مدل جامعی برای کاهش ترافیک شهرها مدنظر باشد

یک کارشناس شهرسازی با اشاره به ضرورت ساماندهی سیستم حمل‌ونقل شهری به منظور کاهش ترافیک شهرها، گفت: چنانچه شرایط لازم چه از منظر شهروندان و چه از منظر مدیریت شهری برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی فراهم نشود، راهکارهای ارائه شده برای کاهش ترافیک شهر نتیجه‌بخش نخواهد بود.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ترافیک در ایران با افزایش تعداد خودروها هرروز سنگین‌تر می‌شود، اظهار کرد: راه‌حل‌های ارائه شده به منظور کاهش بار ترافیکی از سوی نهادهای مختلف برای تأمین اهداف سازمان انجام شده و نتایج مطلوبی در برنداشته است، در حالی که باید مدل جامعی از عوامل تأثیرگذار بر ترافیک ارائه و اجرایی شود.

وی با اشاره به مؤلفه‌های مؤثر برای کنترل ترافیک افزود: عوامل مؤثر بر ترافیک از جمله مدیریت سفرهای شهری، مدیریت پارکینگ‌ها، مدیریت ناوگان و شبکه حمل‌ونقل عمومی، مدیریت و فرهنگ‌سازی ترافیک، مدیریت شهرسازی، مدیریت بر اورژانس‌ها، مدیریت شبکه ترافیک، مدیریت بر استانداردسازی‌ها، نصب و نگهداری خدمات ترافیکی و مدیریت مکانیزه ترافیک باید در این طرح جامع لحاظ شود.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به ضرورت ساماندهی سیستم حمل‌ونقل شهری به منظور کاهش ترافیک، خاطرنشان کرد: پژوهشگران به دنبال راهکارهای مناسب با هدف مدیریت انرژی هستند، صنعت حمل‌ونقل برقی به ویژه سیستم‌های متروی درون‌شهری و ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی از مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی برای شبکه سراسری برق شهر است و آثار نامطلوبی برای شبکه سراسری برق دارد.

علی‌اصغری تصریح کرد: استفاده از انرژی حاصل از ترمز قطارهای شهری می‌تواند یکی از مؤثرترین راهکارها برای کاهش مصرف برق توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تجهیزات آن باشد و انرژی بازگشتی قطارها در سیستم‌های حمل‌ونقل برقی می‌تواند همچون یک منبع تولید پراکنده در نظر گرفته شود؛ لذا می‌توان ساختار یک سیستم یکپارچه متشکل از شبکه مترو و ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی را با در نظر گرفتن یک ذخیره کننده انرژی و با بهره‌گیری از انرژی حاصل از ترمزگیری و انرژی خورشیدی به عنوان تولیدات پراکنده ارائه کرد که هم بهره‌وری سیستم حمل‌ونقل و کاهش ترافیک را در پی دارد و هم شهر را به سمت پایداری پیش می‌برد.

وی ادامه داد: این روند به نحوی انجام می‌شود که با مصرف انرژی مدیریت شده به منظور کاهش تأثیرات سو و هزینه‌های زیرساختی و بهره‌برداری، مدل مصرف انرژی را از نظر فنی و اقتصادی بهینه‌سازی کند.

این کارشناس شهرسازی گفت: وسایل نقلیه عمومی در کشور ما می‌تواند به بخش مهمی از راهکار بهبود چالش‌های اقتصادی، انرژی و زیست‌محیطی تبدیل شود و کیفیت بهتری از زندگی را برای ساکنان شهر به ارمغان بیاورد.

علی‌اصغری افزود: یکی از نمودهای پایین بودن فناوری در حمل‌ونقل همگانی اخذ کرایه به روش‌های سنتی بوده است، اخذ کرایه به روش‌های سنتی در صنعت حمل‌ونقل مشکلات متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به اتلاف وقت و تأخیر در زمان سفر اشاره کرد که دارای تأثیرات اجتماعی زیادی است و موجب می‌شود تمایل شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: چنانچه شرایط لازم چه از منظر شهروندان و چه از منظر مدیریت شهری برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی فراهم نشود، راهکارهای ارائه شده برای کاهش ترافیک شهر نتیجه‌بخش نخواهد بود.

کد خبر 656977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.