاسنی است، اما از لحاظ خصوصیات با افسنطین واقعی تفاوت‌های قابل توجهی دارد.

کد خبر 657072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.