بهره‌مندی شعر کمال اسماعیل از سه نوع موسیقی

محقق شعر فارسی با بیان اینکه یک شعر خوب دارای سه نوع موسیقی است، گفت: از هنرهای کمال اسماعیل بهره بردن از این نوع موسیقی‌ها است. کاربرد ضمیر متصل در جای غیر از خود نیز هنر دیگر کمال است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوگل مشایخی شب گذشته_ سه‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه_ در برنامه بزرگداشت مقام کمال‌الدین اسماعیل، اظهار کرد: برخی از دانشجویانم از ساعت‌ها پیش در راه بودند تا به این برنامه برسند و نمی‌توانم به اندازه‌ای که باید از آن‌ها تشکر کنم.

وی افزود: اینکه در یک شب بهاری، در شهری به این اصالت، دور یکدیگر جمع شویم اتفاق خوبی است، اما برای برگزاری چنین برنامه‌هایی زحمات بسیاری کشیده می‌شود که دیده هم نمی‌شود.

این شاعر و محقق شعر فارسی، ادامه داد: چقدر خوب است که انسان در مجالی که به دنیا می‌آید، اثری از خود به جا گذارد که مردم دنیا از آن بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: تصور کنید شاعری مانند کمال اسماعیل که ۹۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده است، به چه اندازه در کلامش گیرایی دارد که بعد از ۹ قرن باعث می‌شود، این جمعیت به عشق او در چنین جلسه‌ای شرکت کنند.

مشایخی با انتقاد از اینکه تصور برخی از شعر یک کلام موزون است که زیبا بیان می‌شود، گفت: صائب نزدیک به ۳۰۰ هزار بیت داشته است و کمال‌الدین اسماعیل چندین هزار بیت شعر دارد. به یاد دارید که همه ما برای نوشتن یک انشا بخ چه اندازه فکر می‌کردیم و حالا تصور کنید که سرودن یک شعر با محتوا چقدر سخت است.

دلیل انتصاب صفت خلاق‌المعانی به کمال اسماعیل

وی خاطرنشان کرد: شاعران ما در ابتدا فیلسوف هستند و به زیباترین شکل درونیات خود را به حالت شعر در می‌آورند.

این محقق شعر فارسی با بیان اینکه کمال‌الدین اسماعیل تنها فرزند خلف پدرش، جمال‌الدین عبدالرزاق بود، تصریح کرد: به کمال اسماعیل به دلیل ویژگی‌های برتر و استعدادی که داشته است، صفت خلاق‌المعانی دادند.

این محقق شعر فارسی گفت: کمال اسماعیل بسیار فقیر بوده است و در بدترین زمان که زمان حمله مغول‌ها بوده، زندگی می‌کرده است و بسیار ناجوانمردانه به دلیل امانت‌داری از جواهرات و امانات مردم به دست مغول‌ها کشته می‌شود. او مرگ مظلومانه و ارزشمندی داشته است.

وی اظهار کرد: یکی از راه‌های توسعه فردی و رسیدن به موفقیت این است که انسان در هر جایی قرار می‌گیرد، آگاه به جایگاه خودش باشد و ظرفیت خود را بشناسد، این دانستن جایگاه باعث توسعه فردی می‌شود.

ویژگی شعر خوب

مشایخی تصریح کرد: یک شعر خوب دارای سه نوع موسیقی است و از هنرهای کمال اسماعیل این است که از این نوع موسیقی‌ها بهره برده است. کاربرد ضمیر متصل در جای غیر از خود نیز هنر دیگر کمال است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این انسان‌ها ماندگار شدند، به این دلیل بود که دستی بر حق داشتند. من به این عشق به این برنامه آمدم که بتوانیم یکی از شاعران خوب و غریب را گرامی بداریم.

محقق شعر فارسی تصریح کرد: حضور این گونه افراد، حتی بعد از مرگ نیز تأثیراتی بر ما دارد و حتی خاک و مقبره این بزرگان نیز در وجود ما تأثیراتی ایجاد می‌کند که شاید گوش جان ما را باز کنند.

به گزارش ایمنا، شب شعر» به یاد کمال» به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان به همت مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان برگزار شد.

کد خبر 657068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.