اقدامات خوب دولت برای مدیریت مصرف بنزین در کشور

یک اقتصاددان گفت: دولت گفته است که به هیچ عنوان افزایش قیمت نخواهیم داشت، برای کنترل مصرف می‌توان از راه‌های میانه هم استفاده کرد. به طور مثال دو قیمت در نظر گرفته شود یا اینکه گفته شده احتمالاً کارت سوخت جایگاه‌ها جمع‌آوری شود و افراد با کارت سوخت خودشان بنزین بزنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق تحقیقات انجام شده میانگین مصرف بنزین از سال ۹۰ تا به امروز سالانه شش درصد افزایش داشته است. این درصد با شیوع کرونا کاهش چشمگیری داشت و پس از کاهش کرونا از سال ۹۹ به بعد افزایش شدید داشته است. این افزایش به طور میانگین ۱۷ درصد بوده که اختلاف زیادی با شش درصد دارد.

آمارها نشان می‌دهد که از سال‌ها پیش به فراخور میزان تولید، واردات بنزین صورت می‌گرفت که در بعضی سال‌ها این واردات زیاد و بعضی سال‌ها مانند سال‌های ۹۷ تا ۹۹ به صفر می‌رسید و گاهی نیز صادر می‌شد. طبق آمار مرکز مطالعات زنجیره ارزش، تولید روزانه بنزین در سال جاری حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است اما طبق پیش‌بینی‌های انجام شده مصرف بنزین روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر خواهد بود که این موضوع امسال باعث تقویت واردات بنزین می‌شود.

جواد اوجی، وزیر نفت اخیراً گفته است که با برنامه‌ریزی‌هایی که همکاران در شرکت پالایش و پخش برای مصارف انجام داده‌اند مشکلی برای تأمین سوخت وجود ندارد و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح نیست.

شهرام معینی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زمینه واردات بنزین به داخل کشور اظهار کرد: وقتی قیمت بنزین افزایش می‌یابد با وجود تورم در ایران به تدریج قیمت حقیقی بنزین کاهش می‌یابد و این تورم، افزایش قیمت اولیه را خنثی می‌کند.

وی افزود: از طرفی مصرف هم که در ابتدا ممکن بود کاهش پیدا کرده باشد افزایش می‌باید. به طور مثال در ایام عید ۱۴۰۲ مصرف بنزین و گازوئیل افزایش پیدا کرد در حالی که ذخایر بنزین در کشور محدود است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بنزین یکی از ارزان‌ترین کالاها است و همین موضوع می‌تواند باعث تقویت انگیزه‌های قاچاق بنزین شود، همچنین کسری موقت بنزین در ایام عید ممکن است پایدار و تشدید شود و همین موضوع عاملی برای واردات محسوب می‌شود.

معینی اضافه کرد: دولت گفته است که به هیچ عنوان افزایش قیمت نخواهیم داشت، برای کنترل مصرف می‌توان از راه‌های میانه هم استفاده کرد. به طور مثال دو قیمت در نظر گرفته شود یا اینکه گفته شده احتمالاً کارت سوخت جایگاه‌ها جمع‌آوری شود و افراد با کارت سوخت خودشان بنزین بزنند.

کد خبر 657030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.